Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition


wcanka

Rekommendera Poster

Hejsan

 

Jag tänkte testa att installera den nya ubuntu versionen 7.1 men har lite problem med installationen. När jag kommer till partionsavsnittet så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Min hårddisk har ingen partiontion ännu, förutom någon liten recovery grej. Så jag tänkte fixa en i installationen. Men min hårddisk är i NTFS format och jag har fått för mig att detta inte är så lämpligt. Stämmer detta? Hur ska jag ändra format så att jag kan dela på disken. Hur många partitioner ska man göra för ubuntu, swat, /?

 

Jag har ingen aning, och har kollat lite i lite guider, men inget heltäckande material finns. Glömde nämna att jag vill ha dualboot, sparar XP ifall jag ångrar mig.

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

[inlägget ändrat 2007-10-22 21:19:25 av wcanka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsguide finns här.

http://www.ubuntu-se.org/Wiki/Installation#head-f9f7797cefa6fb060149c901d9eb4826a45e8de6

 

Jag testade själv att installera denna för någon vecka sedan utan problem,

valde hela tiden det förvalda under installationen om jag minns rätt.

Har två diskar och fyra partitioner

(winxp pro, win xp home, ubuntu samt en med viktiga filer.)

 

Tänk på att! 10 av 10 som dör på fjället saknar flytväst!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förklaringar gällande hårddiskar och partitioner.

En hårddisk består av en eller flera partitioner.

En partition formateras till ett filsystem såsom NTFS, swap, ext3. Det är bara partitioner som kan ha ett filsystem.

En partition kan vara tom eller innehålla information (filer).

Om det finns information på hårddisken så finns det alltid i en partition.

 

För Linux behöver du minst 2 partitioner, en swap-partition och minst en för själva Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kommer till partionsavsnittet så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Min hårddisk har ingen partiontion ännu, förutom någon liten recovery grej.
Med andra ord så har du två partitioner: Windowspartitionen och "recovery"-partitionen. Det du ska välja är att ändra storlek på Windowspartitionen och sen använda det utrymme som frigjorts.

 

Den här processen borde inte skada Windows eller de filer som du har i Windows, men för att vara på säkra sidan så bör du ta säkerhetskopior på alla filer du inte vill riskera att förlora (t ex dokument, foton och annat som du inte lätt kan få tillbaks om det försvinner).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan och tack för alla svar.

 

Min hårddisk är på 75 gb, använder typ 40 nu och vill ha kvar ytterligare typ 15 i windows. Så därför vill jag har en linux partition på cirka 15 gb inklusive swapen (som ska vara på 500 mb?)

 

I installationen av ubuntu så kan man ju välja mellan

1) använd allt tillgängligt.

2) använd minsta möjliga

3) Manuell.

 

Så jag tänkte att manuell är lämpligast för att hålla koll på sakerna. Men i min partitionstabell så finns typ 4-5 stycken varav bara den med windows på är av signifikant storlek. Därför vore det ju fint om man kunde dela den. Så jag trycker på den paritionen och ett nytt fönster kommer upp där jag kan fylla i hur mycket jag vill ändra storleken på denna. Försöker fylla i 55 gb på denna och ändrar inte sökvägen. Antar nu att denna windowspartition ska krympa och lämna utrymma för att ska en ny. Datorn tänker och skickar tillbaka ett felmedelande att det inte funkar. Jag blir rädd! Avslutar allt och startar om med windows. Windows får spader och kontrollerar igenom hela disken men efter typ en halvtimma så startar windows igen och allt verkar ok. Tillbaka på ruta 1. Vågar jag testa en gång till, vill ju så gärna testa på linux?

 

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl säkerhetskopior på allt viktigt?

 

Se om det går bättre om du defragmenterar partitionen C: (högerklick på C: - Egenskaper - Verktyg) i Windows först. Då brukar bli så att det lediga utrymmet samlas på slutet av partitionen.

En Diskrensning på Allmänt-fliken kan ju också vara bra att göra innan defragmenteringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att Windows vill kolla filsystemen efter att man ändrat storlek (eller försökt göra det) på en partition. Inget att oroa sig för.

 

Som Cecilia sa, se till att du har säkerhetskopior på viktiga grejer, plocka gärna bort filer som kan rensas bort (om du har såna), kör en defragmentering i Windows, och testa igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det verkar som det fungerar nu med installationen.

 

Jag gjorde en manuell delning av det stora hårddiskdelen, från 75 gb till 55. Då fick jag en 20 gb partition som var freespace. Men när jag försökte dela denna till en "/" och swap så funka inte det. Gick då tillbaka och tog guidad installation och bad den ta största lediga utrymme, alltså det jag precis skapade. Då funka det. Nice!

 

Och eftersom jag sitter i windows nu och skriver så verkar det som det också funker med dualboot. Nice!

 

Men nu återstår bara en sak, jag får inte internetet att funka i ubuntu. Har i system->nätverk ställt in ip-adress, mask, gateway och 2 st DNS. Har testat pingen mot ip och gateway, funkar bra. Men funkar inte mot andra, testade ping.sunet.se. Och får ingen kontakt i firefox. Någon som har förslag på vad som kan fixa problemet.

 

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pinga externa ip-adresser (t ex 4.2.2.2)?

 

Kan du pinga DNS-servrarna?

 

Vad ser du om du skriver route -n i ett terminalfönster?

 

Du använder alltså ingen DHCP som automatiskt tilldelar ip-adresser, utan fick själv skriva in ip-adressen även i Windows?

 

Här finns en liten felsökningsguide: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=25557

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat att: ping -c 3 yahoo.com

fick svar unknown host.

 

Har testat ifconfig och där verkar det som etho är mitt nätverkskort och att det fungerar. Det ser jag också i nätverksinställningar där man kan se vad som skickas och där så efter typ 30 min har jag tagit emot 2.2 mb men bara skickat 40 kb.

 

Det funkar inte hellar att försöka ladda hem saker i synapic.

 

Har försökt följa guiderna ni föreslagit, men utan resultat. Den första felsökningsguiden var bra och förklarade lite hur nätverk funkar. Men den andra om hur man skulle ta bort ipv6 funka inte alls. Fattade aldrig vad man skulle göra. Funka inte att skriva i terminalen. Kan ni beskriva lite utförligare.

 

Och ja, jag måste skriva in IP adressen i windows också, antar att den är fast. Sitter på sunet via sgsstudentbostäder.

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

[inlägget ändrat 2007-10-24 19:42:17 av wcanka]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du i terminalen skriver sudo gedit /etc/modprobe.d/aliases och anger ditt lösenord öppnas gedit med filen.

 

I den letar du rätt på raden som jag fetstilat och ändrar ipv6 till off så att det ser ut som nedan. Spara och starta om.

 

 

# network protocols ###########################################

alias net-pf-1 unix

alias net-pf-2 ipv4

alias net-pf-3 ax25

alias net-pf-4 ipx

alias net-pf-5 appletalk

alias net-pf-6 netrom

alias net-pf-7 bridge

alias net-pf-8 atm

alias net-pf-9 x25

alias net-pf-10 off

alias net-pf-11 rose

alias net-pf-12 decnet

 

[inlägget ändrat 2007-10-24 20:03:31 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde som du sa, men det funka inte att ta bort IPv6, ingen skillnad alls.

 

Har testat att pinga 4.2.2.2 och min DNS vilket returnerar network is unreachable. Verkar som vi är felet på spåren? or not.

 

Men när jag skriver route -n så visar routing table inte rätt destination (om nu detta ska vara samma som ip?) och gateway. Routing table visar iaf inte samma som det jag knappat in i nätverkskortet. Ska det vara samma?

 

Har också testat att skriva

 

route add default gw <adress> men det svarar att det får jag inte göra.

 

Någon som har förslag på hur man ska göra?

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Helt plötsligt så funkar internet i ubuntu nu. Konstigt eftersom jag inte har ändrat något.

 

Nu återstår bara ett problem, att jag inte kan installera program. När jag är inne i lägg till/ta bort prg. så säger den att listan behöver uppdateras. Trycker ok, den laddar om lite snabbt och blinkar till. Sen så händer inge mer. När jag sedan väljer ett program som jag vill ha så säger den igen att den måste uppdatera och blinkar till. Inget händer liksom. Vet inte riktigt hur man ska ställa in dessa saker.

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag är inne i lägg till/ta bort prg. så säger den att listan behöver uppdateras. Trycker ok, den laddar om lite snabbt och blinkar till. Sen så händer inge mer. När jag sedan väljer ett program som jag vill ha så säger den igen att den måste uppdatera och blinkar till. Inget händer liksom.
Konstigt. Kolla vad du har för lager ("repositories") upplagda: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

 

Annars kan du helt enkelt kolla i filen /etc/apt/sources.list . Du kan generera en ny, om det skulle behövas, här: http://www.ubuntu-nl.org/source-o-matic/

 

Om det fortfarande inte funkar, testa att skriva sudo apt-get update i ett terminalfönster och se vad den säger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes box,

 

Nu verkar det som det fungerar. Klickade i lite grejor i system->administration->programvarukällor. Antar att den tidigare kanske inte visst att den skulle leta efter uppdateringar på nätet utan försöka leta i datorn eller på CD.

 

Tack för all hjälp

 

 

- Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet

wcanka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...