Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"order by" tredje och fjärde siffran i ett fält?


Paulina

Rekommendera Poster

Hjälp!

 

Jag har valt att lägga in datum, i en databas, som text. Nu vill jag sortera efter datumet men då sorteras det naturligtvis efter första, andra, tredje siffran osv vilket gör att listan sorteras efter endast dagen. Finns det något alls jag kan göra för att rädda situationen?

Har ingen möjlighet att ändra fältet till datum-fält just nu. (Förresten så vet jag inte hur jag skulle göra för att få det riktigt sorterat då heller! :-) )

 

/ en amatör :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken databas? F.ö tycker jag verkligen du ska försöka konvertera fältet, det finns ingen mening alls med att lagra datum som text

 

EDIEDIT: I vilket format har du lagrat datumtexten?

[inlägget ändrat 2007-08-09 13:37:49 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag borde använda Datum-formatering istället. Det är ren lathet från min sida. Textfält vet jag alltid hur jag hanterar. :-)

Men just nu är sidan uppe i högsta användningsgrad så jag törs inte rota med det förrän i september då den blir i stort sett passiv igen.

 

Datumet står såhär (har tillämpat "Date"): 03.05.2007 19:00:46

Databasen jag använder är Access.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, Access också, inte mycket som var rätt där =) Nä, ska inte jävlas, men Access är verkligen inte avsett att användas i ett fleranvändarsystem som ett webbprojekt. Hursomhelst får du lösa det hela genom att först ersätta punkterna med bindestreck och sedan konvertera fältet till datumtyp och sortera efter detta.

 

SELECT *
FROM Table1 ORDER BY  cdate(replace(a,".","-")) DESC

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag vet att Access verkligen är nybörjare men det har bara blivit så eftersom jag lärde mig det från början. :-)

Ha länge tänkt konv til SØL men så har jag inte orkat undersöka hur man gör och hur stor skillnad det blir i programmeringen. :-) Men jag ska, jag LOVAR! :-)

 

Då får jag helt enkelt strunta i att sortera den listan efter datum just nu för jag kan inte ta ner den förrän årets turnering är över och det sker i slutet av augusti.

 

Men nu vet jag i alla fall hur jag ska göra! Tusen tack för hjälpen!

Första gången jag gör eget inlägg i det här forumet och jag är imponerad!!!

 

Tack igen!

 

En fråga när jag ändå har en som är riktigt bra på det här, på "tråden": Kan man lägga till och redigera fält i en databas via asp? Sidan ligger just nu på en server där jag inte kan få tag på databasen själv så då tar det så mycket längre tid att be dem spara ner en kopia och sen vänta på att de har tid att lägga upp den igen. Sidan ska flyttas till ett annat hotell så snart turneringen är över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får jag helt enkelt strunta i att sortera den listan efter datum just nu för jag kan inte ta ner den förrän årets turnering är över och det sker i slutet av augusti.

Varför det? Mitt exempel gjorde ju just det du ville, hämta datan sorterad i fallande datumordning. Den förändrar inte strukturen i databasen eller ändrar någon datatyp, annat än just för den frågan. Så kör på den du.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man lägga till och redigera fält i en databas via as

Ja, det är inga problem, förutsatt att den uppkoppling du skapar till databasen har tillräckliga rättigheter för att göra detta.

 

Jag kan inte ge en hel kurs här i hur du gör detta, det skulle ta för mkt utrymme, men jag ska se om jag hittar en bra referenslänk. Det hela handlar iallafall om att använda sql-kommandon som CREATE TABLE, ALTER TABLE o dylikt. Dessa kan du köra från asp-sidan som vilka querys som helst. Återkommer med länk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...