Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backupstrategi för digitalbilder


Frede

Rekommendera Poster

Är det någon som har en bra strategi för hur man gör backup av sina digitalbilder. Att bränna ut på DVD är en självklarhet, men dels vet man inte hur länge en sådan håller (hur kul är det att upptäcka efter 20 år att man inte kan läsa skivan som innehåller bilder på nyfödda sonen?) och dels är de väldigt repkänsliga. Det går ju att göra backup online, men dels vet jag inte om det finns nån tjänst som är billig/gratis som har i princip obegränsat lagringsutrymme (det blir ju några GB till slut), dels vet man inte vad som händer om företaget kånkar och sen känns det inte rätt i maggropen att skicka så personlig information som bilder (på sina nakna barn t.ex) över nätet.

En portabel hårddisk är kanske en bra idé, den borde väl rimligen vara bättre rustad mot åldring än DVD-skivor? Idéer mottages tacksamt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Second Copy för backup, och gör så att jag regelbundet kopierar alla bilder till en annan fysisk hårddisk i datorn. Sen har jag en trådlös nätverkshårddisk som står i ett förråd i trädgården (mest för att den väsnas). Jag kopierar även bilderna till en bärbar som oftast står i köket, där jag läser nyheterna på morron. all den här koieringen sköts automatiskt med Second Copy.

Dessutom brukar jag ibland kopiera till en bärbar hårddisk som jag släpar med mig överallt.

DVD har jag slutat med för länge sen, dels är det omständigt, kostar pengar och är osäkert. Har råkat ut för att skivorna blivit oläsbara efter ett tag..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag beskrivit hur jag gör med backuper i allmännhet. Digitalbilder omfattas av första kategorin:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=963035#963130

 

På detta vis finns alla digitalbilder alltid i minst 3 kopior: 1 på disk i datorn, 1 på icke-skrivbar media (DVD) och 1 på helt annat ställe (Amazon). Risken att alla tre skulle försvinna samtidigt känns tillräckligt osannolik. Eftersom allt finns på tre platser är det ingen katastrof om 1 eller t o m 2 kopior går upp i rök, då finns den 3:e kvar.

 

Denna bok innehåller många intressanta saker runt hantering av digitalbilder, bl a strategi för backup och migrering med tiden till nya media:

 

http://thedambook.com/

 

[inlägget ändrat 2007-08-05 12:26:36 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag sparar mina både på hårddisken, bränner ut på DVD samt har filerna förvarade på en extern hårddisk. Den externa hårddisken har jag liggandes i samma rum som datorn, så om det börjar brinna där inne så är det rätt kört. Dock störs ju inte den externa disken om min dators interna hårddisk kraschar. DVD-skivorna har jag däremot förvarade i ett skåp i andra änden av lägenheten. Hade jag haft ett bankfack hade jag absolut förvarat dem där istället, nu får jag helt enkelt hoppas att inte hela lägenheten förstörs av brand eller nåt annat otrevligt. Så kan det ju förstås vara bra att köpa skivor av välkända märken, och bränna om dem efter 10 år för att känna sig helt säker ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...