Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3D Studio Max 9


Jessica.L

Rekommendera Poster

Har ett litet probelm som säker är jättelätt.

Men jag vill ändra parametrarna från t.ex meter (som det står i nu) och till pixlar. Men jag hittar ingenting om det någonstans hur man gör. vill lägga in en bild som är i pixlar och göra om. men det går ju inte nu när det står i meter. det enda som går att ändra till är centimeter, meter och millimeter. Hjälp :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu håller jag iofs inte på med 3DStudio men väl ett annat liknande program (Truespace). Världen mäts i "riktiga" enheter, man bygger ju en modell av en värld. Hur ska du använda bilden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra ett huvud. Och ska således lägga in en bild på ett huvud som bakgrund att göra efter. Nu är jag inte alls hemma i 3D Studio. Men om bilden är 350*350 pixlar. Så jag måste lägga bilden på ett "Plane Object" men jag kan inte göra ett i pixlar, utan det finns ju bara mm, cm, dm, meter. Så jag vet inte hur man ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texturen mappas mot objektet genom objektets UV-mappning. Gör ett plan som är så stort du vill ha det, ge det korrekt UV-mappning (kanske sker automatiskt) och använd bilden som textur. Bilden kommer då att sträckas ut som den täcker planet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju just det som är problemet. Att göra plane object så stort jag vill ha det. T.ex 350*350 pixlar, när det bara finns mm, cm, meter. Eller måste man räkna om själv? UW mapping vet jag hur det fungerar, men inte hur jag ska få till rätt storlek.

Mvh Jessica

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Gör planet så stort du vill ha det.

 

2. Applicera UV-mappning (rektangulär eller vad det nu kan heta).

 

3. Använd bilden som textur.

 

Nu borde bilden tävka upp hela planet. Ändra storlek på planet om du vill.

 

Så fungerar det i alla fall i Truespace, jag misstänker starkt att 3DStudio har nåt liknande sätt att åstadkomma det på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...