Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Commodore 65 "OUT OF MEMORY ERROR"


fornmark

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag införskaffade mig en Commodore 64 för några år sedan. Har sedan dess också skaffat en handkontroll och några spel. Det är också dessa jag har en fråga om, och hoppas att någon inbiten vänlig commodore-veteran skulle kunna ta sig tid att försöka hjälpa mig med problemet :-)

 

När jag startar, laddar, spelet (jag kanske helt enkelt gör fel från början...) så verkar det gå bra. Efter tag så står det att den hittat något, men sedan kommer felmeddelandet "OUT OF MEMORY ERROR". Jag har verkligen ingen aning om hur jag skall fixa detta. Har även googlat lite på ämnet, men inte hittat något särskillt relevant. Datorn startar alltså upp bra, och allt verkar vara frid och fröjd. Jag har även tidigare lyckats skriva några testprogram, spara på band och sedan spela upp. Det är alltså just när jag skall ladda ett spel (som naturligtvis är betydligt större än mina "PRINT Hej världen"-testprogram).

 

Känner någon sig manad, och kanske vet vari felet kan vara, skulle jag bli oerhört tacksam!

 

MVH

Filip

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med min gamla C64. Lyckades Googla mig till förklaringen på problemet för några månader sedan.

Problemet är att en eller flera minneskretsar är trasiga. Dessa skall dock vara relativt enkla att få tag i då de inte är några specialkretsar. Sedan behöver man (såvitt jag minns) bara vara kunnig med lödkolven och därmed byta ut den trasiga mot en ny fungerande.

 

Allt detta fann jag genom sökningar på Google. Just nu har jag dock ingen ork att leta reda på var jag hittade infot, men sök lite på C64 och felmeddelandet så borde du komma rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, jag misstänkte något sådant. Jag hittade själv något om det, men trodde att det var något annat, då den artikeln verkade handla om problem vid uppstart av datorn (jag skummade bara igenom ganska snabbt). Men tack så mycket!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...