Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför grynig bild och dåliga färger via DVD?


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Ann-Cathrine

Hej!

 

Jag har fått en grynig bild och dåliga färger när jag ser på TV via min DVD. Jag har varit i kontakt med supporten som menar att jag kopplat rätt. Jag har även en digitalbox och har därför använt 3 scartkablar och 3 antennkablar.

 

Bilden från digitalboxen är bra liksom kanalerna via det analoga nätet. Jag har kopplat digitalboxen mot AV1 på TV:n och DVD:n mot AV2 vilket ska vara rätt koppling enligt supporten.

 

Jag fick rådet att byta scartkablar men detta hjälper inte. Jag har växlat mellan NTSC, PAL och auto via TV:n och det är endast auto-läget som ger färg. Dock är bilden grynig och färgen väldigt svag. Det fungerar inte att öka färgen via TV:ns fjärrkontroll.

 

Jag har även testat att hitta alternativa färginställningar direkt i dvd:n där RGB ska vara ett förval enligt supporten. Det ger ingen skillnad genom att växla mellan DVD:n olika inställningar i detta fall.

 

Jag har inga fler kontakter på TV:n än scart så jag kan inte använda andra kablar än SCART (AV1 och AV2) för min anslutning.

 

Är det lönt att köpa helt nya scartkablar eller vad kan felet ligga?

 

Tacksam för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min gamla teve så blev jag tvungen att koppla dvd mot AV1 för att få korrekt färg etc. För det var den enda scart som tog emot rgb har jag för mig.

 

Prova byta scartuttag på teve och se om det hjälper.

 

Sen kontrollera att du har en så kallad fullscart. Dvs en där samtliga stift sitter i kontakterna. Vissa scart saknar stift. Och i värsta fall är det ett stift som din dvd vill använda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ann-Cathrine

Hej igen!

 

Jag bytte kontakter och nu får jag färg. Den är bättre men ändå relativt svag i förhållande till bilden via digital-boxen och det analoga nätet. Dessutom så är det ett slags störande linjemönster i ansikten och i vissa färger som syns mer vid vissa tillfällen. Det blir inte en "lugn" bild. Beror detta också på scartkablarna eller vad kan man göra åt det?

 

Jag har bra signalstyrka och en förstärkare ska inte behövas.

 

Tacksam för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ann-Cathrine

Hej!

 

TV:n är en Sanyo, ca 3 år gammal. Ingen platt-TV. DVD:n är en LG RH277H som är inköpt nyligen, släppt i juli 2007.

 

Tacksam för tips!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt. Men en så pass modern teve och dvd-spelare så borde det fungera fint.

 

Kanske när du har dvd ansluten till av1, så ska du snegla på inställningarna i dvd. Annars kan det vara en trasig scartkabel. Har du provat att byta scart kabel med den som sitter i digitalboxen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ann-Cathrine

Hej!

 

Ja, jag har testat olika kablar och det hjälper inte. Jag har testat anslutningarna så som jag beskriver i mitt första inlägg.

 

Finns kanske inget att göra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Einar Zettergren

Har TV'n komponentvideoingång kan du ju pröva det. Jag kör det hemma; inte för att jag har problem med SCART, utan för att det blir bättre bildkvalitet (och för att jag inte har HDMI i min DVD...). OBS att du då också behöver föra över audio separat.

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088561

 

Till nöds kan även kompositvideokabel användas, även där behövs separat audio (integrerat i förslag nedan). Finns ingång på nästan alla TV.

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010116447

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...