Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag använda för DVD skivor till ca 13-15 GB .Flv flash filmer ?


Ustari09

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ca 13-15 GB mycket viktiga flashfilmer som jag tänkte ta backup på genom att bränna de på DVD skivor, men problemet är att jag inte vet vad som är bäst för mig i just detta fall? Filmerna är som sagt mycket viktiga och jag vill därför att de ska hålla så länge som möjligt. Jag har skaffat Nero 8 men nu fattas bara de rätta DVD skivorna och med så massa olika DVD skivor ute på marknanden så vet jag inte vad som är bäst för mig. Jag har också förstått att jag ska bränna filmerna på den lägsta möjliga hastigheten som brännaren klarar av, stämmer detta?

 

 

Tacksam för svar och poäng ges alltid vid bra svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha orginalet kvar på datorn.

 

Ha två kopior på DVD, en hemma och en på annan plats. Bränn om dessa kopior emellanåt (en gång per år eller så).

 

Ha dessutom en kopia på en "datalagringstjänst" som t ex Amazon S3. Billigt och väldigt, väldigt säkert.

 

Då borde dina filmer vara säkrade i alla fall tills någon spränger jorden i bitar.

 

Det viktiga är inte att en skiva håller så länge som möjligt, det viktiga är att du alltid har tillgång till en fungerande kopia. Även om en viss skiva skulle sägas hålla längre kan du ändå aldrig lita på den.

 

Vad gäller brännhastighet kör jag alltid på max och har inte märkt några problem med det. Men så bränner jag om skivor emellanåt så de hinner aldrig bli speciellt gamla.

[inlägget ändrat 2007-11-15 14:57:33 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade skaffat en extern hårddisk istället och lagt allt jag vill ta backup på, där. Jag litar inte tillräckligt på DVD-skivor för att våga lägga viktig data på dem.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopior på filmerna på båda partionerna ifall en partition skulle strula på något sätt... Men filmerna är totalt 14,3 GB, finns det någon DVD skiva som har så mycket "space" ? eller måste jag bränna materialet på 2 cdn och sedan en kopia på de cdna ?

 

Jag kollade Amazon S3 EU det såg bra ut, så om jag har 14,3 GB film på deras sida utan att använda de, skulle det då bara kosta ett par dollar i månaden?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste en del om externa hårddiskar på andra forum och många menar att de brukar krasha efter ett år eller ett par år så jag tror inte jag gillar det alternativet så mycket...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle en extern hårddisk crasha oftare än en intern? Det är ju samma diskar, fast monterade i ett chassi...

 

Sen är ju frågan om en DVD håller så länge. Låt en DVD-R ligga framme i dagsljus ett par månader och försök läsa den sen.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt en DVD-R ligga framme i dagsljus ett par månader och försök läsa den sen.

 

Men så ska man väl ändå inte göra med sina backupskivor, det var väl lite orättvis jämförelse :)

 

Externa diskar kan leva ett hårdare liv om chassit inte är väl kylt, vilket alltför ofta tyvärr är sant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är rätt, att ha saker liggandes på Amazon är billigt.

 

Jag har delat upp alla mediafiler i "buckets" (brukar kallas så) som var och en rymmer ungefär en DVD. Dessa "buckets" tar jag sedan DVD-kopia av. Lägger man till saker behöver man bara göra ny backup på den "bucket" som man lagt till saker i.

 

Om du måste ha det på en skiva blir det dags att skaffa HDDVD eller Blueray.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så ska man väl ändå inte göra med sina backupskivor, det var väl lite orättvis jämförelse

 

Sant! :)

 

 

Externa diskar kan leva ett hårdare liv om chassit inte är väl kylt, vilket alltför ofta tyvärr är sant.

 

Backupdiskar ska ju givetvis bara användas då man gör backup. Övrig tid ska de förvaras på säker plats, tex bankfack.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...