Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MS bestulet, problem på Eforum = sant


Carl Hult

Rekommendera Poster

Den senare tiden har Eforum drabbats av små knepigheter när man varit här inne för att läsa och skriva inlägg. Idag kom så det uppenbara svaret. Någon har tagit sej in i Microsofts datorer och olovligen tagit del av informationen där. Syftet har tydligen varit att göra Eforum osäkert och instabilt, eller är det bara jag som sett för mycket spionfilmer på TV? Jag har mötts av "data missing" när jag postat inlägg, idag kunde jag inte komma in på specifika trådar för alla ikonerna vägrade laddas in och så länge de inte laddas, laddas inte texten heller. Bäst av allt var dock den "404 not found" som drabbade mej när skulle texter en dag för nån vecka sen. Det var hur lätt som helst att komma in på startsidan men de enskilda forumen var en stängd värld den dagen.

 

Så var det med det för denna gången, klagomurens vaktmästare tackar för idag.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterst skumt.. jag kan heller inte komma in på någon tråd överhuvudtaget.

Förra veckan kunde jag ens ens svara på inlägg...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carl, Benjamin.

Jag flyttar den här tråden över till Buggrapporten så att vi kan hantera uppföljningen på ett lättare sätt.

 

Jag skulle vilja be er om några förtydliganden för att underlätta uppföljningen:

1. Vilken webbläsare använder ni? (Typ och version).

 

2. Dito, vilket operativsystem?

 

3. Vilken typ av anslutning använde ni då problemen uppstod? (modem, isdn, fast förbindelse etc)

 

4. 404-problemet. Vilken var länken där sidan saknades och är det fortfarande samma problem?

 

5. Laddningsproblemet med trådarna.

a. Skulle ni kunna beskriva skeendet? Till exempel om det är så att hela sidan gör en timeout, om delar av sidan laddas (ex "trådstrukturen och sedan ingenting mer) eller något annat "beteende"?

 

b. Är felet konsekvent eller kommer det och går? Om det är så att det inte är konsekvent har ni någon uppfattning om att det är vissa tider på dygnet eller annan periodicitet?

 

c. Finns det andra kännetecken med eller dyker det upp felmeddelanden från webbläsaren i samband med problemet.

 

 

6. Problemet med att inte kunna svara på inlägg var isolerat mellan fredag och måndag förra veckan då en bugg upptäcktes på sidan som visar enskilda diskussioner (viewmsg.asp) i samband med att sidindelningen av inlägg infördes.

Benjamin, om dina problem kvarstår med att inte kunna lägga in inlägg via den sidan, vill du vara snäll och meddela detta eller om problemet har löst sig?

 

 

Som vi har berättat tidigare håller vi på att se över delar av den bakomliggande programlogiken på Eforum samt uppdaterar vissa gränssnittsfunktioner (som sidindelningen till exempel). Det kan givetvis uppstå störningar periodvis men vi ska försöka hålla dem till ett minimum.

 

Om ni upptäcker fel, buggar eller frågetecken i hantering av Eforum, vänligen gör ett inlägg i Buggrapporten (under kanalen Eforum) alternativt ta direktkontakt med Simon Johansson, redaktör på Eforum eller mig.

 

På det viset kan vi så snabbt som undersöka och rätta till.

 

Tack för hjälpen!

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

------------------------------------------------------------

Rösta på Oktobers "Eforums klippa"!

Gå till //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=145645

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Netscape 4.75 på Mac OS 8.6, denna kombination fungerade smärtfritt till i torsdags då detta ikon-vill-inte-ladda-så-då-vill-inte-text-heller-ladda-problemet uppstod.

 

404-problemet inträffade i somras när jag hade skrivit ett inlägg på Datorkrig. När den laddade in mitt inlägg "404 not found" fram, men bara i själva forumdelen. Den ram som ligger längst upp med inloggningsknapp etc påverkades inte. Jag tryckte på "reload" på min webbläsare och nu funkade det. Vad detta berodde på vet jag inte men jag har fått sådana felmeddelanden på andra sidor också vilka lätt avhjälpts med "reload".

 

Problemet som det ser ut för mej består i att klickar jag på en av länkarna i högerkanten för att komma åt en tråd (inte forumen, där är det inga fel, bortsett från att värdarnas ikoner inte laddas alls) laddas bara den gröna bakgrundsbild som trådstrukturen ligger på. De ikoner som representerar nya inlägg laddas inte, ej heller själva texten som jag vill läsa. Sidan tar helt enkelt slut efter den gröna bakgrundsbilden.

 

När jag skriver inlägg händer samma sak. För att kunna läsa inläggen i respektive tråd är jag tvungen att gå till den sammanställning som finns på sidans centralpunkt. Vissa reklamlänkar funkar inte heller.

 

Jag vet att det inte har med Nestcape 4.75 att göra för jag har haft denna version i drygt en vecka nu och ända fram till torsdag kväll-fredag morgon funkade det felfritt, gick t o m snabbare än med tidigare versioner av Netscape.

 

Jag har Internet Explorer 5 också men har inte provat den för den blir lite slö efter ett tag. Jag kan ju dock prova Eforum på IE 5 också för att se om det är samma problem där.

 

MVH CH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara verifiera vad Carl säger. Det funkade finfint att läsa hela trådar tidigare, men nu funkar det inte utan man får bara strukturen med författarna, men själva inläggen dyker inte upp längre.

 

Det som jag påpekade tidigare med att mellanrummet mellan inläggen i de olika huvudtrådarna och de menyer som finns till höger har ökat verkar ha uppstått samtidigt som problemet med de icke synliga inläggen.

 

Dessutom verkar det vara något galet med alla bilder som aldrig laddas in. En del laddas inte in och andra är helt enkelt brutna. Så frågan är vad ni gjort för att ställa till med detta elände.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra, Carl.

Jag har gjort en snabb undersökning även på Netscape 4.7 på PC och problemen är desamma även där.

 

Låt mig ta det här med Erik och Simon direkt på måndag morgon så får de justera omedelbart.

Jag har mina misstankar om vad det kan bero på.

/Mvh Mats Hultgren, idg.se

 

------------------------------------------------------------

Rösta på Oktobers "Eforums klippa"!

Gå till //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=145645

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mats!

 

Problemen tycks vara lösta idag måndag men det går betydligt långsammare än tidigare. Detta stör dock inte mej, jag är van vid långsamma laddningar, 56K-modemare som jag är.

 

Jag testade med IE 5 för Mac och det var inga större problem bortsett från att presentationssidan saknade inläggen i mitten. Ute till höger syntes allt som vanligt.

 

MVH CH

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Junesjö

Hej Carl!

Ja som du märkte har vi nu åtgärdat problemen som uppstått.

 

-----------------------------

Erik Junesjö

Tekniskt ansvarig för eForum

erik.junesjo@idg.se

-----------------------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...