Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda fel nätadapter?


ns

Rekommendera Poster

Har en dator vars laddare gått sönder, väntar på ny från tillverkaren men tills den kommer tänkte jag att man kanske kan köra med en som hör till en annan dator av samma fabrikat.

 

Lite siffror

 

1. Trasig laddare:

Input: 100-240V~1.5A

Output: 19V 4.74A 90W Max

 

2. Fungerade laddare till annan dator

Input: 100-240V~1.6A

Output: 18.5V 3.5A

65W

 

Skulle det funka att använda 2 istället för 1?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske.

 

Laddare nr 2 kan dock inte leverera den ström som laddare nr 1 kan (3.5 mot 4.74 A), men om det du ska använda den till, inte behöver mer än 3.5 A så kommer det att fungera, men risken är ju att prylen behöver kanske 4 A, och då kommer laddare nr 2 antingen att brinna upp, bli väldigt varm, eller så går helt enkelt den inbyggda säkringen...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Men det är ingen risk att datorn tar stryk av att få för lite power? Utan det värsta som kan hända är att laddare 2 går sönder eller att datorn helt enkelt inte tar någon laddning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ingen risk att datorn tar stryk av att få för lite power?

 

I värsta fall så kommer den inte att starta. Att något skulle gå sönder för att det får för låg spänning, har jag aldrig hört talas om. I detta fallet är det 0.5 V, och det borde datorn köpa.

 

Utan det värsta som kan hända är att laddare 2 går sönder eller att datorn helt enkelt inte tar någon laddning?

 

Ja, som jag ser det.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...