Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna .avi med undertexter


foppasudd

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har laddat ner en film (.avi) och textfil (.srt). Det bästa sättet (tror Jag) för mig att bränna ner film och text på en DVD är att bränna ner filmen och srt filen som två separata filer i nero express som oavslutad data-dvd (min stationära dvd klarar av att spela upp detta). Men när jag bränner på detta sätt blir filmen bara ca 800 mb stor jämfört med om jag bränner den i dvd-video files i nero där den blir 4,6 gb stor, då är min fråga följande, får jag lika bra bildkvalitet på den 800 mb stora filmbränningen jämfört med den 4,6 gb stora? Vore tacksam för hjälp.

 

[inlägget ändrat 2007-09-29 18:25:54 av foppasudd]

[inlägget ändrat 2007-09-29 18:27:33 av foppasudd]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte 100% på det här, men vad jag tror så blir kvaliten på filmen någorlunda bättre vid 4GB's storlek än vad den är när det är en vanliga .avi-film (700mb).

 

Inte säker på det här, men det borde ju vara så efter som själva filmen blir mycket större, och du lägger ju inte på något extra förutom texten, så jag tror att det förstorar bilden och skapar lite bättre bild-kvalite.

 

Finns de någon som kan bekräfta detta, eller är jag helt ute och seglar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara förtydliga att när jag bränner den i dvd-video files i nero är det fortfarande en avi-fil jag bränner, jag konverterar den inte till dvd-format eller nåt sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha okej, my bad !

 

 

Edit: blev nog inget riktigt svar på din fråga. Men eftersom du bränner ner exakt samma avi-fil på en dvd-R/Rw så är ljud- och bildkvaliten den samma.

 

Men ska du då bränna flera avi filmer till en dvd-rom? För om du bara ska bränna en avi film på 700mb, så går det lika bra på en vanlig CDR.

 

[inlägget ändrat 2007-09-29 20:19:22 av Dzemo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

å är min fråga följande, får jag lika bra bildkvalitet på den 800 mb stora filmbränningen jämfört med den 4,6 gb stora?

 

Du kan inte få bättre kvalitet genom att konvertera filmen en gång till (den är redan konverterad innan du fick den). Det enda som kan hända är att kvaliteten bibehålls eller sänks.

 

Om din dvdspelare kan spela upp avifiler med tillhörande undertext är det så du ska göra. Bättre än så blir det aldrig (förutsatt att det är datadvd du bränner så itne filmen konverteras i processen).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har ett nytt litet problem. När jag bränner filmerna och textfilerna som jag beskrivit ovan blir texten och filmen inte helt synkade med varandra, skiljer inte jättemycket mellan text och tal men nog för att man ska bli irriterad. Filmen och texten är synkade när jag ser filmen på datorn men inte efter bränningen. Tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...