Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

@ Fungerar inte i word...


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

När jag skulle skriva in min mailadress i ett dokument idag så fungerade inte @ av någon outgrundlig anledning. Det fungerar att kopiera detta:@ och klistran in men det blir ju en aning opraktiskt. Någon som har någon idé om vad jag kan göra? Det kan kanske vara så att jag kommmit åt någon inställning (motsvarande insert, nulock eller dyl) eftersom jag i morse hällde kaffe över delar av tangentbordet.... De andra knapparna som man behöver använda Ctrl och Alt för att få fram som £ och $ fungerar dock?? Tack på förhand!! @nna@

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De andra knapparna som man behöver använda Ctrl och Alt för att få fram som £ och $ fungerar dock

Ok, så du brukar använda Ctrl+Alt+2 då för @? Har du testat även med varianten AltGr+2 ? Fungerar tangenten 2 i övrigt?

 

(En googling på "coffee+@" gav inga vettiga svar tyvärr =)

[inlägget ändrat 2007-10-11 15:09:08 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så du brukar använda Ctrl+Alt+2 då för @? Har du testat även med varianten AltGr+2 ? Fungerar tangenten 2 i övrigt?

 

(En googling på "coffee+@" gav inga vettiga svar tyvärr =)

 

Yes, jag brukar använda Ctrl+Alt+2 vilket även brukar fungera. Knappen 2 fungerar och även " men och alla andra knappar på den raden men inte @ i word.... Strange!

 

Hm, testar nu AltGr+2 och DÅ! då blev det ett jättefint snabel a!! Hm, vad kan jag trycka på så att den går på Ctrl+Alt+2 istället för AltGr+2 (inte alls vanemänniska......)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specifikt för word?

Kolla Verktyg->anpassa->tangenbord (en knapp)

ställ dig i fältet "ange nytt kortkommando" och tryck in ctrl+alt+2.

Är det något tillägg som lagt beslag på det?

 

Annars är det klassiska problemet att man råkar slå in windows kortkommando för att byta inmatningsspråk och helt plötsligt har en engelsk tangentbordslayout. Men då skulle € istället för $ (ok, det där var engelska/storbitanien).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vet inte riktigt om jag är med på:

Kolla Verktyg->anpassa->tangenbord (en knapp)

ställ dig i fältet "ange nytt kortkommando" och tryck in ctrl+alt+2.

Är det något tillägg som lagt beslag på det?

 

Men när jag kollar Verktyg->anpassa->tangenbord med markeringen automatiskt på Kategori:Dokument och Kommando:Arkivavsluta och beskrivning "Avslutar word och frågar om öppna dokument ska sparas" Om jag då skriver in ctrl+alt+2 under "ange nytt kortkommando" är det enda som händer att jag kopplar ctrl+alt+2 till funktionen "Avslutar word och frågar om öppna dokument ska sparas". Jag har nytt Kategori och försökt leta efter vart jag ändrar tangenterna men kan inte hitta det.

 

Annars är det klassiska problemet att man råkar slå in windows kortkommando för att byta inmatningsspråk och helt plötsligt har en engelsk tangentbordslayout. Men då skulle € istället för $ (ok, det där var engelska/storbitanien).

Hur byter jag tillbaka i så fall?

 

Tack på förhand!

 

PS Det är specifikt för word, här kan jag skriva @ ctrl+alt+2, samma i ppt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur byter jag tillbaka i så fall?

kontrollpanel, nationella/lands-alternativ

 

PS Det är specifikt för word, här kan jag skriva @ ctrl+alt+2, samma i ppt.

Då kan du strunta i "inmatningsspråk". Det gäller hela windows.

 

är det enda som händer att jag kopplar ctrl+alt+2 till funktionen "Avslutar word och frågar om öppna dokument ska sparas". Jag har nytt Kategori och försökt leta efter vart jag ändrar tangenterna men kan inte hitta det.

 

Om du försöker koppla ett kommando som har blivit upptaget av något annat så brukar det framgå. Jag tänkte mest att du hade installerat något slags "hjälpprogram" i word som hade lagt beslag på ctrl+alt+2. EndNote lägger t.ex beslag på alla rubriknivåkommandon Alt+1,2,3 osv. Extremt irriterande.

 

Ähh, kör återställ från Verktyg->anpassa->tangenbord, bara för säkerhets skull

 

Du kan se alla words kortkommandon med makrot:

Verktyg->makron->makron->rullgardinen "makron i"->Word-kommandon->VisaKommandon

Om du sorterar efter Modifierare och Tangent så kan du dubbelkolla att Alt+Ctrl+2 verkligen är ledigt.

 

 

Annars vet jag inte.

Ta bort Normal.dot är ju standardsvaret när något är underligt i word... Tror visserligen inte att den har med snabbkommandon att göra. Men, men.

 

 

***ED***

Kollade min egen listning från "VisaKommandon". där framgår det faktiskt inte att vissa kommandon är upptagna av tilläggsprogram. Det var med andra ord ett ganska odugligt tips.

[inlägget ändrat 2007-10-12 10:02:10 av MH2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen annan som har någon idé? Jag har fortfarande inte fått till det? Jag fick tips om att gå in på kontrollpanelen, nationella inställningar, språk, men där är inställningen svenska redan. Ska jag göra ytterligare ändring där? Hjälp?! Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du har ett kryss i word:

verktyg->alternativ->redigering->automatisk tangentbordsväxling

Men då borde du få fel tecken när du kör Ctrl+alt+3 eller 4

 

Alternativt. Testa att starta word utan tillägsprogram:

Start->kör och skriv in winword.exe /a

Om det fungerar så kan du gå in i Verktyg->tillägg och ta alla onödiga tillägsprogram. Du blir eventuellt tvungen att ta bort saker ur mappen:

C:\Documents and Settings\Anvädnarnamn\Application Data\Microsoft\Word\Autostart (alternativt STARTUP istället för Autostart)

Ja, du får helt enkelt köra trial and error tills du hittar något som ställer till det. Jag antar att du redan har raderat Normal.dot

 

För felsökningsväxlar, se:

http://support.microsoft.com/kb/210565

 

t.ex

winword.exe /r för att omregistrera word (tror att tidigare word kräver winword.exe /unregserver följt av winword.exe /regserver)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för nytt svar! Nej, jag har inte testat

Ta bort Normal.dot är ju standardsvaret när något är underligt i word... Tror visserligen inte att den har med snabbkommandon att göra. Men, men.
Jag vet ärligt talat inte hur man gör.... Vad tror du/ni om detta förslag?

 

Ctrl-Alt-2 skall inte fungera i t ex word 2003. Detta beror på att denna tangenbordkombination default används för annat – se bifogad bild. Om man tar bort denna inställning så kan man få det att funka även i word.

Respektive

Det ser säkert olika ut för olika grafikkort osv. Men vad du ska göra är att ta bort en nView "hot-key" som använder [Alt Gr]+[2].

 

??

 

Nu ska jag testa det andra rekommenderande. Jag menar jag kan ju leva utan att använda Ctrl+Alt+2 för att få fram ett damn snabela men det är ju störande att inte fatta varför det blir som det blir och hur jag rättar till det....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat

 

Kolla om du har ett kryss i word:

verktyg->alternativ->redigering->automatisk tangentbordsväxling

Men då borde du få fel tecken när du kör Ctrl+alt+3 eller 4

Hittar ingen sån kryssruta.....

 

 

Alternativt. Testa att starta word utan tillägsprogram:

Start->kör och skriv in winword.exe /a

Om det fungerar så kan du gå in i Verktyg->tillägg och ta alla onödiga tillägsprogram.

Det fungerar men hittar inte Tillägg under Verktyg...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar men hittar inte Tillägg under Verktyg...

ctrl+alt+2 fungerar alltså när du startar men /a? Jag inser att jag var otydlig i frågan.

 

I Word 2002 heter det Verktyg->mallar och tillägg

Har inte kört word 2003 eftersom formatmallhanteringen är obegriplig. Men nog tusan måste den rutan finnas kvar någonstans.

 

Ctrl-Alt-2 skall inte fungera i t ex word 2003. Detta beror på att denna tangenbordkombination default används för annat – se bifogad bild. Om man tar bort denna inställning så kan man få det att funka även i word.

Respektive

Det ser säkert olika ut för olika grafikkort osv. Men vad du ska göra är att ta bort en nView "hot-key" som använder [Alt Gr]+[2].

 

Är det ett förslag du fått någonstans ifrån? Det låter som ett globalt problem. Om t.ex grafikkortets inställningsprogram använder kommandot så skulle det inte vara avgränsat till Word. Men testa och se.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ctrl+alt+2 fungerar alltså när du startar men /a? Jag inser att jag var otydlig i frågan.

*skratt* nu är allt ännu mer otydligt.. Va? Om jag trycker Ctrl+Alt+2 händer inget! Ctrl+Alt+3 fungerar, jag får då £ resp Ctrl+Alt+3 fungerar, jag får $....

 

I Word 2002 heter det Verktyg->mallar och tillägg

Har inte kört word 2003 eftersom formatmallhanteringen är obegriplig. Men nog tusan måste den rutan finnas kvar någonstans.

Det var detta jag testat: Kolla om du har ett kryss i word:

verktyg->alternativ->redigering->automatisk tangentbordsväxling

Men då borde du få fel tecken när du kör Ctrl+alt+3 eller 4 Nu testar jag det du skriver i ditt senaste inlägg Verktyg->mallar och tillägg och visst hittar jag detta, men vad gör jag här?

 

Är det ett förslag du fått någonstans ifrån? Det låter som ett globalt problem. Om t.ex grafikkortets inställningsprogram använder kommandot så skulle det inte vara avgränsat till Word. Men testa och se.
Jag kollade ett annat forum, se gärna: http://www.itproffs.se/forumv2/tm.aspx?m=110203&mpage=1&key=&#110203

 

Har du något förslag, vad sjutton gör jag nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen, det där med pedagogik är inte min grej :-(

Men skam den som ger sig.

 

Det jag undrar är:

Om du startar word med växeln /a (start->kör winword.exe /a )

Går det då att köra ctrl+Alt+2 och få @?

 

Dvs, hjälper det att starta utan alla tillägg?

Om, och endast om det hjälper så kan du gå till:

Verktyg->mallar och tillägg

och helt enkelt kryssa bort de tilläggsprogram som finns. Om det inte finns några tillägsprogram så är det uppenbarligen fel väg :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vilken wordversion använder du? Jag testade just med word 2007. Där fungerar inte Alt+ctrl+2. Det är bundet till "prefix". Fasen vet vad de menar. Det enda jag kan göra är att sätta en ring ovanför ett a. Om man först trycker

Alt+ctrl+2 föjt av ett a så blir det å

 

Det kanske är så enkelt att det är borttaget i "moderna" word? Då är det kört antar jag. Om du inte vill lägga in ett makro. Och det tror jag inte att du vill, egentligen. Tror det är enklare att omprogramera vanehjärnan :)

 

[log]Verktyg->makro->spela in->"Gör makrot tillgängligt för: Alla dokument "

Ge makrot ett namn i stil med CtrlAlt2

Ok

Skriv in ett @

Stoppa inspelningen

 

Gå till

Verktyg->anpassa->tangenbord

Kategori:makron

Välj ditt nyinspelade makro och knyt ALT+Ctrl+2 till det[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då testar vi vidare, skam den som ger sig som sagt!

 

Det jag undrar är:

Om du startar word med växeln /a (start->kör winword.exe /a )

Går det då att köra ctrl+Alt+2 och få @?

Nä, det fungerar inte! Händer inget.

 

Hmmm, vilken wordversion använder du?

Word 2003. Jag har inte haft detta problem förut på arbetsplatser, skolor, internetcafé etc men har inte tänkt på vilken word version de haft.

 

Det kanske är så enkelt att det är borttaget i "moderna" word? Då är det kört antar jag. Om du inte vill lägga in ett makro. Och det tror jag inte att du vill, egentligen. Tror det är enklare att omprogramera vanehjärnan
Ja, det verkar tamig fasen kört. Stort problem av liten sak. I hate to say it men ska vi ge upp? £$&*^~

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...