Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VISTA HÅRDDISKEN MINSKAR I STORLEK OCH EN SYSTEMFIL BARA FÖRSVANN ??


WALT DISNEYY

Rekommendera Poster

VISTA HÅRDDISKEN MINSKAR I STORLEK OCH EN SYSTEMFIL BARA FÖRSVANN ??

Hej alla Datorkunniga.

Jag undrar över en märklig sak och det är:

1. Hårddiskstorleken minskar stadigt hela tiden. Jag testade att köra diskrensning och borttagning av alla återställningspunkter utom den senaste, men det hände inget. Jag har ett program som heter FolderSize och den kollar hur mycket plats respektive mapp på hårddisken tar. Jag såg att ungefär 18Gb togs av en mapp som heter ”System Volume Information” och en systemfil ”{här står en massa siffror och bokstäver}” var på ca 18Gb. Jag tänkte ta bort den för då skulle jag uppnå den lediga plats som det borde vara på hårddisken. Men jag ville först fråga er på forumet om det är ok att göra det. Medan jag skrev detta ni nu läser så försvann systemfilen på 18Gb bara sådär och FolderZize-programmet kunde inte hitta den storlek (och fil)som fanns bara ögonblicket innan?? Är det någon som kan förklara denna märkliga händelse för mig?

2. När jag högerklickade på systemfilen jag nämnt i fråga 1, valde egenskaper, klickade på fliken säkerhet, klickade på knappen Avancerat, klickade på fliken Ägare, klickade på knappen Redigera, markerade mig själv (Kontonamnet) (eller Administratör, provade med detta konto också) och klickade på knappen ok, så gick det inte att byta ägare. Jag fick följande felmedelande: ”Det går inte att ange ny ägare för ”{här står en massa siffror och bokstäver}.” Åtkomst nekad”

 

Nuvarande aktuell ägare är: (Här står det) ”Det går inte att visa aktuell användare”.

 

Ska det stå såhär?? Eller är det något som inte stämmer??

 

 

Jag har en laptop och operativsystemet är Windowas VISTA Ultimatum så ni vet.

 

Tackar för svar i förväg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Det är shadowcopy funktionen (i den svenska versionen heter den skuggkopia). Den tar 1-2 gånger per dag en snapshot av hårddiskens filer så att du kan gå tillbaka och återställa filer. Som är raderade, ändrade i av misstag, etc.

 

2) Det är system som äger den mappen. Så det är normalt att inte kunna öppna den - ens som admin.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar fast det med shadowcopy har jag redan stängt av för länge sedan, så det kan det ju inte vara? Och hur kan en stor fil bara försvinna??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...