Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utforskaren har slutat fungera


SweDuck

Rekommendera Poster

Vet inte om det är någon annan som upplevt samma problem. Så fort jag går in i Kontrollpanelen så slutar utforskaren att fungera. Jag avinstallerar program efter program efter program men det är fortfarande likadant.

 

Jag har en HP Pavillion dv9266ea. Japp, testvinnaren i senaste PC Tidningen eller vilken tidning det nu var.

 

Det är Vista Home Premium på den.

 

Allting annat fungerar bra, det är bara kontrollpanelen jag inte kan gå in i. Den hinner ta fram menyn till vänster men inget av själva ikonerna i huvudfönstret. Det är samma för nästan alla undermenyer till kontrollpanelen också.

 

[inlägget ändrat 2007-09-07 11:48:28 av SweDuck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PROBLEMET LÖST

 

Genom att leta hur länge som helst i Windows forum så hittade jag att man kan gå in i Windows/System32 och flytta på alla filer med ändelsen .cpl

 

Genom att flytta tillbaka de en och en och prova att starta kontrollpanelen emellan hittade jag att det var filen Firebird2Control.cpl som gjorde gjorde att jag inte kunde öppna kontrollpanelen.

 

Så, nu vet alla ni andra det också. ^^

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...det var filen Firebird2Control.cpl som gjorde gjorde att jag inte kunde öppna kontrollpanelen.

Ingen aning vad Firebird är, men det låter oroväckande i Vista. Så bästa lösningen är inte installera det, om det nu är något man installerar.

Tack för att du beskrivit en lösning i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firebird är ett databasprogram i SQL. Jag tror hela programmet fungerar bra i Vista, det är bara ovan nämnda fil som får raderas först för annars kommer man inte in i kontrollpanelen alls.

 

Och ja, jag tänke att det är väl lika bra att poppa in och posta lösningen ifall någon annan råkar på samma problem. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har du installerat Firebird? Om inte så har du inte den filen.

 

Har du bara problem med Utforskaren när du går in i Kontrollpanelen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utforskaren slutar att fungera när jag försöker ta mig in på kontrollpanelen, dator, nätverk...etc.. med andra ord ingenstans, endast internet och mail funkar.

 

har aldrig hört talas om firebird? kommer den med nåt program som man installerat eller?

 

och i såna fall hur hittar man den om jag har den?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok

 

då vet jag att man åtminstone INTE har det!.-

men suckar över att problemet fortfarande finns kvar

 

Vet inte hur jag längre ska göra...verkar som det enda är att skrota den nya dyra laptopen..

tack i alla fall

 

maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag gjorde:

 

Gå in i Windows / System32 och leta upp alla filer som har ändelsen .cpl

Flytta på de till en annan mapp och gå i Kontrollpanelen och testa om den fungerar. Sen lägger du tillbaka de en och en tills du ser vilken som gör att den kraschar.

Min var Firebird2Control.cpl men det behöver inte vara samma för dig. Jag har läst efteråt att det är ett par få program som inte är helt Vista-kompatibla som kan göra så.

 

Lite jobb, men skönt att slippa formatera i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har nu hittat till windows system 32 där hittar jag massor med filer med ändelser cpl. försöker nu att flytta dom till en annan mapp, men det står att jag inte har behörighet till det. hur gör jag nu för att få det?

var ändrar jag det? kollar runt och ändrar men till ingen nytta...

[inlägget ändrat 2007-11-23 15:17:55 av maria.linna]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg om jag fick något sådant om behörighet, men om du trycker F8 under uppstarten så ska du få upp en lista med alternativ och du kan välja Felsäkert Läge där. Då hoppas jag att det ska gå bra att gå in och flytta på de.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

En lösning till mitt problem: utforskaren slutade att fungera thumbsup.gif

 

Min utforskare hade också slutat att fungera. Testa det mesta jag hittade på nätet. Fick en känsla att det var något fel med Sony Ericsson PC suite 2.10.46 programmet till min gamla mobiltelefon W810i. Laddade ner programmet på nytt via sonyericsson.com. Under installtionen kunde man välja reparera program. Detta löste mitt problem!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...