Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför så många bärbara datorer?


Monshi

Rekommendera Poster

Enligt försäljningsstatistiken stod bärbara datorer för 51% av försäljningen av datorer under andra kvartalet. Jag är lite förundrad men samtidigt även konfunderad.

 

Bärbara datorer har ju ett antal uppenbara brister för den som vill arbeta med den och inte bära omkring den

1: Totalt oergonomisk arbetsställning om man inte

a) Köper till en skärm eller höjer upp datorn

B) köper till mus och ett riktigt tangentbord.

2: Prestanda duger men du får (ännu) mer per krona med en stationär.

3: Underhållskostnaden för en bärbar är många gånger högre än för en stationär. De går sönder oftare.

4: Livslängden på en bärbar är kortare, delvis givetvis på grund av att den släpas runt, delvis på ett hårdare klimat inne i datorn.

5: Expansionsmöjligheterna är små.

6:Uppgradering i princip omöjligt. Enda som kan gå är väl egentligen grafikkort som en del numera stöder via extern PCIexpress-port. Samt minne.

7: Går någon del sönder är hela datorn sönder. Normalt sett.

 

Fördelarna är uppenbara även de, såsom:

1: Enkel att ta med

2: Ofta ganska tyst under lätt belastning

3: Tar liten plats när den ej används

 

Men samtidigt förundras jag över det stationära, främst över att de inte ännu lyckats överge de stora kolosserna till datorlådor till något mer behändigt format. Behöver inte vara extremt små men lite snyggare kan de väl vara! Eller jag kanske ska utrycka det lite annorlunda;

Tänk att folk ännu köper de stora, fula lådorna när det finns mycket smidigare lösningar! Visst, mindre lådor ger mindre utrymme till uppgraderingar men vad behövs egentligen? Så många 5.25" platser? En inbyggd smal DVD-brännare, en hårddisk, plats för en till. Några fria PCI/PCIe platser. Behöver inte så mycket plats.

 

Men varför säljs det så många bärbara? Är det kanske familjens andra dator eller företaget som tror man behöver släpa runt på datorn?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelarna är fler än fördelarna, det håller jag med om. Det är väl fortfarande lite hype kring det hela kanske? Hur ofta ser man inte fjantar som sitter och surfar på sina laptops på caféer, pubar och andra offentliga platser.

 

För mig i jobbet är det ett bra verktyg, då jag ränner runt bland olika kunder hela tiden och inte har en fast arbetsstation, utan jobbar i kundernas miljöer. Då har jag min uppsättning hjälpprogram och annat referensmaterial lätt tillgängligt. Men i övrigt, det går ju inte att programmera på en laptop, det är snudd på omöjligt. Så när man kopplat in extern mus och tangentbord så tar ju hela saken mer plats på skrivbordet än en stationär. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: Underhållskostnaden för en bärbar är många gånger högre än för en stationär. De går sönder oftare.

4: Livslängden på en bärbar är kortare, delvis givetvis på grund av att den släpas runt, delvis på ett hårdare klimat inne i datorn.

Jag tror de flesta inte känner till ovanstående punkter utan vill ha en dator som inte tar någon plats, som kan användas vid soffbordet eller på balkongen. Många som ska ha en dator hem använder den bara lite grann, läsa lite mejl och köpa någon pryl/resa någon gång, och då spelar inte ergonomin så stor roll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För många handlar det nog mycket om att slippa ha en speciellt skriv/datorbord. En bärbar är lätt att bara ta fram och lägga på köksbordet ellet sitta med i knäet när man ska t.ex betala räkningar eller snabbt kolla upp något på nätet.

 

Själv har jag ett gäng datorer som står i ett speciellt datarum/kontor hemma, men använder ändå oftast frugans snart 3 år gamla iBook, just pga. den är så liten och lätt. Mycket trevligare att sitta och surfa med den i knäet i vardagsrummet där resten av familjen är, istället för att sitta ensam i kontoret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Monshi skrev:

Men varför säljs det så många bärbara? Är det kanske familjens andra dator eller företaget som tror man behöver släpa runt på datorn?

 

HemPC:n du får hyra via jobbet är kanske en av anledningarna till att bärbara blivit så populära. Folk hyr en dator via jobbet och väljer en bärbar, som kanske sin första dator. När datorn är sådär tre år gammal köper dom ut den.

 

När den sedan är skrotfärdig i datorvärlden köper dom en ny och det blir en bärbar. Då av anledningarna som redan nämnts, smidig och tar inte så stor plats.

 

Prestandan på dom bärbara är väl nästan att jämföra med stationära idag. Då pratar vi inte spel. Vilket en bärbar inte riktigt lämpar sig för även om en del tillverkare satsar på spelfanatiker t ex Dell. Bärbara datorer som då ser ut som flygande UFO:n med blå belysning runt omkring datorn.

 

Diskarna i dom bärbara blir större, mer minne, större skärmar och snabbare processorer.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2007-08-14 15:53:01 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folk väljer laptop tycker jag bara är naturligt. Vem vill ha en stor låda stående på golvet som man dessutom inte kan flytta på, inte ens till soffan framför TV:n? Varför sitta instängd i ett speciellt rum när man inte behöver?

 

Behöver man inte spelprestanda eller liknande i annan storlek än vardagsanvändande tycker jag det snarast inte finns nån anledning att välja nåt annat.

 

1: Totalt oergonomisk arbetsställning om man inte

a) Köper till en skärm eller höjer upp datorn

B) köper till mus och ett riktigt tangentbord.

 

Som redan skrivits sitter de flesta kanske inte hela dagarna vid datorn utan bara kortare stunder.

 

Dessutom håller jag inte med om att ergonomin är så dum, men det beror nog på hur man brukar sitta. Jag sitter oftast tillbakalutad med armarna vilande på bordet. En laptop brukar ha inbyggt handledsstöd och blir då lika bra som en tangentbord med ett "högt" sådant. Skärmen kommer på lagom avstånd, i alla fall för mig.

 

2: Prestanda duger men du får (ännu) mer per krona med en stationär.

 

Visst, men om prestanda är tillräckliga spelar det marginell roll. Surfande och epostande går inte snabbare med snababre dator (inom rimliga gränser).

 

4: Livslängden på en bärbar är kortare, delvis givetvis på grund av att den släpas runt, delvis på ett hårdare klimat inne i datorn.

 

Att den släpas runt är ju inget som ahr med laptopen att göra, det är ju användaren som gör det. Jag tror nog att en laptop skadas mindre av att kånkas runt än vad en desktop gör :)

 

5: Expansionsmöjligheterna är små.

6:Uppgradering i princip omöjligt. Enda som kan gå är väl egentligen grafikkort som en del numera stöder via extern PCIexpress-port. Samt minne.

 

Japp. Och hur stor andel datoranvändare är ens intresserade av att uppgradera?

 

7: Går någon del sönder är hela datorn sönder. Normalt sett.

 

Varför då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bärbara är små och lätta att ta med till kunderna eller ta hem och jobba med hemma.

 

En inredningsarkitekt på jobbet kör med bärbar för AutoCad.

Inga problem med en sån här

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108322

 

 

Han har dockningsstation, extra mus och tangentbord och en extra 22"? LCD skärm

med upplösning ca 1600x1000 samma upplösning som på den bärbara och jobbar normalt med båda skärmarna öppna och ett desktop på ca 3200x1000.

Och så kan ta den med både hem och till kunderna.

 

Vi jobbar mycket med service och övervakning av kundernas verksamhet och har jour hemma. Klar fördel att kunna koppla upp sig till kunden övervakningsdator med firmans bärbara hemma via GSM modem.

 

Privat är det ju toppen att kunna ta med en bärbar på semestern.

Tycker en del familjer.

 

Men visst kostar det mer med bärbar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg också att det idag säljs flera bärbara än stationära.

 

Håller med flera av era åsikter, t.ex att många som har en eller flera stationära hemma, får erbjudande om en ny genom jobbet, då tar man en bärbar istället idag, för att få chansen att få en schysst sådan, när man redan har dom andra.

 

Det börjar ju också att komma lite mera av designmässiga bärbara, flera färger också, men en sak tror jag spelar rätt mycket in, och det är att flera storstäder campingar, hamnar m.m har ju skaffat/installerat fria trådlösa nät/zoner, telia har ju bl.a börjat och bygga om dom flesta gamla telefonkiosker i landet till fria trådlösa zoner.

 

Att kunna sitta ute i princip var som helst och kunna surfa trådlöst...i många fall Gratis lockar nog ganska många tror jag.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: Underhållskostnaden för en bärbar är många gånger högre än för en stationär. De går sönder oftare.

7: Går någon del sönder är hela datorn sönder. Normalt sett.

 

Det är just därför det är värt 1-2.000 kr extra för ett bra serviceavtal med fria delar och servicetekniker som kommer ut och byter delarna på plats. Gäller bara att välja rätt märke för att få den servicen :)

 

t.ex. Fujitsu-Siemens eller HP.

 

Båda har snabb service, i regel 1-2 arbetsdagar efter felanmälan så står det en tekniker i dörren.

 

För dom dyrare modellerna så finns bättre avtal med tekniker på plats inom 4 timmar antingen på en fast adress, eller för ytterligare någon hundring på valfri plats i världen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ofta ser man inte fjantar som sitter och surfar på sina laptops på caféer, pubar och andra offentliga platser.

 

För mig i jobbet är det ett bra verktyg [...]

Humor! I ena stycket etikettera folk som fjantar för att de (ev.) jobbar på flygande fot, för att i nästa sälla sig till skaran som använder laptop på fältet. Ok du säger iof inte att du sitter på café el. dyl utan i kundmiljö, men ändå. Således mycket möjligt att du gett mig det epitetet då jag gärna passar på att använda datorn på allmän plats ;)

 

Personligen så vill jag (som konsult med mycket uppdrag ute hos kund) att min arbetsgivare förser mig med laptop (+docka, mus, tgb samt skärm hemma och på kontoret) men som personlig "main workstation" blir det alltid en stationär.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...