Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registrering av domännamn? Hopp om snabb hjälp?!


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej på er!

Hoppas jag postar i rätt forum nu....

Jag ska starta enskild firma och funderar just nu på företagsnamn vilket är väldigt svårt, hrm! I tillägg till det vill jag registrera en hemsida passande företagsnamnet. Nu behöver jag verkligen hjälp! Det är mycket att tänka på..... Säg att jag kommer på ett företagsnamn såsom exempelvis "Studsmatta". Här kommer då mina frågor:

 

1. Står det mig då fritt att registrera detta under de olika toppdomänerna som ex studsmatta.se .com .eu .nu .info .org (under förutsättning att dessa inte är registrerade sedan tidigare)?

2. Om jag startar Studsmatta AB eller som Enskild firma och någon har registrerat studsmatta.se kan jag då hävda att jag har rätt till adressen?

3. Jag har Telia bredband och då kan jag registrera en egen hemsida där, men då blir adressen typ http://web.telia.com/~u12345678/

går det att lägga sidan där men styra om från ex studsmatta.se?

4. Om jag inte kan använda Telia måste jag då använda ett webhotel och isåfall de kan väl hjälpa mig att både regga en hemsideadress och "hyra ut utrymmet"? Länktips webhotell?

5. Om jag får registrera studsmatta.se och har den via ett webhotell, hur gör jag för att skapa en hemsida (länktips) och lägga upp den där? Det bör kanske tilläggas att jag har gjort lite html programmering men det var age:es ago så jag får leta i minnet :-)

6. Andra tips emottages TACKSAMT!

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Både ja och nej. Vissa länder kräver tillexempel att du har företag i det landet. Så det beror på topdomänen.

 

2. Nja, kanske. Jag tror det där kommer prövas i domstol eller liknande instans.

 

3. Ja det går. Finns flera olika sätt att lösa det på. Bland annat frames och liknande.

 

4. Alla seriösa webhotell kommer hjälpa dig med detta. Men vissa vill av någon anledning skriva sig själva som ägare för domänen, det är inget bra. Det jag gjorde var att registrera domänen själv hos http://www.godaddy.com/ och sedan köpa plats på webhotell och flytta in. http://www.fsdata.se/ är de jag använder. Internetworld brukar väll då och då testa webhotell. Kolla på deras hemsida om åsikter på webhotell.

 

5. Finns massor av sidor på nätet som förklarar hur man gör hemsidor. Igen, internetworld har en webskola på sin hemsida som går igenom dessa saker. För att publicera hemsidan på webhotellet så kommer webhotellet att berätta exakt hur man bär sig åt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite komplement till .M

 

2. Jag har för mig att den som börjat använda namnet först har mest rätt till det. Om ditt företag fanns innan studsmatta.se registrerades kanske du kan få det.

 

3. Telia har en DNS-tjänst men sist jag kollade var den hemskt dyr. Frames och liknande får väl ses som nödläsningar men jag måste säga att det ser hemskt oseriöst ut. "Är företaget så 'billigt' att de inte ens kan kosta på sig ett webhotell"?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Det finns även en till anledning till att välja webhotell. Dom har oftast bättre support än isp som låter än lägga upp hemsidor. Och har man företag så kan det vara väldigt viktigt att snabbt kunna komma ikontakt med webhotell för att få reda på varför saker och ting eventuellt inte fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till er båda! Superbra tips. Jag ska kolla vidare på tipsen och länkarna! Men som jag tolkar er bör jag välja ett webhotell i alla fall och strunta i Telia hemsideadress vilket är mer för Annas Hobbys el dyl!

 

Vad har ni för uppfattning om subdomäner (ist för topdomäner efter som det där med .se och rättigheter etc verkar något ludduigt) ex att registrera studsmatta.webb.se vilket ju då är gratis (det vet ni väl redan :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en hemsida är företagets ansikte utåt. Därför skulle jag ha ett "seriöst" domännamn som ex. Anna.se...nu är den säkert inte ledig men då kan man välja kanske något snarlikt.

 

Antar att du ska ha en hemsida också. Om du inte är duktig på att koda och göra grafik själv så anlita gärna en seriös webbyrå för att ta fram en hemsida som passar ditt företag. Om pengar finns.

 

Många företag glömmer bort det faktum att en webbyrå har unika kunskaper om vad som gör en bra hemsida. Många företag väljer istället att ge "grannens pojk" jobbet för det är billigare. Tyvärr så finns det dolda kostnader i det om inte "grannens pojk" är skicklig. Dolda kostander i form av sämre exponering på hemsida...sämre intryck av potentiella kunder osv. Det blir dyrare i längden än att verkligen ta fram en hemsida som passar företaget och företagets/kundernas behov.

 

Lite OT...men det är goda råd.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tips! Men kan du förklara vad du menar med:

Därför skulle jag ha ett "seriöst" domännamn som ex. Anna.se...
Menar du att seriöst måste vara .se eller .com och att ex .info.se inte är det?

 

Josåvardetdärmed pengar :-(

så anlita gärna en seriös webbyrå för att ta fram en hemsida som passar ditt företag. Om pengar finns.
Jag kommer helt enkelt få lära mig på vägen! Pengar att anlita en byrå finns dessvärre inte. Däremot mycket idéer och kunskap i layout och design samt marknadsföring så jag får nog ihop det! Jag förstår dock vad du menar!

 

Mvh Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del webbhotell har även verktyg (CMS) för att enkelt och utan kodningskunskaper skapa en webbplats utifrån olika mallar.

Tex. Active24 med sin SiteBuilder

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del webbhotell har även verktyg (CMS) för att enkelt och utan kodningskunskaper skapa en webbplats utifrån olika mallar.

Tex. Active24 med sin SiteBuilder

Grymt! Tack! Det är prexis något sånt jag är ute efter!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del webbhotell har även verktyg (CMS) för att enkelt och utan kodningskunskaper skapa en webbplats utifrån olika mallar.

Tex. Active24 med sin SiteBuilder

 

Ja, det är ett bra fattigmansval. En mall är ju alltid en mall. Men det är en bra början i alla fall.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

[inlägget ändrat 2007-08-16 16:18:55 av mindsleep]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att seriöst måste vara .se eller .com och att ex .info.se inte är det?

 

Ja.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämen nu måste jag nog protestera. Jag tycker nog inte att det måste vara .se eller .com för att vara seriöst, inte om det är ett litet företag. Vad tycker ni andra?

 

Öh? Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka tonen i det här:

Ja, det är ett bra fattigmansval. En mall är ju alltid en mall. Men det är en bra början i alla fall.

Men en sak är i alla fall säkert, min fattigmanssida kommer bli GRYM!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog också säga att allt utom, .se, .com, .net och .org ger ett mer eller mindre oseriöst intryck. För en svensk firma är .se eller .com ett givet val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker ni andra?

Så länge det inte är en typ ~-adress på ett gratis webbhotell är det ju ok. Det viktigaste är ju att själva domännamnet är ditt eget, sen om det är .nu, .info, .tk eller whatever är väl kanske inte så viktigt.

 

Öh? Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka tonen i det här:

Det är absolut inget fel i att använda mallar, det gör majoriteten av världens webbsajter, även om det flesta använder dyrare CMS-system som ex. EpiServer, SharePoint, Polopoly osv. Men alla dessa baseras på mall-system. Allt annat vore idiot när man ska underhålla större sajter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med delvis med dig.

.info/net/org behöver inte vara oseriöst men de har egentligen skapats för andra ändamål än företagssajter. Jag brukar väl generellt rekommendera att man (inom rimliga gränser) reggar sitt domännamn under alla toppdomäner man kommer åt :-)

 

Men en svensk firma (dvs. där marknaden i första hand är Sverige) skall ha .se som sitt förstahandsval. Verkar man lite mer internationellt är det .com som gäller. Det är även dessa som man använder i all kommunikation (marknadsföring, visitkort etc.) även om om man har sitt domännamn registrerat under flera toppdomäner.

 

Subdomäner (till ett orelaterat generiskt domännamn) anser jag dock tveklöst vara oseriöst, eller rättare sagt ge ett oseriöst intryck.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-08-16 18:35:51 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ som man kan fundera på är att använda ett CMS men ett "riktigt" sådant där man gör mallen själv och sedan fyller på med innehåll. Det finns väldigt många fördelar med det jämfört med att skriva allt manuellt (nackdelar också, förstås).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ett svenskt företag tycker jag .se är en självklarhet. Sen kan man passa på och peka t ex .com m fl till samma ställe.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nackdelar också, förstås

Inte riktigt säker på vad nackdelarna skulle vara. Tar man EPiServer som exempel så kan du ju på utvecklingsplanet göra i princip allt som du kan göra i ASP.Net, eftersom EPi ärver sina mallar från dess klasser. Sedan är det ju bara att börja bygga upp ett mallbibliotek att använda sig av i admin/edit-miljön.

 

Så man får ju alla fördelar av ASP.Net, fast med ett tillhörande administrationssystem som gör tillägg av flera sidor (baserade på de templates/types man skapat) mycket simplare.

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-16 19:57:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde nog ha förklarat lite mer vad jag menade.

 

Det verkar inte som om AnnaK ska ha en speciellt omfattande site så att använda ett CMS kan vara lite overkill. Att använda ett CMS istället för att handkoda sidorna är tveklöst mer komplicerat och är det inte en viss storlek på siten kanske den kreativa ådran får stå tillbaka alltför mycket.

 

Stora siter som bygger på mallar ser ju verkligen ut som så - innehåll som fylls i mallar. Det är inte speciellt svårt att tänka sig betydligt mer kreativa konstruktioner som inte alls passar att göra i ett CMS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda ett CMS istället för att handkoda sidorna är tveklöst mer komplicerat[...]
I beg to differ :)

Att snabbt slänga upp en site mha lämplig CMS (med tanke på ekonomin i detta fall kanske Joomla) och en noga utvald färdig mall lär ju vara mycket enklare än att lära sig html, css etc som behövs för att handkoda.

 

Resultatet lär ju dessutom kännas mer sammanhållet och proffsigt än i värsta fall en näve "Spara-som-html-från-Word"-sidor.

 

Det är inte speciellt svårt att tänka sig betydligt mer kreativa konstruktioner som inte alls passar att göra i ett CMS.
Väljer man en bra CMS så skall, som Anjuna påpekar, friheten att utveckla häftiga/snygga/orginella sajter vara stor. EPiServer ger som sagt både webbdesignern och utvecklaren mer eller mindre fria händer.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK men att använda en färdig mall var inte riktigt vad jag hade i åtanke. Att bygga sin egen mall är definitivt mer komplicerat än att handkoda sidan.

 

Hur lång är startsträckan med EPiServer? Säg att jag vill ha 5-10 sidor och presentera ett par produkter där varje sida har ett rätt orginellt upplägg. Varje enskild sida kanske blir sin egen mall då, det känns lite overkill, eller? Vitsen var som sagt att det INTE ska se ut som ett "mallbygge".

 

Man kan naturligtvis åstadkomma det mesta men jag tycker då att ett CMS innebär en extra tröskel att ta sig över, särskilt när man inte ska använda färdiga lösningar. Att koda en del i t ex PHP är en sak, att få samma kodsnutt att integreras i ett CMS är, tja, en annan sak.

 

Nu vet jag just inget om EPiServer det ska erkännas. Det kanske inte ens är gratis? Det kanske inte ens fungerar att installera på ett vanligt webhotell?

 

Ah, glömde just: Visst, "spara-som-html-från-word" är väl det värsta som finns, det håller jag med om. Har man så bråttom är en mall i ett CMS definitivt bättre men då pratar vi inte direkt om så värst kreativa siter.

 

[inlägget ändrat 2007-08-16 20:28:13 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske inte ens är gratis? Det kanske inte ens fungerar att installera på ett vanligt webhotell

Hehe, nä, det kostar en del. Jag använde det bara som generellt exempel. Det är det ju ingen lösning som passar Anna, så ber om ursäkt om tråden gled ifrån hennes spörsmål lite (mycket?). Men för en större sajt med väldigt många skribenter är ett CMS alltid att föredra, vare sig det är egenutvecklat eller ett av de etablerade megasystemen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj...här vart det livat.

 

Ang. Fattigmansvalet att använda typ sajtstudio eller någon annan färdig mall. Det är ett billigt alternativ och den mall som du väljer är en färdig mall som INTE är anpassad till ditt företag.

 

Exempelvis...att göra en hel sajt i grön med en massa fina special effekter är inte speciellt passande för exempelvis en advokatbyrå...ÄVEN om det ser snyggt.

 

En webbutvecklare har insikt om vad som är lämpligt och passande. En webbutvecklare kan hjälpa dig att locka kunder istället för att skrämma iväg dem med en "overkill" sajt.

 

Sedan var det diskussioner ang. CMS. Är det någon som fortfarande sitter med hml sajter längre?

 

CMS är väll nästan en själklarhet (i alla fall enl. mig). Man behöver inte kosta på 40 papp för att få ett CMS. Det finns mycket goda alternativ att hitta antingen gratis eller nästan gratis.

 

Alla mina kunder har tillgång till en CMS och med en anpassad hemsida som jag tagit fram efter analyser av deras behov och nuvarande situation...mål/syften. Så det är en "mall" för en person som är anpassad efter behov.

 

Det var det jag menade. Använda ett CMS och en "mall". Men se till att "mallen" är specialt framtaget och inte någon standard mall som tusen andra företag använder. Det är ett billigt alternativ men inte speciellt bra.

 

Ungefär som att använda annonsmallar och bara byta ut ett ord och sedan annonsera i tidningar. Inte speciellt lyckat.

 

Sedan var det där med domännamn. Fråga 100 personer och jag garanterar att en klar majoritet tycker att .se och .com är mera seriösa domännamn. Det är en allmän uppfattning och det är det som du måste sikta på.

 

Jag har besökt .biz och .info sajter förut. Alla var oseriösa. Så det är en personlig uppfattning men jag garanterar att jag får medhåll.

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, lite får man väl allt glida iväg ibland :)

 

Men för en större sajt med väldigt många skribenter är ett CMS alltid att föredra, vare sig det är egenutvecklat eller ett av de etablerade megasystemen.

 

Tveklöst medhåll!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men se till att "mallen" är specialt framtaget och inte någon standard mal

Jo, det håller jag med om. Titta bara på alla dessa gratisforum som folk lägger upp som alla ser exakt likadana ut, eftersom de använder standardmallarna som följer med. Urk, sådana lämnar jag så fort jag ser dem idag.

 

AnnaK verkade f.ö nöjd med SiteBuilder, så det blir säkerligen bra till slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...