Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Buggigt vista 64bit


hejhejhejhejhej

Rekommendera Poster

hejhejhejhejhej

Jag blir galen. Installerade precis vista 64bit.

 

Har en bra burk med en Core 2 processor, 2,4 ghz.

4gb minne

allt borde flyta på bra.

 

Men ibland så grötar grafiken på skärmen ihop sig. Blir små rutor i konstiga färger och mönster som försvinner när jag byter fönster eller scrollar lite.

När jag kollar film så hackar det, trots rätt codecs. Spelar jag spel blir grafiken helt störd ibland. Jag har installerat rätt drivrutiner till grafikkortet så det kan inte bero på det. Försökte precis spelade och då segade hela datorn ner, allt gick jäääääääääääättelångsamt och hängde sig tillslut. Vista ska ju vara stabilt.

 

Jag får panik. Vad ska man göra i en sån här situation?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Det är ett Geforce 6800 med 256 mb

 

Jag antar det eftersom det fungerat bra tidigare. Behöver grafikkortet mer ström till 64bitarsversionen? Allt funkade fint till 32.

 

":(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver grafikkortet mer ström till 64bitarsversionen?

Nej. Jag utgick från att du hade ett vassare grafikkort med din andra hårdvara och inte ett gammalt 6800. Med vassare menar jag GeForce 8800GTX. Och då behövs 2x6-pin PCI-E strömanslutningar från ett nätaggregat som har separata kablar till grafikkortet.

 

 

[inlägget ändrat 2007-09-06 10:25:21 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Jag är inte i behov av ett bättre grafikkort. Spelar inte så mycket spel. Använder datorn främst till att glo på film och bearbeta bilder.....

 

 

Ingen som kan komma på vad som är fel? Jag blir knäpp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan komma på vad som är fel?

Något med grafikkortsdrivrutinerna?

Vilka drivrutiner har du?

Ditt grafikkort, är det AGP eller PCI-E?

Nätaggregat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Jag har installerat de senaste från Nvidias hemsida, till 64bit vista. Kan inte förstå varför det inte skulle bli rätt då. Har gjort om det två ggr.

 

Det är PCI-E.

Har ingen koll på nätagget, det är inget super, men inte jättekasst heller. Vet bara att det funkar tidigare i ett år utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir små rutor i konstiga färger och mönster som försvinner när jag byter fönster eller scrollar lite.

Spelar jag spel blir grafiken helt störd ibland.

Kan vara minnesfel i grafikkortet. Hade du annat operativsystem tidigare och fungerade det bra då? Vore iaf bra om du hade haft möjlighet att testa kortet i en annan dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Jag hade Vista32bit då funkade det bra. Det är sedan jag bytte till 64bit som det blivit problem.

Jag har ingen lust att installera 32bit igen eftersom då kan jag inte utnyttja mina 4gb minne som jag behöver i min bildbehandling.

 

Kan grafikkortet vara trasigt bara i 64bitversionen? det är så mysko.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade Vista32bit då funkade det bra. Det är sedan jag bytte till 64bit som det blivit problem.

Kom problemen direkt i samband med bytet eller har det funkat bra under iaf första tiden med Vista x64? Stämde det första är det troligen bara nån mjukvara/drivrutin som strular eller helt saknas, men om det andra var rätt, kan Maratonmannens misstanke om nätaggregatet mycket väl stämma – för klen strömtillförsel kan faktiskt orsaka grafikfel, prestandaproblem etc. Kan vara viktigt att skilja händelserna åt så att man inte kopplar ihop dem med fel saker.

 

Kan grafikkortet vara trasigt bara i 64bitversionen?

Nej självfallet inte! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Jag har kollat datorns temp i speedfan.

 

Remote temp är 72 grader vilket verkar lite väl varmt. Jag vet dock inte vad remote temp är. Cpu temp ligger runt 48 grader.

Kan det var så att mitt nätagg är för dåligt och överhettar datorn vilket resulterar i dålig prestanda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Remote temp är 72 grader vilket verkar lite väl varmt. Jag vet dock inte vad remote temp är.

Remote temp ska avse grafikkortet även om detta inte anges närmare (trivs inte riktigt med Speedfan utan tycker det är lite för plottrigt och ostrukturerat). 72 grader är iaf inte någon större fara för GF 6800, 48 i processortemp bör heller inte vara något att oroa sig för.

 

Kan det var så att mitt nätagg är för dåligt och överhettar datorn vilket resulterar i dålig prestanda?

Kanske inte att det nödvändigtvis blir överhettat (funkar fläkten i det?) men däremot kan det ha tagit slut, speciellt om det har ett antal år på nacken (6800 drar förresten mycket ström varför nätagget bör kunna ge minst 18A på 12-spänningen men hellre runt 20-22A). Men varför jag fick en misstanke om grafikminnet var för att fel kunde uppstå i både 2D (knepiga rutor) och 3D och att dessa fel uppstår sporadiskt. Kan du ta en skärmdump och posta här? Förresten, kanske viktigast av allt; uppstår grafikfel redan vid uppstarten av datorn d v s innan Windows ens har börjat laddas? För i så fall är det med stor sannolikhet hårdvarufel.

[inlägget ändrat 2007-09-07 02:54:37 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Nu har jag fixat en bild.

 

Problemet uppstår när datorn har varit igång en stund. Eller när den belastas lite extra, ttill exempel när jag öppnade photoshop nu precis, då kom den bilden fram som jag bifogar nu.

 

Sen när jag spelar dator.

Första gången jag ska kolla på en film brukar det funka bra. Andra gången så hackar filmen.

 

 

 

[bild bifogad 2007-09-08 21:06:32 av Nicklas Thegerström]

[bild bifogad 2007-09-08 21:06:33 av Nicklas Thegerström]

978745_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...då kom den bilden fram som jag bifogar nu.

Vad ger den bilden för info? Den är för liten och oklar för att jag skall kunna läsa vad den innehåller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Bilden är 600px bred och är en skärmdump av mitt skrivbord. Ser du inte alla konstiga saker som dykt upp?

 

Rutan i mitten är inget att bry sig om. Du behöver inte kunna läsa vad det står i den. Bara en grej jag hade uppe för tillfället när alla konstiga streck och skit dök upp.

[inlägget ändrat 2007-09-09 22:45:29 av Nicklas Thegerström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat en bild.

 

Problemet uppstår när datorn har varit igång en stund. Eller när den belastas lite extra, ttill exempel när jag öppnade photoshop nu precis, då kom den bilden fram som jag bifogar nu.

Det kan vara så enkelt som värmeproblem. Pröva ifall det går bättre av att inte ha kåpan monterad på chassit, för i så fall är det nödvändigt montera in chassifläktar för att öka luftgenomströmningen.

 

Min egen låda duger inte för grafikkorten som är i den nu – ifall inte ena sidoplåten står öppen lite på glänt så kan liknande grafikfel som dina annars lätt uppstå.

 

Men sådana grafikfel har jag erfarit också kan orsakas av kassa drivrutiner för moderkortet. Har du installerat dess chipsetdrivare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

det spelar ingen roll om jag öppnar chassit. Den är seg ändå.

 

Jag har inte installerat några drivrutiner för moderkortet manuellt. Jag vet inte ens vad det är för moderkort. :(

Börjar verkligen lessna på att inte kunna titta på några filmer utan att det hackar på en intel core 2 processor......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det spelar ingen roll om jag öppnar chassit. Den är seg ändå.

Jag tänkte inte på segheten nu utan grafikfelen – uppstår dessa även med kåpan öppen?

 

Jag har inte installerat några drivrutiner för moderkortet manuellt. Jag vet inte ens vad det är för moderkort. :(

Det går efter vilket chipset moderkortet har vilket man enklast kollar med cpu-z (under fliken Mainboard). Tanka sedan drivarna ifrån dem som tillverkat dess chipset hellre än från moderkortstillverkaren.

 

Men apropå "segheten" föreslår jag att också pröva och se ifall följande fixar för Vista löser nånting för dig:

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1686

http://support.microsoft.com/kb/940105

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Grafikbuggarna dyker upp med öppet chassi samt med rätt installerade chipset-drivers. :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejhejhejhejhej

Installerat men det är ingen skillnad. Nu börjar jag bli förbannad på den här jävla datorn på riktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...