Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snökaos,insnöade bilar....


Brynäsarn

Rekommendera Poster

Det borde inte komma som någon överraskning för oss svenskar

att det blir vinter varje år,eftersom vi ju bor i ett kallt klimat.

Men ändå blir vi tagna på sängen varje år när snön kommer,

med snökaos, och många avåkningar som följd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, likadant i södra storstaden tydligen tidigare idag.

 

Skönt att man sket i idiotin att ta körkort för sakens skull. Alla ni med bil som egentligen inte behöver den skrattar jag åt när ni sitter fast i slasken. Jag hoppas någon strippar era fälgar och fönster när ni pruttar ut era avgaser i stillastående trafik och springer in och köper kaffe på något fik. Dö jävla storstadsbilägare!!!!

(EDIT: Med "dö" menar jag då - ta en buss eller ett annat färdmedel för att ta er mindre än den mil ni sällan behöver resa - eller dö, slappa jävlar ;)

 

[inlägget ändrat 2007-11-14 02:39:42 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, men de pol... nej jag menar alla de lastbilar som kommer in via färjan till landet på minst sagt undermåliga däck, för dem är det alltid en lika stor överraskning att däcken är så dåliga.

 

Visst kan säkerligen väghållaren sköta det hela bättre men samtidigt om alla parter hade däck för väglaget så tror ivartfall jag att det hela hade fungerat bättre.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffade dubbdäck till cykeln i måndags o igår kom kylan. Såg till och med andra som halkade ikull men inte jag.

 

^^

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett konstigt fenomen att det alltid varit en överraskning med snö under vintern..

 

Inte här i Norrland inte. Vi är då vana vid all snö. Iof så kommer man nedanför Umeå är det kaos ibland kan det kännas som. Själv bor man i Gällivare :)

 

Ett roligt exempel var när tjejen jobbade i stall i Trollhättan. Hade kommit snö under natten och var riktigt halt. Hon ringer till jobbet och säger: Jag kommer en halvtimme senare har inte hunnit byta till vinterdäck ännu. Chefen hennes säger med förvånad röst: KOMMER? alla andra är ju lediga idag, det har ju "SNÖAT" inatt. Hon kunde ju bara skratta egentligen.

 

Riktigt fjolligt med "snökaos" tycker jag iaf :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte här i Norrland inte.

 

I norrland finns det ju ingen biltrafik att prata om så hur skulle det kunna bli problem? (det är mängden bilar som orsakar problemen, inte mängden snö)

 

Och trots att det knappt finns nån biltrafik så kör norrlänningar ihjäl sig i halkan.

 

DET är verkligen märkligt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan som ingen någonsin lyckas svara på är NÄR man ska sula om bilen.

 

Det är så lätt att vara efterklok.

 

Ska man köra på vinterdäck från september, oktober, november, december, januari, ...? Förra året kom det en del snö 30/11 sen var det blöta väger i minst en månad här i Stockholm.

 

Samtidigt gnälls det på folk som sätter på vinterdäck för tidigt eftersom det sliter på vägarna. Det är inte lätt att vara alla till lags!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden bilar kan man prata om, men det är väl ändå det att folk inte har ordentligt med vett att sätta på vinterdäck eller köra vettigt när det är snö och halka. självklart så kör även norrlänningar ihjäl sig, säger jag inget annat om.

 

Finns bra dubbfria vinterdäck som folk kan köpa om dom inte vill slita dubbar då det inte finns snö eller förstöra vägarna.

Men kanske är för dyrt, vad vet jag :P

Mitten av oktober brukar vi slänga på däcken, då har det redan kommit snö ett par gånger. men inget som fastnat. Så det kanske är en bra tid för vinterdäck.

 

 

Eller iof så kanske det oftast finns nå "bilbusar" med i bilden vid olyckor, också mycket djur i bilden.

 

Men dessa skriverier i tidningen har vi lessnat på. Det kan dom skippa, eller iallafall skriva i kommunala(kom inte på annat ord) tidningar.

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-14 09:54:15 av ultraotto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bott 15 år i Östersund och 6 år i Lule och nu 8 år i Stockholm och jag kan säga det att så pass halt som det blir här (när det blir halt) det blir det bara inte "norröver". Möjligtvis vid underkylt regn då. Det är min erfarenthet i alla fall.

 

Mängden bilar orsakar att is smälter, fryser, smälter, fryser och poleras däremellan upp av dubblösa däck av dessa tillsynes oändliga bilköer som det är både morgon och kväll. Perfekt glansis på nolltid. När sen en lastbil eller buss ställer sig tvärs över vägen blir det stopp och upp till miltals köer "på en gång". Det är mängden trafik som gör det, inget annat. När en buss sladdar på vägen där det inte är så mycket trafik kan ju en bärgare komma fram och rätta till saken. Hur ska de ta sig fram här? Ute i skogen? Det är ju knökfullt på alla vägar.

 

Mitten av oktober brukar vi slänga på däcken

 

Ja det var väl ungefär då jag gjorde det när jag bodde "norröver". Men här tar det emot lite att åka runt på dubbdäck i flera månader innan det blir vinter lite mer stadigvarande (årsskiftet, typ).

 

Dubbfritt? T o m de ivrigaste förespråkarna av dubbfritt brukar säga att dubbdäck behövs för att de dubbfria ska fungera. Nån måste offra sig :)

 

Men dessa skriverier i tidningen har vi lessnat på.

 

Absolut. Det är ju ingen nyhet annat än för tidningarna.

 

---

Sen är det förstås så att man (i snitt) är mindre van att hantera halka här eftersom det oftast inte är halt alls utan bara massa eländig går-svart saltsörja på vägarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitten av oktober brukar vi slänga på däcken, då har det redan kommit snö ett par gånger. men inget som fastnat. Så det kanske är en bra tid för vinterdäck.

Det är först nu det har kommit snö ett par gånger här i Stockholm. Det var mängder med folk som bytte däck i helgen för det var kö till att fylla på luft i däcken i söndags kväll på macken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska kasta på vinterdäck innan det blir halt!

Det är enda sättet att vara på säkra sidan.

 

Hur ska man då veta när det blir halt?

 

Ja man kan spå i kaffesump, fråga grannen eller allra säkrast titta på vädernyheterna på TV!

 

Är kaffesumpet fruset, grannen har mössa eller vädret visar på att det kommer att vara minusgrader så är man för sent ute. För man måste ta hänsyn till att det finns vissa kallare platser som broar dalar mm.

 

Håller man sig till dessa enkla grunregler kommer bilen gå som ett strykjärn på vägbanan.

 

 

Appropå diskussionen om lastbilar så kan jag klargöra ett par saker.

 

A) En lastbil/buss behöver inte köra med vinterdäck på vintern.

B) Nått politiskt geni har kommit på att dessa är tyngre och påverkas inte lika mycket av halka /NOT

C) Det är klokt att sätta på vinterdäck på lastbilar men det är inget krav, och därför åker svenska lastbilar/bussar av i lika stor utsträckning som utländska!

 

/Jetmoon

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A) En lastbil/buss behöver inte köra med vinterdäck på vintern.

B) Nått politiskt geni har kommit på att dessa är tyngre och påverkas inte lika mycket av halka /NOT

C) Det är klokt att sätta på vinterdäck på lastbilar men det är inget krav, och därför åker svenska lastbilar/bussar av i lika stor utsträckning som utländska!

 

A) Nej, men utan att fråga antar jag att de som kör i norra Sverige kontrollerar däcken innan vintern kommer. Ser till att ha en mjuk gummiblandning på drivhjulen samt ett bra spårdjup.

B) Ehhe, problemet är nog ovana, den myckna trafiken och ej optimala däck. Samt - körs svenska långtradare med lättare last i halt väglag?

C) Se A

 

Samt - på landsbygden/vägar med mindre trafik kan en lastbilschaufför planera sin färd. Ser de en potentiellt hal backe kan de se till att ta med sig fart så att de enklare kan ta sig över. Vid en kösituation går det inte att planera på samma sätt. När de sedan står där i backen är det svårt att starta, en tung lastbil i motlut när det är halt innebär troligen bara att de polerar körbanan tills de ofrånkomligen börjar glida bakåt.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A) själva poängen är att ha bra fäste både bak och fram. Alla vet att det inte bara är drivhjulen som räknas.

B) Jag har själv kört lastbil och var då mycket noga med att ha bra vinterdäck med dubbar vilket också hjälpte mig i många situationer, alla är dock inte lika noga med detta. Att så många skiter i det utgör en mycket god grund för att problemet ska lösas genom en politisk reglering.

Det som skiljer svenska långtradare från utländska är i princip inget förutom reggskylten och olika nationella lagar vilka regler som gäller om lastbilens skick. Ytterligare en anledning att ändra lagen. Det må vara att svenska fordonsförare måste anses veta om det svenska klimatet och därför tar säkerheten på allvar men ignorans och dummhet gör att lastbilsförare från alla nationer halkar omkring på svenska vägar.

Troligtvis finns det lastbilar som ibland till och med åker utan någon som helst last i sverige men tungt fordon syftar på fordonets vikt framför totalvikten (är lastvikten tillräkligt hög i en lätt lastbil kan det teoretiskt sett komma att krävas Ckort för att få köra fordonet, men hur fordonet är registrerat utgör grunden för reglerna kring fordonet tex däckval)

 

Det ligger mycket i det du säger, att starter i en hal backe är problematiskt för tunga fordon. Lösningen här är teknisk. Dels med dubbar i däcken och dels finns det sandagregat som man fäster framför drivhjulen. Dessa sandaggregat startas från hytten och har ett par minuters kapacitet men ger en dyrbar hjälp för lastbilar i kritiska situationer. (mycket funktionellt men ack så ovanligt). Men sen handlar det lika mycket att planera sin färd.

 

/J

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbade däck på lastbil?

 

Är det ens tillåtet i Sverige? Tror inte! Inte här i mellansverige ivartfall.

 

 

Eller, jag kan ha fel. Dubbar på ett flera ton tungt forum skulle ju ge upphov till dammoln av uppriven asfalt bakom sig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...