Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu har förstört min dator ??


DeeNii__

Rekommendera Poster

Det är så att jag har installerat Ubuntu på min dator för ca. 4 månader sedan. Idag så tänkte jag ta mig tillbaks till windows och köra det istället.. Men det verkar som att ubuntu förstört min dator, när jag försöker gå in i bios visar bara svart bild på skärmen. när jag försöker köra HP RECOVERY så funkar inte det heller då det bara fortsätter ladda in ubuntu.. Vad kan jag ha gjort fel?

btw. min skärm är en 32" LCD Sharp..

 

Tack och Hej

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS är oberoende av vilket operativsystem som är installerat på hårddisken, du kan t o m ta bort hårddisken och BIOS ska starta ändå, så det är nog något annat.

 

En del recovery-funktioner installerar Windows från en dold partition på hårddisken. Lät du denna partition vara orörd av Ubuntu-installationen eller formaterade du om hela hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade sist ubuntu så valde jag manuell då jag valde att installera på andra partionen.. Och nu så ser jag hela D: partionen med HP_RECOVERY men jag kan inte använda den.. Kan det vara så att datan har lite svårt att visa upp bios på min stora skärm och att biosen väljer installationen från cd:n först?

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-16 15:28:51 av DeeNii__]

[inlägget ändrat 2007-10-16 15:29:49 av DeeNii__]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du kommer in i HP_Recovery, men det går inte att göra något eller hur funkar just HP_Recovery?

 

Din skärm är kanske inte ansluten på ett sådant sätt som BIOS förstår.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allså när jag är inne i ubuntu ser jag Hp_recovery och jag kommer in i den och ser massa filer! Skärmen är kopplad på ställen där vanliga skärmen ska kopplas.. men jag har haft krångel innan att få igång den.. tycker du jag borde försöka låna skärm av nån kompis och prova då?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, du ser själva partitionen men kan inte komma till den under uppstarten.

Det låter bra om du kan låna en skärm och pröva med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snackat med en kompis nu och så ska jag testa det imorgon hos honom =)

 

Återkommer så fort jag får reda på nått svar :)

 

Tack än sålänge!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vatt hos vänner coh det verkar som att enheten D:HP_RECOVERY är skadad på nått sätt och fungerar inte..

btw. det är problemet med skärmen att jag inte kan få igång bios =) Hos kompisen fick jag igång den och det funkade perfekt :)

 

Bara att jag inte kan återställa.. Får nu hitta recovery cd:s

 

Ifall nån har och kan/vill dela med sig skicka pm te denis_pasic@yahoo.se eller nått =)

 

 

Tack

 

 

------------------------------------------------------------------------

»Rule number 1 keep your gun or get ya ass hit/Thats it«

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra att problemet med skärmen blev utrett i alla fall, men det var ju synd att recovery-partitionen verkar vara skadad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp =) Hur kan man fixa det på ett bra sätt? Jag har ringt min bror som bor i växjö och han brännde ner en recovery skiva åt mig från orginl HP!

Imorgon får jag nog mina skivor =)

 

Hör av mig så fort jag vet nått =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag prövat och det är så att skivan jag fick inte passar min dator.. Verkar som att jag måste betala 360 kr för att få hem orginal recovery skivan.. btw tror ni om jag lånar av nån kompis en orginal xp skiva att det kommer att funka??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillåtet eller inte orka bry sig om dom... det är orginal skiva köpt från affären.. microsoft och deras lagar bryr jag mig inte mycket om.. asså 75% av oss som hänger här har någonsin laddat hem film eller nått olgaligt från microsoft...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...