Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa logo. Vilket/vilka program


ForZlund

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har fått i uppgift att skapa en logo.

 

Såhär ska den se ut:

 

Det ska vara tre mynt som rullar. Och på varje mynt ska det vara ett barn. På det ena myntet ett barn som är glad, på det andra gladare, och på det tredje gladast.

 

Hur ska jag få till detta. Vilka program. Kom gärna med tips.

 

///Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop blir mitt förslag, men om du inte vet hur du ska göra låter det lite konstigt att du fått denna uppgift. Logotypproduktion är ju inget man ger sig in på utan förkunskaper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nja, först tänker jag Photoshop såklart, men inser att din kunskap kanske är lite begränsad, så skulle jag nog föreslå Illustrator, som är mycket "vänlig" så att säga.. Göra grunden där och gå vidare till PS..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så istället för att bara använda Photoshop ska man då använda BÅDE Illustrator OCH Photoshop? Ja det låter ju verkligen mycket enklare! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst fanken låter det konstigt men det är ju ganska sant, om mina teorier är sanna?

 

För om du drar ett streck på frihand i Illustrator blir det typ rakt, inte i Photoshop.. Förstår du min poäng?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, linjer blir raka även i Photoshop.

 

Kurvor/banor blir ungefär lika krokiga i båda programmen och fungerar på ungefär samma sätt.

 

Och vad har raka linjer med rullande mynt att göra överhuvudtaget?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en metafor..

 

Om en person frågar i vilket program han ska göra det i, hur mycket kunskap kan denna person då besitta.. Och jag anser att Illustrator är "vänligare" för oerfarna..

 

Är du lite tjurig såhär i afton? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du föreslog Illustrator PLUS Photoshop vilket blir två program att lära sig. Att få dessa två att samarbeta kräver dessutom en del extrajobb så jag kan inte se nån vinst för nybörjaren.

 

Det var en metafor..

Här finns en bra beskrivning på vad en metafor är:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metafor

 

Är du lite tjurig såhär i afton? Ironi

Nej.

 

[inlägget ändrat 2007-10-19 01:59:31 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur loggan ska användas. Normalt vill man ju kunna använda loggan i många olika sammanhang: i dokument, på webbsidor, skyltar, visitkort, produkter osv. Om du ritar loggan i Photoshop eller liknande, så kommer du behöva att mer eller mindre rita om den för varje ny tillämpning som behöver en annan storlek på loggan, eller du kanske behöver en gråskaleversion eller en i svartvitt.

 

I så fall är det en stor fördel att göra en vektorversion (i t ex Illustrator, Inkscape, Xara eller Corel Draw). Med vektorgrafik går det utan problem att skala om loggan. Det gör det också ofta lättare att t ex plocka bort vissa detaljer för att göra en enklare version som funkar bättre i smått eller i svartvitt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...