Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lottning i excel


Pintor

Rekommendera Poster

Sitter och strular med lottning av nummer i excel. Jag vill slumpa ut ett bestämt antal startnummer till en lista av namn. Jag har alltså en kolumn med en massa namn, en kolumn med specifika startnummer och en kolumn med en slumpformel som hämtar startnummer ur "nummerkolumnen".

Problemet är bara att det uppstår dubletter. Jag vill givetvis att varje startnummer bara skall förekomma EN gång. Hur skall formeln se ut?

 

Dessutom förekommer startnummer bestående av både siffror och bokstäver (1a, 2, 3a, 3b, 16a, A osv.), vilket ställer till det lite extra. Är det någon som har några tips?

 

 

/Pintor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast:

1: Du har en lista med nanm, med deltagare

2: Utmed denna skriver du, i kolumnen bredvid, =SLUMP().

3: Sortera på kolumnen med SLUMP()

4: Skriv in startnumren i en tidigare given ordning (eller slumpa även denna på liknande sätt).

 

Absolut enklast för ja - det blir dubbletter annars om man inte krånglar till det lite extra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

 

Problemet är att jag just har vissa specifika "lottnummer" som jag måste hålla mig till. Jag provade med formeln: "=SLUMP.MELLAN($C$1;$C$75)" i b-kolumnen för att bestämma ett intervall av bestämda lottnummer angivna i c-kolumnen. Jag förstår att jag måste formatera cellerna för att hantera ex.vis "14a" - men har inte kommit på hur. Och sen har jag problemet med att det uppstår dubletter.

Finns det någon funktion där adressen "känner av" om ett lottnummer använts i en ovanstående cell?

Så kombinationen siffror/bokstäver och fördelningen av alla de specifika lottnumren är det som krånglar.

 

Fortsätter testa formler... Irriterande men ändå kul!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har väl dina lottnummer givna, lika många som det är deltagare. Om du sorterar om listan med deltagare med avseende på resultatet av SLUMP men inte lottnumren så har du en slumpad startordning.

 

Att skapa helt unika nummer av SLUMP är krångligt och kräver cirkulära referenser.

 

Se ex.v. http://www.xldennis.com/cirkel.htm#Slumpa

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är en gammal tråd där samma problem diskuterades. Man kan ju alltid använda RANG tillsammans med SLUMP om man vill få fram heltal.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=814390

Men sorteringen brukar duga alldeles utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...