Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikort fungerar inte som det ska!


Ganatshii

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har nyligen köpt ett nytt grafikort som inte fungerar som det ska.

När jag satte in grafikortet så installerade jag allt som det stog, ladda ner senaste drivrutinerna m.m.

Resultat blev att grafiken inte alls var bättre, snarare sämre och dessutom laggade det hela tiden, både inne i spel och utanför.

Datorn tar en evighet att starta och när jag har en låt på i wmm och ska gå in på internet så börjar låten hacka, som om det var för mkt för datorn.

 

Mitt nya grafikort heter : GeForce fx 5200, 256mb

Mitt gamla heter: GeForce 6600 LE

 

Mitt nya grafikort ska vara mkt bättre vilket ni kmr se om ni kollar upp båda grafikortet.

 

Jag har dessutom gått in på "kör" sen skrivit in "dxdiag" för att titta efter om ett ram minne hade gått sönder, men det hade det inte.

 

Jag kan därefter inte komma på vad felet beror på, möjligtvis att det kanske beror på moderkortet, jag har därför skrivit upp vad det heter nedanför!

 

Jag är tacksam för all hjälp!

Mvh

Magnus

 

Ram : 1512mb

Moderkort: MSI 649 Neo-V

Grafikort: GeForce fx 5200, 256mb

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vart du fick informationen att ett fx 5200 skulle bättre än ett 6600. FX-serien kom 2 år före 6xxx-serien. Det skulle var mycket konstigt om du fick bättre resultat med ditt nya kort. Det är i så fall bara om ditt gamla 6600-kort var trasigt.

 

Jag tror knappast du kan spela något nytt spel alls på FX5200-kortet. Vem sa till dig att det var bättre?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle var mycket konstigt om du fick bättre resultat med ditt nya kort.

Jag kan inte annat än hålla med! FX5200 är ett flera år gammalt budgetkort, med pappersstöd för shadermodell 2.0 men i realiteten så bara för upp till SM 1.4 (DirectX 8.1B). Prestandan är inget annat än: :thumbsdown:

 

Edit:

Men också 6600LE är ett budgetkort, en nedbantat variant av standard-6600.

 

[inlägget ändrat 2007-09-30 22:59:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror försäkrade om att det skulle vara mkt bättre...

Jag har alltså slösat bort 1000kr..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din bror hade tyvärr fel. Men du kan ju börja med att avinstallera alla drivrutiner och sedan installera om kortet. Men räkna som sagt inte med att få bättre prestanda än tidigare. I vissa fall har 6600LE presterat nästan dubbelt så mycket som fx5200. Tyvärr... Betalade du 1000:- för kortet? Oj då...

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 09:50:19 av Tophe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har du nog blivit lurad.

 

Förutsätter att din dator har en AGP-sockel?

 

Då kan du t.ex köpa ett Geforce FX 5200 för 445:- inkl moms

 

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010064389

 

Så jag tycker att du ska ta ett rejält snack med din bror om det är han som har tipsat dig om detta.

 

Han kanske borde uppdatera sina datorkunskaper litegranna?

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror försäkrade om att det skulle vara mkt bättre...

Jag har alltså slösat bort 1000kr..?

Fy f-n vad ruttet av honom! :thumbsdown: Om det nu inte var så att han var alldeles säker på sin sak...

 

Som sagt är FX5200 flera år gammalt och har aldrig varit menat som nåt annat än budgetkort. Men tusen spänn!! För den summan hade du fått t ex X1650Pro – som även det är ett budgetkort, dock mätt i dagens prestandamått – som presterar ojämförligt bättre (bättre än 6600LE också). Det klarar shadermodell 3.0, som 6600LE faktiskt också gör, vilket har börjat bli ett krav för endel spel idag (t ex blir det stört omöjligt att få igång Splinter Cell 4 med FX5200 i datorn).

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 12:41:07 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni alla är inne på fel spår... hoppas jag..

jag tror att ni alla håller på att pratar om den gamla 128mb versionen som "gästen" linka till.

Jag har, som jag skrev 256mb versionen som är nyare, enligt min fakta...

 

Stämmer det? Är kortet isf fortfarande mkt sämre?

 

Ni menar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=120005

 

Jag menar:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304713

 

 

Antar att det är skilnad, pga av pris och minne.

 

tack på förhand igen, och tack för alla svar hitills! :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 13:30:58 av Ganatshii]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr... Jag söker och söker och kan inte för mitt liv hitta något 6600LE som inte har dubbelt så höga poäng på 3Dmark som just det kortet du länkade till.

 

Men det vore som sagt mycket konstigt om du fick bättre resultat på det. Eftersom det är äldre och långsammare. Just ditt kort har jag som mest hittat poäng för 3DMark 2001 på ca 7000-8000. Medan 6600LE ligger som sämst på 15000.

 

Men på Komplett så skriver folk att de kan spela spel helt ok på det. Så prova som sagt att installera om det. Men räkna inte med att få bättre prestanda än du hade tidigare.

 

Kan du inte ladda ner 3DMark 2001 och köra en test med ditt nya kort, och sedan med det gamla? Så får du svaret svart på vitt. Det vore intressant att veta vad du får för poäng.

 

Förhoppningsvis har vi fel. Men då beror det nog mer på ditt exemplar av 6600-kortet än på ditt nya.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har länkat till PCI-kort(?). Är det vad du köpt?

 

Finns det ingen AGP eller PCI-E port på moderkortet? PCI är det långsammaste av dessa tre...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, det var synd!

PCI, som svar på din fråga G2P..

 

Jag ska testa 3DMark 2001, Tophe

5500 poäng på fx5200

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 15:25:22 av Ganatshii]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom fx5200 var dåligt så har jag nu tagit ett beslut att köpa ett nytt grafikort.

 

RN nämnde nått om R1650 pro, kan det vara nått?

( http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-radeon-x1650-pro-512mb/5407778/ )

eller finns det något annat grafikort som ni VET är bra? 500-1000kr!

 

Denna gång tänker jag inte lyssna på min bror ;) utan denna gång lyssnar jag på er!

 

Vore väldigt snällt om någon kunde säga några men vilken som är bäst för det priset eller dylikt!

 

Kortet ska passa i moderkortet:

MSI 649 Neo-V

 

Tack än en gång för all hjälp! :thumbsup:

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 15:50:06 av Ganatshii]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN nämnde nått om R1650 pro, kan det vara nått?

( http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-radeon-

x1650-pro-512mb/5407778/ )

eller finns det något annat grafikort som ni VET är bra? 500-1000kr!

Det har pratats om PCI-kort högre upp i tråden och där är det viktigt att skilja på dessa och de för PCI-Express, vilket inte är samma sak – PCIe fungerar varken i PCI eller AGP och vice versa. Kontrollera först vad datorn har slags portar innan ett köp, och har den AGP-port så köp för allt i världen inte ett kort för PCI! cpu-z kanske kan hjälpa dig med det:

http://www.cpuid.com/cpuz.php

 

Men upp till tusen kronor anser jag som sagt X1650Pro vara det bästa valet. Alternativt så Nvidias konkurrerande modell 7600GS, som iofs inte hade blivit mitt eget val mellan de två. Ett litet varningens ord dock: trots budgetstatusen i dessa kort drar de ändå mycket mer ström än gamla sådana. Och ett riktvärde man bör hålla sig till angående nätaggregatet är 350W och åtminstone 18 ampére på 12V-spänningen.

 

EDIT:

Ah! Du hade ju för tusan uppgett moderkortet 649 Neo-V! :-) Och eftersom det har PCIe är det väl inget snack om vad det ska vara för slags kort.

 

EDIT 2:

Eftersom det var PCIe (och inte AGP som jag hade i huvudet) blir utbudet av kort större, och med modernare kort... Kan dock inte ladda Prisjakt just nu och kontrollera utbudet...

[inlägget ändrat 2007-10-01 16:14:26 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok!

Tack för hjälpen RN :)

Men eftersom jag inte kan så mkt om grafikort så vore det snällt om någon kunde nämna ett bra PCIe kort. 500-1000kr!

 

Jag vet inte om du menade RN att du kunde kolla upp det senare, men om så var menat så är jag väldigt glad! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar min länk, så går den till ett AGP FX 5200 kort som har 256 Mb.

 

Du skrev i ditt första inlägg

 

Mitt nya grafikort heter : GeForce fx 5200, 256mb

 

Då letade jag fram ett billigt sådant.

 

Nu plötsligt säger du att du menar ett PCI FX 5200 kort?

 

Vad har du för gränssnitt på ditt moderkort egentligen, så vi kan reda ut detta?

Vad heter ditt moderkort?

 

 

Edit: Såg inte att problemet verkar vara utrett, låter bra.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-10-01 23:20:33 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du menade RN att du kunde kolla upp det senare, men om så var menat så är jag väldigt glad!

Nu funkar Prisjakt för mig igen. :-) Så jag gjorde först en sökning på mellan 500-1000kr...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9924717&o=produkt_pris_inkmoms

 

Enligt vad jag såg från listan blev GF 8600GT bästa kortet så jag gjorde en ny sökning på enbart dem upp till 1000kr:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9924717&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s9925174

 

Så länge nätdelen i datorn fortfarande hänger med råder jag därför att skaffa detta 8600GT. Så här skriver Guru3D om det:

[log]"* A single GeForce 8600 GT/GTS requires you to have a 350 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total) at least 24 Amps available on the 12 volts rails.

* A second GeForce 8600 GT/GTS installed on this system requires you to have a 450 Watt power supply unit at minimum if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total) at least 30 Amps available on the 12 volts rails."[/log]

http://www.guru3d.com/article/Videocards/426/5/

 

Edit:

Bara för att visa varför de konkurrerande ATI-korten (som också gick att få för under tusenlappen) inte hade varit ett lika bra val, åtminstone inte för spel, länkar jag till det här testet av bl a HD2600XT och 8600GT:

http://www.guru3d.com/article/Videocards/440/15

[inlägget ändrat 2007-10-02 00:40:12 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! :)

 

Då kommer jag väl köpa GF 8600GT, eftersom det verkar som ett bra kort!

Har bara en fråga till.

Hur kan man kolla upp om man har tillgång till 450W,30 amp, 12 volts ?

Finns det något program att kolla upp det i, eller står det i någon manual kanske?

 

Tack!

 

Edit: Skulle jag jlpa 512mb eller 256mb versionen av GF 8600GT?

Och det var väl GT och inte GTS versionen jag skulle köpa? :)

 

[inlägget ändrat 2007-10-02 08:09:22 av Ganatshii]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man kolla upp om man har tillgång till 450W,30 amp, 12 volts ?

Det brukar sitta en klisterlapp på nätaggregatet (inuti datorn) som anger effekt och max ström för olika spänningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man kolla upp om man har tillgång till 450W,30 amp, 12 volts ?

Bara så att det inte rör sig om någon missuppfattning så gällde just den rekommendationen två kort, d v s SLI, men 649 Neo-V saknar dock möjligheten att koppla samman två PCIe-kort.

 

Skulle jag jlpa 512mb eller 256mb versionen av GF 8600GT?

Och det var väl GT och inte GTS versionen jag skulle köpa? :)

Även om minnesmängden förvisso är ganska viktig är det ändå av sekundär betydelse för prestandan. Jag skulle exempelvis hellre välja 8600GTS 256MB framför 8600GT 512MB. Och apropå GT eller GTS så visst är den senare modellen att föredra då det ändå presterar ganska mycket bättre. Dock passeras i så fall tusenkronorsgränsen:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s9925174&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=k=s9932827

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu blir jag lite förvirrad..

Nu pratar du om 2 kort?

Ska jag ha två grafikort i datorn? DU pratar nått om sekundär betydelse för prestandan..

Förlåt om jag är lite trög tänkt, men jag förstår inte riktigt va du menar angående den saken... :/

 

Så vilket kort ska jag ha om jag inte ska passera 1000kr gränsen?

Och är det mkt skillnad mellan gts och gt?

 

EDIT: jahaaa! nu förstår jag!

jag kom på att det stog ju på sidan du linka att 2 kort krävde 450W, 30 amp, 12 volt. Medan ett behövde 350W, 24 amp, 12volt, eller hur?

 

Jag undrar fortfarande va du mena med "sekundär bety...." och om det är stor skillnad mellan gts och gt... för om det inte är så stor så köper jag nog gt eftersom den är lite billigare.

Men om du säger att det är ganska stor skillnad och att man helst inte ska köpa gt, så köper jag väl gts.

Jag har bara inte så stor lust att vräka ut med med massa pengar över tusenlappen! ;)

 

Tack!

[inlägget ändrat 2007-10-02 17:08:15 av Ganatshii]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: jahaaa! nu förstår jag!

jag kom på att det stog ju på sidan du linka att 2 kort krävde 450W, 30 amp, 12 volt. Medan ett behövde 350W, 24 amp, 12volt, eller hur?

Ja precis. :-)

 

Jag undrar fortfarande va du mena med "sekundär bety...."

Jag menar att det viktiga för prestandan i kortet är inte minnemängden 256 eller 512MB, 320 eller 640MB o s v utan vad det faktiskt har för beräkningskapacitet.

 

Väljer man kort ur samma serie, t ex X1950GT 256 eller 512MB, så skadar det förstås inte att ta det med större minnesmängd, iaf så länge prisskillnaden är ganska liten.

 

Om man däremot väljer mellan olika serier, t ex X1950GT 512MB eller X1950XT 256MB, så är det senare kortet klart att föredra tack vare dess mycket högre beräkningskapacitet och detta alltså trots bara halva minnesmängden.

 

och om det är stor skillnad mellan gts och gt...

Jag tycker prestandaskillnaden är ganska stor, om än inte enorm, medan skillnaden i pris är tämligen liten. Därför tycker jag GTS hade varit ett vettigare köp än GT, men nu hade du angett gränsen 1000kr så... ;-)

 

Prestandaskillnader som Guru3D kom fram till i våras:

http://www.guru3d.com/article/Videocards/426/13/

 

Prisskillnaden behöver just nu inte vara mer än ca 17.5% eller i kronor räknat så 158 riksdaler. :-) Men om jag skulle välja lite mera kritiskt mellan butikerna som Prisjakt listar faller ögonen på Dustin (en butik jag trivs bra med) vars priser tyvärr kan skilja hela 420kr:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010113765

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115136

 

Men då kanske det börjar blir lite mera tveksamt, fast valet och beslutet är förstås upp till dig.

 

[inlägget ändrat 2007-10-03 02:00:07 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mkt för svaren! :thumbsup:

 

Om man kollar på http://www.guru3d.com/article/Videocards/426/13/ så verkar det vara en ganska rejäl skillnad mellan gt och gts.. ser ut som ca 20-30% bättre eller nått sånt.

Men eftersom jag redan har "slösat" bort 1000kr så är jag lite tveksam över vilket kort jag ska ha.

Jag går ju fortfarande på gymnasiet och har därför inte så mkt pengar. Speciellt inte när jag bränt 1000kr på inget :thumbsdown:.

Men jag tror att om jag köper kortet så köper jag nog det från dustin. Jag köpte min dator därifrån.

Du har linkat till ett kort föresten i GT versionen, om man söker på dustins hemsida så kmr det upp ett flertal GF8600 GT, men jag antar att du har linkat till den rätte, eftersom jag troligtvis kmr köpa kortet från din länk.

 

aja, nu återstår bara mina funderingar, vilket du inte kan hjälpa mig med.

Så jag tackar för all hjälp jag har fått, det har varit till stor hjälp! :thumbsup::D

 

Mvh

Magnus

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-10-03 08:04:47 av Ganatshii]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men jag antar att du har linkat till den rätte, eftersom jag troligtvis kmr köpa kortet från din länk.

Jag länkade bara till det allra billigaste kortet men den modellen (av GT) hade iofs inte varit ett så vidare bra val ändå, därför att det hade DDR2- i stället för DDR3-minne vilket påverkar prestandan negativt. DDR3 körs i bra mycket högre klockfrekvenser och det påverkar, till skillnad från vad själva mängden gör, prestandan högst påtagligt.

 

Ett bättre köp trots något högre pris är det här kortet med DDR3 och minnesklocka på 1400MHz:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108093

 

Kanske en vettig kompromiss i stället för att betala för GTS?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...