Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Exportera dator?


heartbeating

Rekommendera Poster

Tänkte sälja en 2,5 år gammal bärbar dator Fujitsu Siemens L1300.

Jag la upp en annons på Eniro och en man från utlandet hörde av sig och skulle vilja att jag fraktar datorn till Nigeria via den svenska posten. Jag får 7000 SEK för allt. Dator + tull osv. Om jag får summan på kontot så är jag villig att ställa upp, men då måste jag uppge bankuppgifter via mail.. vad anser ni om saken? vad kostar det att skicka en dator till Nigeria t.ex.?

 

Specifikationer:

Intel Celeron-M 360 Processor – 1.6Ghz

512MB Memory

60 GB Hard Drive

15.4” Widescreen TFT Display

Intel 852GM 64MB shared graphics

DVDRW+ Drive – to read DVDs and CDs and write CDs and DVD+

Weight 3kg

Integrated 802.11g Wireless LAN

Microsoft Windows XP Home edition

 

Tack på förhand!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste gå att få tag på en bättre och billigare i Nigeria. Det är nåt skumt med detta! Skicka aldrig bankuppgifter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Om jag får summan på kontot så är jag villig att ställa upp, men då måste jag uppge bankuppgifter via mail.. vad anser ni om saken? vad kostar det att skicka en dator till Nigeria t.ex.?

 

Vet inte hur det fungerar i ett land som Nigeria, men jag skulle förhöra mig med Posten om du inte kan öppna ett Postgirokonto. Skicka sedan datorn mot Postförskott, så att snubben betalar innan han kan hämta ut datorn.

 

Annars kan du bli blåst.

 

Som flora50 skriver också. Ge aldrig ut bankkontouppgifter via email. Email är som ett öppet vykort, som kan sniffas upp på vägen. Risken att kontot blir länsat är säkert liten, men idag vet man aldrig vad som kan hända. Ett kontonummer är inget värt om inga andra uppgifter följer med. T ex inloggningsuppgifter också vidare.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-10-30 19:59:32 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lämna ut bankkontonummer är ju ingen säkerhetsrisk. Men däremot har ju de ökända Nigeriabreven lärt en att vara vaksam. Det dessa personer är extremt duktiga på är att knyta en till synes oskyldig kontakt till en början, för att sedan effektivt lura av dig fler och fler uppgifter som till slut leder till att du står där totalblåst.

I det här fallet bör du alltså vara vaksam. Det börjar med en oskyldig och harmlös begäran om ditt kontonummer, något som man inte kan göra något med. Men därefter kan du alltså råka ut för en långdragen process där de försöker lura av dig mer info.

Begär en moneyorder av något slag och skicka inte datorn förrän du har pengarna i handen (och som sagt, gör klart att bankkontobetalning är uteslutet)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Jag tycker du skall begrunda vad som står här

 

http://www.blocket.se/security/index.htm?ca=11_s

 

Om du läser vidare så står en del om problemet med nigeria brev

 

Personligen har jag väldigt svårt att tro att man ända från Nigeria

skulle vilja göra en seriös affär ända från Sverige för ett köp av en medioker dator.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...