Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa grupper


ultraotto

Rekommendera Poster

Funderar lite över funktionen Grupp.

Har en lång rad med projekt som kommer att uppdateras hela tiden.

Det jag vill ha är att när ett projekt är avslutat så ska man kunna dölja det eller helst (att det automatiskt lägger sig i en annan flik.

 

att det automatiskt flyttar till en annan flik gissar jag på är lite krångligare.

eller är det nån som har förslag så kör hårt så ska vi se om jag lyckas :)

 

Okej nu till det här med grupper.

varför jag vill skapa en grupp då jag döljer rader är för att lätt kunna se + & - tecken när jag kanske vill ta fram dom igen om tex 4 månader.

 

När jag skapar en grupp fungerar det bra, men när jag skapar en grupp med raden just under så sammanfogas det till en grupp.

 

några bra tips & tricks på hur man kan lösa detta?

 

/Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skapar en grupp fungerar det bra, men när jag skapar en grupp med raden just under så sammanfogas det till en grupp.

så lösningen är väl enkel - infoga en blankrad extra mellan grupperna...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt enkelt? ;) när jag har dolt 100 projekt blir det 100st blanka rader längst upp? :>

 

Jag vet inte riktigt hur man ska göra, jag kan ju inte skapa större grupper för projekten har olika fakturerings datum och det ramlar in nya hela tiden. måste på nått sätt kunna dölja mindre grupper utan problem.

 

En annan bra grej hade varit om man hade kunnat döpa en grupp?

 

Som jag även sa tidigare så hade en annan bra lösning varit om man kan flytta en grupp celler till en annan flik när man tex. kryssar i en kryssruta eller liknande ?? vad jag förstår så går det mesta med makro, men då är det ju det att man inte kan ett dugg makro :P

 

krångliga saker men bra att veta och ha. underlättar mycket.

Just att dölja rader för mig är inget problem men när jag ska förklara det åt 10 andra personer blir det en annan sak därav grupper ;P

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-11 16:18:36 av ultraotto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag kollar hur autodispositionen i "Data->Delsumma" läggs upp.

 

Där verkar det skapas en "övergrupp" för alla rader med data. Om man tittar noga på undergrupperna så ingår inte den mellanliggande summan i respektive grupp. Om man raderar själva summa-raderna så slås grupperna ihop. Jag antar att det betyder att det inte är meningen att 2 avgränsade områden skall kunna separeras i olika grupper.

 

Men är det verkligen ett problem? Lägg in en rad ovanför/under varje grupp och skriv namnet på gruppen som en rubrik (raden skall inte inkluderas i gruppen). Då får du 100 namngivna rader istället för 100 tomma rader. Då vet du dessutom vad det är du expanderar när du klickar på plusstecknet. Och det var väl fråga :).

 

PS:

Om du vill ha namnet ovanför respektive grupp (som en rubrik) så får du ta bort krysset i:

Data->grupp och disposition->inställningar: sammanfattning under poster

 

PPS:

 

Du kan markera hela databasen och gruppera den som en "övergrupp" om du vill kunna dölja allt

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-11 17:07:19 av MH2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var verkligen inte helt dumt.

saken är den att jag inte vet namnen på alla projekt, och att lära 10 personer att göra så på rutin är ju en egen femma ;)

 

hm, skulle iof kunna lägga upp mitt dokument så ser du kanske hur det är tänkt :P

 

nu är jag hemma och har såklart inte jobbdatorn med mig hem, så jag får väl testa mig lite på det du säger och sen posta den imorgon. :>

 

gissar på att jag har mer frågor i framtiden :P

 

[EDIT]

 

Hm i och med det här så vill jag veta om man kan göra så att om man har 3 tomma celler som jag ritat här, och då om man fyller i en av cellerna hamnar automatiskt i mittersta cellen som refererar till en annan cell på ett annat blad

 

[__B1__]

[__B2__]

[__B3__]

 

_________

 

[ 12345 ] denna ska alltså hamna automatiskt i B2, (B3 ska fungera likadant)

[__B2__]

[__B3__]

 

sen ska B2 referera till en annan cell?

 

förstår ni ?

eller bara så att B1,B2 eller B3 refererar till en cell.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-12 07:35:19 av ultraotto]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...