Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med HP6715b


Sveos

Rekommendera Poster

För nån månad sedan köpte jag en HP 6715b laptop, som utan att jag gjorde någonting hängde sig helt utan vare sig förvarning eller felmeddelande. Skärmen blev bara helt svart och jag var tvungen att starta om den genom att hålla inne power-knappen.

 

Det var inte bara skärmen som dog, utan Pc:n. (Jag försvann ex. från MSN då)

 

Jag returnerade den och fick en helt ny som verkade fungera, men nu, efter en knapp veckas användning har det börjat igen. Exakt samma problem.

 

1. Kan det bero på att den blir för varm? Om inte, vad kan det då vara?

2. Finns det möjligen någon temperaturmätare i Vista? Var i så fall?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet i sig låter som att det kan vara värmen. Kanske en dålig fläkt? Är du säker på att du fick en helt ny dator? Det brukar nämligen inte lämnas ut nya datorer, utan dom brukar repareras.

 

 

------------------

www.js-data.se

------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå, jag är helt säker på att den var ny. Dock märkligt att jag ska få två så pass nya datorer som får värmeproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag det låter som om det skulle vara ett värmeproblem. Tror nog det kan vara så att jag sitter så att jag blockerar luftintaget när jag har den i knät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nya Dell bärbara här på jobbet. De har luftgaller(intag?) på undersidan(!).

Vilket betyder att kylningen försämras kraftigt om datorn ligger på ett bord.

Men med datorn placerad i dockningsstationen lyfts undersidan upp från bordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så med den här modellen också. Det finns någon sorts galler på framsidan också, så det kanske också är luftintag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Kvarstår ditt problem?

Jag har exakt samma problem med min HP6715.

Har fått ett nytt moderkort, men problemet kvarstår .. ?

Kan tänka mig att det är värmeproblem?

 

Berätta gärna!

 

/ Padde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag är nu nästan helt säker på att det är ett värmeproblem. Jag har undvikit att ha den i knäet under flera dagar nu och då har det inte varit något problem alls. Luftintagen sitter ju mitt under och blir de blockerade verkar den helt enkelt packa ihop till slut.

 

Så antingen får man sitta tämligen bredbent, eller ha den på någon sorts fast underlag i knät. IKEA säljer ju exempelvis en laptopdyna att ha i knät...

 

Tillägg: Igår ställde jag den på ett skrivbordsunderlägg ett tag. Då sjönk den ner lite, och visst hängde den sig igen, så det måste nästan ha med luftintaget att göra. Kanske får vi köpa möbletassar och sätta under för att få den lite mer okänslig... :)

 

/Sven

 

[inlägget ändrat 2007-11-09 08:37:55 av Sveos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ditt problem exakt likadant?

 

Jag har ledsnat lite nu och funderar på att begära pengarna tillbaka på den här och köpa en annan. Problemet verkade ju helt klart och jag är fortfarande så gott som säker på att det är ett värmeproblem. Dock har den nu en (två?) gånger gjort så här när den stått på helt plant underlag och spelat film. Då jobbar ju hårddisken hela tiden, etc, men den ska fanimej klara av detta. Dessutom, när jag med SpeedFan kollat temperaturen vid nästa uppstart har det varit varmare än vanligt.

 

Synd på så trevlig prestanda i övrigt, tycker jag. Jag har f.ö. AMD-varianten med Vista Business, har du det med?

 

 

Till sist... en laptop man inte ens kan ha i knäet, det är ju per definition inte någon laptop.

[inlägget ändrat 2007-11-12 17:22:39 av Sveos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem ter sig att vara EXAKT likadant .. :(

Fungerar klockrent, sen utan förvarning låser sig skiten med svart skärm och utan aktivitet ..

 

Min står enbart på skrivbord nu, inte i knäet, men skiten hänger ju sig ändå ..

 

Tycker fläkten går väldigt mycket hela tiden? Vad har du för temp på din med speedfan?

Jag har samma OS som din och är också mycket nöjd med maskinen i övrigt .. synd att den inte fungerar bara .. hehe ..

 

håller också med dig om att en laptop måste man ju absolut kunna ha i knäet?

 

Har du kontakt direkt med HP eller via någon återförsäljare?

 

ha d gott,

P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbare svar denna gång. :)

 

Jag har pratat med HP om denna, min andra, en gång och mejlat med Dustinhome som var de jag köpte den av. På Dustin säger de att de sålt många och inte haft några problem, men vad vet jag om det är sant eller inte. Inte heller vet jag om det är AMD-modellen de syftar på.

 

De har dock sagt att det kanske kan bli aktuellt med återköp men att HP måste auktorisera det först, men det tror jag inte är något bekymmer.

 

Med speedfan ligger de nu mellan 41 och 48 grader, men de gånger jag har haft problem och bootat om har de varit uppe på över 60 när Vista startat igen. Fläktarna går rätt mycket, som du säger.

 

Nu, när jag har den på mitt soffbord och bara surfar är det inga som helst problem, verkar det som...

 

Funderar på att köpa en sämre dator då denna egentligen kanske är lite för bra för mina behov, men vet ärligt talat inte om jag vågar köpa HP, trots att jag vet att andra inte har haft bekymmer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

köpte också min på dustinhome, men de hänvisar ju bara till HP?

Kanske bör jag påminna de om att fler har problem?

 

hur funkar ett återköp, har man rätt till det?

 

börja tröttna på skiten nu, köpte ju HP för att det känns som de levererar stabila saker, men icke!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återköp vet jag inte säkert, men senast jag mejlade Dustin fick jag följande mejl:

 

Hej,

 

Vi kan försöka ta den på återköp istället, men du måste kontakta HP och skaffa en auktorisationssedel.

 

Men HP verkar inte vara helt omöjliga där. Det krävdes exempelvis inte mycket för att då returnera och byta ut mitt första ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej,

Jag har erfarit vad jag tror är temperaturproblem

Skärmen blev svart och Skypesamtalet bröts .Powerlampan lyste fort-farande och fläkten snurrade och utblåsluften var väldigt varm .

Datorn svarade inte på ctr,alt och del.

Fick stopp på den med powerknappen.

Den startade därpå men talade om att den hade blivit avbruten för att

"nedtagnings-spåren" vid nedtagning saknades .

Körde SIW och konstaterade att båda CPU:erna var båda över 60C och

måste ju ha varit ännu varmare då Datorn slutade att fungera.

HP har ett problem här men vill tydligen inte berätta om det.

Min dator köptes i feb 2008 och skall hämtas av HP i morgon onsdag.

Undrar om det blir någon som helst ändring på den efter vad de säger "reparation".

Det luktar designproblem lång väg tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...