Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cd/DVD-läsaren identifieras samt snurrar men inget händer.


friedman

Rekommendera Poster

Hej är ny här och registrerade mig för att se om någon kan lösa mitt problem, vilket dom flesta här verkar vara bra på.

 

Jo. Det är såhär att min cd-läsare verkar inte fungera som den ska. Jag sätter i en skiva och det händer inget i datorn, den identifierar inte skivan som sitter i verkar det som. CD-läsaren blinkar grönt och den snurrar skivan som sitter i men inget händer.

 

Jag har prövat musik-cd's, drivrutinerskivor, spel, alla möjliga skivor så det är inte att skivorna är trasiga.

 

Prövade även att sätta i en gammal cd/dvdrw-läsare och den lös grönt och skivan snurrade men efter 5-6 sekunder hör man att den varvar ner precis som man släckt av den eller hur man ska säga, den slutar helt enkelt låta.

 

Jag har installerat nyaste firmware till båda.

 

Bifogar ett screenshot på min nuvarande cd-läsare jag har ikopplad.

http://i23.tinypic.com/1qhod2.jpg

 

Vad kan problemet vara?

 

Tack på förhand. skulle bli grymt glad om någon vet vad som kan vara fel, om ni vill ha mer specifikationer om innehållet i datorn så säg till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Nero i din dator kan du prova "Nero info tool", där kan du se en hel del information om både spelaren och skivorna, Info Tool visar också info om datorn. Möjligen kan du hitta problemet med en analys där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt !

 

Har den någonsin fungerat ?

 

Är du säker på att den är rätt byglad ?

 

och rätt ansluten ?

 

för det är väl en intern läsare ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Utforskaren? Syns det att du stoppat i en CD? I så fall, vad händer när du öppnar en fil på CD:n i Utforskaren? Om det är autostart du vill ha,

 

högerklicka på enheten i Utforskaren > Egenskaper > Spela upp automatiskt

 

och välj inställning

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har fungerat för ca 2 veckor sen när jag formaterade datorn. Kunde även installera drivrutinerna efter formateringen med hjälp av CD-skivor. Rätt ansluten är den tror jag, den är ansluten genom IDE har jag för mig. Intern läsare? Vad menar du? Jag köpte datorn i delar som min pappa plockade ihop till mig för lite mer än 2 år sen.

 

Vad menar du med bygla?

 

flora50: Man ser att där är en DVD-RW-enhet ansluten men när jag sätter i en skiva och dubbelklickar så stannar den bara sen svarar inte 'den här datorn'-fönstret och jag måste vänta 30 sekunder för att stänga ner det.

 

 

Förlåt för alla frågorna.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga på du, inget du behöver be om förlåtelse för.

IDE är en standard anslutning inne i datorn och bygling har med installation av ny hårdvara till IDE kanalen att göra men har den fungerat tidigare då har den inget med det att göra.

 

Just nu kan jag inte komma på något det kan vara, kanske någon annan har någon ide !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men tror nog det blir så att jag ber pappa kolla på det, alternativt köper en ny billig cd-läsare, har sett att man kan få en för runt 200:-. Kan ju vara så att linsen eller något på dom båda inte fungerar med tanke på att den ena är rätt gammal och den andra legat ovanför garderoben utan kartong ett bra tag.

 

Men tack för svaren Åke nu vet jag hur jag ska felsöka ifall det händer igen. Din hjälp uppskattas mycket av mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var så god !

 

Jag tror nog din pappa grejar det här, när han tidigare byggt ihop din dator är han nog införsatt hur den fungerar, tvivlar på att du behöver byta spelare. När du provat båda och ingen fungerar tyder det på att det är något annat i datorn, inställning eller så som spökar

Lycka till !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...