Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Möjligt att koppla dator till en kompaktstereo?


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Ann-Cathrine

Hej!

 

Jag skulle vilja koppla datorn till en kompaktstereo med stereon som drivande enhet. Jag vill alltså inte köpa en extra förstärkare. Jag vill helt enkelt kunna spela musiken i datorn via ett par bättre högtalare än datahögtalare och utan att bränna över musiken på CD först. Direkt överföring önskas.

 

Är detta möjligt? Jag ämnar köpa en mer kraftfull stereo för att använda dels ihop med musiken i datorn men också spela fristående CD-skivor på. Jag önskar alltså inte separata datorhögtalare.

 

Något som jag dock skulle vilja är att kunna koppla ihop både de befintliga datahögtalarna och stereo.

 

Hur blir ljudet vid en sån här överföring? Jag vill ha samma ljudkvalitet som om man använder stereon direkt och musikkällan är CD-skiva. Funkar det?

 

Är detta möjligt och hur ska man isf översiktligt koppla ihop det hela?

 

Tacksam för tips!

 

[inlägget ändrat 2007-10-08 23:09:12 av Ann-Cathrine]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Många förstärkare/kompaktstereo har 3,5 mm-kontakt för MP3-ingångar. Datorer brukar ha motsvarande utgångar, och en dubbelhanekabel brukar inte kosta mer än någon femtiolapp eller så, t ex

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010029266

 

Annars finns ofta vanliga RCA-kontakter, då finns motsvarande kabel:

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010011277

 

Den senare använde jag då jag kopplade min dotters iPod till hennes kompaktstereo. Det fungerar jättebra, nu spelar hon knappt CD längre.

 

Ljudet i de flesta moderna datorer är tillräckligt bra för att avnjutas i en normalstereo. Har du däremot stora krav på ljudkvalitet kanske det inte räcker riktigt. Då menar jag om du lägger minst 20 000 kr på CD, förstärkare (utan radio) och högtalare (ej hemmabio utan endast stereo). Exklusive kablar...

 

Jag förstod inte riktigt vad du menade med att koppla ihop befintliga datorhögtalare och stereo. Ska du spela dem samtidigt? Det går förstås bra om du kopplat datorn till stereon enligt ovan. Men om din stereo är bra, så spela inte i samma rum, datorhögtalarna lär nog "skräpa ned" ljudet om de inte är otroligt bra. Att åt andra hållet spela stereoljud i datorhögtalarna tror jag inte riktigt på, det blir väl omständligt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...