Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VHS till DVD på BÄSTA sätt??


JBear

Rekommendera Poster

Jag har en kraftfull pc, Vista Premium, Intel dualcore, 2 gig RAM, 500 Gig hd, TV-kort (standard) och nåt slags redigeringsprogram till detta.

Plus dvd-brännare. Och jag har 150 VHS-band med egeninspelade filmer (barnen sen dom var små etc).

 

Jag vill överföra allt till DVD-skivor, effektivt, på bästa sätt. Utan massa mek.

 

Vad ska jag göra tycker ni? Köpa LG RC-299H (2.600 kr, hmdi-utgång, dvd-recorder med inbyggd VHS).

 

Eller är det onödigt - med den dator etc jag har. Jag tror dock inte mitt tv-kort (eller är det grafikkortet som har ingångarna?) - jag tror inte att det har mer än standardingångar, dvs varken DVI eller HDMI eller scart eller komponent.

 

Jag har sökt råd och dåd här men bara hittat årsgamla frågor och svar och tänkte: Jag ställer en aktuell fråga med tanke på dagens teknik.

 

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lite sent svar kanske men...

 

Ja du, vad är enklast? Vad är prisvärt? Vad blir bäst?

 

200 band - det skulle ta en del timmar att ta till vara på det materialet. Här ett praktexempel på ett mycket aktuellt problem, hur för man vidare information till nästa generation lagringsmedia.

 

Vet att det finns tjänster att köpa av firmor som digitaliserar dina gamla band, det kan dock kosta en del kan jag tro.

Men å andra sidan kostar den hårdvara du måste inköpa en del. Samt den tid du måste lägga ned.

200 band á 2 h styck ger 400 timmar...

 

Vad behöver du i datorn för att fixa detta? Enklast är nog om du skaffar ett TV-kort/filmredigeringskort samt programvara som är kan sköta hela kedjan, dvs spela in en film och paketera den i DVD/MPEG2-format.

Sedan ska sägas att VHS har inte en gyllene kvalité direkt så en del inställnings-tweakande krävs nog innan man hittar en bra balans.

Kostnad? Om Tv-kort räcker, 500 - 1000 kr för det + filmprogramvara om kanske 600-2000 kr.

Eller filmredigeringskort om några tusenlappar.

 

Video-spelare + DVD-R inspelare. Enkelt. Mindre mek men mindre flexibelt.

 

Fast - ser nu att du har ett TV-kort i datorn och någon form av videoredigeringsprogram? Då är det väl bara att testa och se om det duger men jag kan garantera att det finns mer fullfjädrade program än de som följer med datorn.

 

Din andra tråd - Kan Vista hjälpa dig? Ingen aning. Och om så är det program gjorda för den lilla skalan av arbete. Nog frustrerande vid den mängd band som du ska bearbeta.

 

jag skulle kolla runt och se vad det skulle kosta att få de digitaliserade av ett professionellt bolag, kanske är värt vad det kostar?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående tidsåtgången - man måste ju inte sitta vid datorn och se hårddisken snurra, den klarar sig rätt bra själv :)

 

Men just tidsåtgången skulle för mig vara en stor anledning till att skaffa en apparat som gör det automatiskt. Det man missar är redigeringsmöjligheterna men att redigera sig igenom denna mängd band skulle ta en hemskt lång tid.

 

En annan sak att tänka på är att dn DVD nog itne kommer att rymma motsvarande ett helt band. Det beror iofs på vilken kvalitet man väljer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man notera att ett VHS band i praktiken har en upplösning närmare SVCD än DVD så man kan få plats med ganska mycket på en DVD-skiva om kvalitén på inspelningen optimeras mot kvalitén på bandet.

 

En del bildförbättrande åtgärder, som brusreducering, kan även vara på sin plats.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade maskinen men den var inte helt ok så jag lämnade tillbaka den igen. Så det blir till att trixa med datorn och en s-vhs kabel för såna in- och utgångar har jag.

(Maskinen en LG var lite knepig eftersom den också ville veta vilken kvalitet jag ville kopiera i, och det fanns sex alternativ. Då kan jag lika ngärna sitta och fundera vid datorn istället).

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vill veta vilken kvalitet du vill ha eftersom det direkt styr hur mycket material (i timmar och minuter räknat) du får plats med. Det borde inte vara mer komplicerat än att välja kvalitet och trycka på inspelningsknapp. Valet måste du ju som sagt göra vid datorn istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VHS är ju ingen toppkvalitet som bekant. Så då tänkte jag först; Enkelt! bara att välja sämsta alternativet på DVD-inspelaren - så får man in massor av VHS per skiva.

Men sen fick jag andra tankar:

Kanske bästa kvalitet är bra trots allt - eftersom dålig + dålig kan bli = sämre än dålig + bäst.

Och där slutade jag grubbla och lämnade tillbaka maskinen. I synnerhet som jag hört av andra att den kan få svårigheter att stänga skicor som inte är perfekt kopierade.

Tja, lätt är det i vilket fall aldrig i den här branschen tycker jag...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej lätt är det minsann sällan, iböand finns det alldeles för många saker att välja bland.

 

Men prova att ta det datorvägen. Om du känner fördet kan du ju skriva om ett tag och berätta hur det går, hur mycket tid tar det egentligen och hur bra blir resultatet. Det är rätt många som har samma tankar och som säkert vill höra av andras erfarenheter.

 

Om jag skulle lägga saker på DVD datorvägen och det är en stor mängd band där kvaliteten inte är "perfekt" från början skulle jag fundera på t ex Xvid som komprimering. Det är grymt mycket mer effektivt än MPEG och även billiga dvdspelare för ett par hundra kronor kan spela upp dem.

 

Se där, nu kom det kanske ett alternativ till att fundera på :)

[inlägget ändrat 2007-11-14 18:10:23 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rapporterar när det blivit några brända dvd:er. Nu skaffar jag sladdar och provar att ta ut videosignalen från VHS-bandarn på bästa sätt och få in den i TV-kortet på bästa sätt. Sen ska jag testa med respektive Movie Maker och gratisversionen av Avid (finns på nätet) - två skilda redigeringsprogram.

Får se hur det går som sagt.

Om inte en super dvd-inspelare dyker upp till kanonpris innan jag hinner klart. Den jag ratade var en onoff-LG för 2.900 kr med HDMI-utgång men den hade som sagt nåt fel, spelade inte upp vanliga köpskivor.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min enkla rekommendation vad gäller hantering av inspelning, utifrån min erfarenhet, är att ta det i steg

 

Steg 1: Få in den i datorn.

Behov - gigantisk, nja idag bara stor, hårddisk

Ta in den i ett loss-less, eller nära förlustfritt format. Ett bra format är HuffYuv men som sagt, filmerna blir stora. Mycket stora.

 

Steg 2: Nu har du den i datorn. Nu gäller det att snygga till den . Kanske något brusreducerande filter, lite skärpa, färger....

 

Steg 3: Tvåpass komprimering med lämplig bitrate

 

Steg 4: Bränna till DVD

 

Steg 1 och steg 2 kan nog gärna låta sig göra med fortfarande eminenta VirtualDub, kanske även steg3 (VdubMod)

 

Moviemaker - nej. Inte lämpligt. Inte alls.

Avid, ingen aning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skippar MM. men Avid är kanske juste. Finns andra med, Nero kanske kan nåt? DVD-maker har jag för mig att jag också har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är bara att testa. Men för enkelhetens skull ta det som jag skrivit som första steg, kanske två första, och plocka in en lite bit film i datorn på detta viset. Sedan kan du läsa in denna i respektive program och se vilket som är lättast/bäst att använda.

 

Sedan kan det tänkas att det i slutändan lättaste, om du hittar ett bra program, är att låta det program du hittat göra allt i ett svep. Dvs du spelar upp en film, programmet spelar in och paketerar i DVD-format/MPEG2 och du tar, när den är klar, bara och bränner.

 

 

För HuffYuv - ladda hem VirtualDub och antingen enskilda HuffYUv codecen...mmmh, eller kanske Lagarith..

http://en.wikipedia.org/wiki/Huffyuv

http://en.wikipedia.org/wiki/Lagarith

http://www.afterdawn.com/software/video_software/codecs_and_filters/huffyuv.cfm

http://lags.leetcode.net/codec.html

 

eller kanske FFDSHow som har en implementation av HuffYuv

http://www.afterdawn.com/software/video_software/codecs_and_filters/ffdshow.cfm

 

VirtualDub

http://www.virtualdub.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/VirtualDub

 

 

Ha så roligt!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Om jag rippar mina VHS-filmer med EasyCap Video Capture så kommer tex. .avi-filerna eller DVD-filerna (står ej vad som menas med DVD-filer men jag antar att man menar att det skapas en mapp med .vob/.bup-filer etc.) bli mycket stora, då de ej komprimeras innan de lagras på hårddisken. Frågan är då vad som är bäst att använda sig av för att komprimera filerna för att sedan kunna bränna dessa på DVD-R (högst 4.7 GB)?

 

Vore det bästa alternativet att lagra filerna som .avi-filer på hårddisken och sedan komprimera dessa med tex. Virtualdub+Xvid för att sedan omvandla de komprimerade .avi-filerna till DVD-filer med hjälp av Nero Vision Express? Eller kan man direkt omvandla/komprimera .avi-filerna med Nero Vision utan att först komprimera dessa med Virtualdub? Då menar jag alltså .avi-filer som kan vara mycket stora, tex. 50 GB eller mer. Men det kanske är så att Nero Vision inte klarar av att omvandla så stora filer?

 

Ett annat alternativ vore kanske att överföra VHS-banden som DVD-filer till datorn och sedan direkt komprimera dessa med DVD Shrink till högst 4.7 GB storlek. Men problemet är kanse detsamma, dvs. att DVD Shrink kanske inte klarar av "DVD-filer" som är så stora som 40 GB. Någon som har testat eller har några tips eller åsikter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundregel - omkomprimering förstör alltid filmen till någon grad.

 

regel två - flera pass vid komprimering ger oftast bättre resultat än ett pass. Första passet är tillför att allockera var och hur bitarna (datatakten) behövs bäst.

Fast hur mycket bättre, om det är värt det, det vet bara den som arbetar med filmen i fråga.

 

 

Någon anledning till att något av de nämnda programmen inte skulle klara stora filer ser jag inte. Har du testat? Det låter som om du inte har det men att du inte tror att det ska fungera.

 

Som sagt - du har två olika vägar du kan gå

A)

• Du fångar och sparar i princip okomprimerat material på hårddisken. Gigantiska filer som resultat

• Eventuellt, antingen vid fångningen, som separat steg eller vid omkomprimeringen, kör du några filter på filmen för att reducera det naturliga brus som finns på VHS.

• Du komprimerar dessa, med lämpligt program gärna med två pass, till format att spara i (DVD/MPEG2 verkar vara målet)

• Du paketerar det som en DVD-film och bränner till en skiva.

 

B)

• Du fångar och spelar in direkt till MPEG2

• Du paketerar det inspelade som en DVD-film och bränner till skiva

 

Väg B kan ge gott nog resultat, man kan inte veta utan att ha provat.

 

I alla fallen ovan kan du räkna ut vilken bitrate MPEG2-kodningen ska ha, du vet dels hur bra grundmaterial du har och hur stor filen får vara (ska rymmas på en DVD)

 

Min rekommendation är att du kompletterar det jag givit med att söka lite på nätet. Finns fler än en guide i ämnet. De må kanske inte alltid vara dagsfärska men grundproblemen är desamma. Interlace, brus, upplösning, bitrate osv.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Jag har inte testat något av programmen med stora filer. Det bästa vore att kunna använda programmen direkt på de stora filerna och på så sätt slippa "mellansteget" med omkomprimering genom Virtualdub.

 

Fast jag förstår inte riktigt B-alternativet? Även om jag fångar och spelar in direkt till MPEG2 så torde filen bli för stor för att direkt kunna paketera den på en 4.7 GB skiva (för dyrt med dual-layer). Jag vet dessutom inte riktigt om jag kan välja standarden MPEG2 (i manualen står endast att man kan välja alternativet "DVD").

 

Det är framförallt egeninspelade filmer från semestrar och liknande som jag vill bränna ned på DVD. Dessa är filmade med en analog filmkamera och materialet spelades direkt in på videokassetter som man stoppade i kameran. Så jag kommer nog inte att lägga så mycket tid på att försöka ta bort brus etc. med filtrering då det inte är nödvändigt att kvalitén är högsta tänkbara. Det är alltså inte fråga om vanliga spelfilmer på video som ska överföras.

 

Har trixat lite med Virtualdub, men jag fattar inte hur man komprimerar filer med programmet. Har läst lite på detta forum och guider på nätet hur man ska gå till väga, men har bara lyckats komprimera en fil till ungefär 60% av dess ursprungliga storlek. Vad jag förstår så ska det gå att komprimera filer betydligt mer än så, vilket jag troligtvis behöver göra om de ska få plats på en DVD-R.

 

[inlägget ändrat 2008-01-20 03:24:59 av Peter Sv.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellansteget - komprimeringen med Vdub - var har du fått det ifrån? Finns ingen anledning att komprimera om det där.

 

Säg att du spelar in i HuffYuv. Du kör då genom Vdub för att ta bort lite brus, kanske deinterlace om behövs. (kan inte så mycket om det). Du spara sedan åter i HuffYuv, all komprimering innebär en försämring av materialet.

 

Likna det vid hantering av en JPEG-bild. Du vet att du ska jobba med den i flera steg. Du vet att varje gång du sparar den i JPEG-format så försvinner 20% av informationen, det är så JPEG fungerar. Därmed sparar du i ett förlustfritt format så länge du vet att du ska arbeta med bilden. När du är klar sparar du åter ned den i JPEG, ett bra format att spara en bild i.

 

Fånga direkt till MPEG2. Vadå för stor? Samt - DVD är liktydigt med MPEG2 vanligtvis.

1) Du vet hur lång filmen är

2) Du kan sätta bitrate för bild och ljud

3) Du vet hur stor en DVD-skiva är

 

På en DVD bör du utan problem få in minst två timmar av VHS-kvalité, troligen mer om du optimerar datatakten. VHS är inte så bra grundmaterial, inte så hög upplösning.

 

Kanske ska komma till det klara att jag aldrig gjort detta själv, det jag gett är förhoppningsvis generella råd som du har tagit till dig. Inte exakt hur du ska göra.

 

Jag tar även och flyttar denna tråd till forumet Video och filmredigering, den passar bättre där och kanske någon mer får syn på tråden, någons som direkt erfarenhet av de program du försöker använda.

 

 

Edit: DVD är ett sätt att paketera MPEG2-filer på en skiva. MPEG2 är en komprimeringsstandard.

/T

Moderator TV-kort

 

[inlägget ändrat 2008-01-20 09:52:01 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag missförstått dig, men när jag ska "spela in/överföra" materialet så måste jag (antar jag) att använda den mjukvara som medföljer EasyCap (http://www.itsajten.com/product_info.php?products_id=825&osCsid=a40e5c2b5d8303db7035efc0e0c87d31).

Jag kommer alltså inte att använda tex. Virtualdub eller liknande när jag överför materialet från videon till hårddisken.

 

När jag överför materialet kommer jag att få filer i tex. .avi-formatet ellet DVD-formatet som kommer att vara runt 120-150 GB stora för ungefär två timmar video, om jag förstått saken rätt. En minut video tar tydligen upp drygt en gigabyte på hårddisken. Så jag vet inte riktigt vad du menar med fånga i HuffYuv eller ställa in bitrate för bild och ljud, då dessa alternativ inte finns för den medföljande programvara? Eller menar du att jag ska göra detta efter materialet är överfört på hårddisken?

 

Vad jag menade med mellansteget är att jag torde behöva komprimera den tex. 120 GB stora filen till en mindre fil för att den ska få plats på en DVD, alternativt att den ska bli tillräckligt liten för att kunna komprimeras med Nero Vision eller DVD Shrink (om det nu är så att programmen inte klarar hur stora filer som helst).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVDShrink kan bara koda om filmer som redan är i MPEG-format. Den kodar inte om filmer alls, den bara tar bort det minst nödvändiga för att dra ner på storleken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att Nero Vision konverterar från tex. .avi till DVD-filer samtidigt som den ev. komprimerar filen. Men det är just detta med komprimeringen som jag är osäker på.

 

Har själv bara testat att konvertera .avi-filer som är typ 700 MB till MPEG filer, dvs. jag har gjort en mindre .avi fil till en större DVD-fil (eller rättare sagt flera MPEG-filer som sammanlagt är större än den tidigare .avi-filen). Nu vill jag alltså konvertera en .avi-fil som är betydligt större än vad "DVD-filen" kommer att bli, dvs. både konvertering och komprimering av .avi-filen. Jag vet att endast DVD Shrink komprimerar DVD-filerna så att de får plats på skivan och kan inte konvertera .avi-filer. Uttryckte mig lite slarvigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NeroVision borde lösa dina problem. Det låter som om din videofångare sparar okomprimerar. Det låter iofs bra för det ger att du får ín material av högsta möjliga kvalité. Samt sedan när du konverterar till MPEG2/DVD kan du göra det i flera pass för högsta kvalité. NeroVision borde kunna hantera de filer som EasyCap generar, oavsett format.

 

fast jag läser på en sida, inte den du länkat till att enheten medger inspeling i Mpeg, DV, AVI, VCD, DVD och WMV (DVD och MPEG borde båda syfta på MPEG2).

 

Vad dessa tar DV absolut mest plats (reservation för AVI), MPEG2 därnäst beroende på komprimeringsgrad. AVI helt beroende på vilken codec du använder, ett exempel är HuffYuv, ett annat DivX.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dock inte att den medföljande programvaran ger mig några möjligheter att välja codec när jag tex. väljer AVI. Kollade på in instruktionsfilm på Youtube och några sådana alternativ verkade inte finnas, utan programmet väljer nog komprimeringsgrad eller codec automatiskt. Om någon på forumet använt EasyCap får ni gärna skriva hur det fungerar.

 

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att köpa en EasyCap, men innan jag gör det så vill jag försöka ta reda på om jag kommer att ha någon nytta av den. Helst vill jag bara kunna överföra videomaterialet till datorn och direkt använda Nero eller DVD Shrink för att bränna ner det på skivor (vilket enligt Monshi torde vara möjligt om jag förstått denne korrekt). Jag vill inte behöva krångla alltför mycket, för då vore det nog ett bättre alternativ att skaffa en DVD-recorder/VHS kombispelare istället.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Nero på datorn nu? ta valfri AVI-fil och testa om du kan skapa en DVD utifrån denna. Ta sedan, med exempelvis hjälp av VirtalDub samt FFDShow, och komprimera "upp" samma AVI-fil till HuffYuv eller någon annan LossLess codec och se om Nero kan hantera dessa gigantiska filer.

 

Fast enligt vad jag finner ska du inte behöva ens Nero. EasyCap ska innehålla Uelad Videostudio i vilken du spelar in och editerar dina filmer. Se mer här:

http://www.coolstuff.se/p896/EasyCAP%20Video%20Capture.html

och läsa faktabladet. Du kan med andra ord spara i vilket jekla format som helst direkt vid inspelning såtillvida din dator orkar med. Men som sagt är det ingen dum idé att spara i ett loss-less format (i AVI-kontainern), eller nära loss-less, och sedan i flerpass koda det till slutliga formatet (DVD/MPEG2).

 

[log]

Features:

• Video editing software (Ulead Video Studio) included. The software is professional,

easy to learn and use!

• USB 2.0 interface and no need for extra power supply

• Capture Video and Audio through USB 2.0 interface

• Support Brightness, Contrast, Hue, and Saturation control

• Compact and light weight

• Able to capture audio without the sound card

• Plug and play

Support for all formats: record in DVD+/-R/RW, DVD+/-VR, and DVD-Video

• Real time playing and capturing

• Applying to internet conference / net meeting

 

Specifications:

• Complies with Universal Serial Bus Specification Rev 2.0

• Supports NTSC, PAL, Video format

• Video input: RCA composite or S-Video

• Audio input: Stereo audio (RCA)

• Dimension(Main Body): 8.8cm x 2.8cm x 1.8cm

• Powers by USB

• Supports high quality video resolution for

~ NTSC: 720 x 480 @30fps

~ Pal: 720 x 576 @25fps

 

 

Recommendations for:

• to capture internet conference

• to capture favourite programs to share with friends

• to capture your memorable images that still stored in VHS tape

• etc

 

Output format:

• AVI / DV

• MPEG

• WMV

• VCD

• DVD

Package Contents:

• EasyCap USB 2.0 DV / TV / VHS Video / DVD Audio-Video Capture Adaptor x 1

• USB Cable x 1

• Quick Installation Guide x 1

• Software on CD-ROM x 1

• SCART adaptor

• AV cables (3xRCA to 3xRCA) [/log]

 

Många frågor från din part, vill inte vara dryg på något sätt men har du läst på om produkten alls?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-01-20 21:56:55 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag har inte läst på om produkten särskilt mycket. Har som sagt kollat på en instruktionsvideo. Men jag förstår att jag kan spara filerna som tex. AVI, WMV, DV etc.. Problemet är som sagt att de blir gigantiskt stora och jag vill inte behöva att krångla med att komprimera dessa först med tex. Virtualdub utan jag vill kunna gå direkt till DVD-bränning.

 

Men utifrån faktabladet, betyder det att Videostudio överför videomaterialet och bränner ned det på DVD med en gång, dvs. programvaran ser till att materialet inte överstiger 4.7 alternativt 9.4 GB?

 

Har bara läst lite användarrecensioner vilka i princip har gått ut på att det är svårt att få det hela att fungera alternativt så går det inte göra något med de stora filer som uppstår. Min tanke var därför att jag skulle testa och se om någon på forumet hade erfarenhet av EasyCap och visste om det faktiskt går att göra på det sättet som jag vill.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck, (f'låt), vi tar det en gång till.

Men jag förstår att jag kan spara filerna som tex. AVI, WMV, DV etc.. Problemet är som sagt att de blir gigantiskt stora

När du sparar som AVI kan du ALLTID välja mellan de codecar du har installerade. Om du har FFDshow installerat så har du exempelvis Xvid, H264, MJPEG, HuffYuv med många fler att välja mellan.

Vid VMW har du VMW7,8 eller 9 vanligen att välja på och dessa i sin tur har olika profiler med olika bitrate. Finns loss-less format under någon/några av dessa, vet ej exakt.

 

Det ovan det normala beteendet om programmet man använder fungerar som det borde, Ulead eller EasyCap har jag ingen erfarenhet av.

 

...Videostudio överför videomaterialet och bränner ned det på DVD med en gång...

Troligen inte. Troligen till en fil/mapp på datorn som det sedan kan bränna ned på DVD. Lite riskabelt att göra det "on-the-fly".

 

 

men du har ju "hijackat" denna tråd med dina frågor så att säga, inte omöjligt att användaren som använt EasyCap eller Ulead har missat denna tråd.

 

Starta en ny tråd och fråga om erfarenhet av dessa program, större chans att någon ser din fråga då. DOCK - se till att det INTE uppfattas som en korspostning, länka gärna tillbaka till denna tråd.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...