Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adword vs YAHOO! Search Marketing


Optimalprint

Rekommendera Poster

Optimalprint

Main Point:

Utnyttja möjligheterna som YAHOO! Search Marketing erbjuder vad gäller PPC (Pay Per Click) marketing via sökmotorerna.

 

[log]Intro:

Google Adword tillåter dig administrera dina sponsrade länkar/PPC på Google medan YAHOO! Search Marketing (YSM) är ett verktyg som hanterar YAHOO!, MSN/Live samt Altavista.

 

Vi använder Adword och YSM för Norden, UK, Frankrike och Belgien. Skillnaderna i CPC (Cost Per Click) samt olika målgrupper för de båda PPC-verktygen skapar möjligheter för Ert företag att köpa mer relevant trafik till ett lägre CPC.

 

Värdefulla lärdomar:

 

1. Majoriteten av företag fokuserar endast på Google Adword. YSM når, genom drift av YAHOO!, MSN och Altavista, en betydande mängd kunder. Trots detta är konkurrensen på majoriteten av våra sökord betydligt lägre inom YSM. Det är svårt att få fram statistik avseende marknadsandelar mellan Google Adword och YSM men som du förstår så når YSM en stor kundmassa. Poängerna är följande:

a) vi driver relevant & betydande trafik både i Sverige, Norge & UK via YSM

B) få av våra konkurrenter använder YSM lika effektivt som de använder Adword.

c) Google Adword har betydligt hårdare konkurrens även på mer specifika sökordskombinationer.

 

2. CPC (Cost Per Click) kan således varierar KRAFTIGT mellan Google Adword och YSM - detta använder du naturligtivs till din fördel. Så länge få företag/annonsörer använder sig av YSM för online marknadsföring är skillnaden i CPC på generella termer (ett till två ord) intressanta för ditt företag. På vissa generella termer har vi sett upp till 50-75% lägre CPC via YSM. OBS CPC via Adword kan dock bli betydligt lägre i takt med att du effektiviserar dina kampanjer - skillnaden mellan CPC varierar alltså över tiden (läs punkt 3 nedan).

 

3. CPC i YSM är statiskt på den gamla plattformen (YSM byter nu ut alla konton mot en snarlik lösning som Google Adword), dvs lägger du in 0,85 SEK så betalar du 0,85 SEK. Google Adwords CPC är ett maxbud som du lägger in. Verklig CPC är ett resultat av CTR (Click Through Rate) x CPC, mao effektiva annonser med hög CTR gynnas genom en lägre CPC. I den nya versionen av YSM så blir CPC också en konsekvens av din annons effektivtet samt maxbud.

 

4. Avslutningsvis ett gott råd - var noga med om och hur ni aktiverar "Content Network", dvs visning av din annons på sidor vars innehåll/content relaterar till den tjänst/vara som du säljer. Om du ex aktiverar en Adword kampanj så går du in under "Edit Campaign Setting" -> "Content Network" och bestämmer dig för om du önskar annonsering via "Content Network". Om du svara JA markera också "Content Bids" i rutan under och sätt ett separat maxbud för denna typ av annonser. På YSM sätter du också separata bud under "Manage Content Match" -> "Manage Bids". Content Network annonsering kan självklart vara intressant men ofta betydligt dyrare CPC. [/log]

 

LOG-taggar tillagda av moderator

 

 

[inlägget ändrat 2007-08-02 11:27:39 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Gör inte reklam. Visst får du skryta med dina kunskaper och briljera med dina djupsinnigheter men det är en helt annan sak än att uppenbart marknadsföra produkter och tjänster som du själv säljer. Företräder du dock en tjänst/produkt som en användare har efterfrågat så är det tillåtet att berätta om den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Optimalprint

Min avsikt är verkligen inte att göra reklam och beklagar verkligen om det upplevs så.

 

Ambitionen är att dela med mig av mina erfarenheter och samtidigt få input från andra personer som använder Internet som en försäljningskanal. Förklara gärna vad du menar är reklam i detta inlägg så ska jag anpassa mig going forward.

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till Webbanalys.

 

Reklam? Nej det är det inte så låt den diskussionen vara.

 

/T

Moderator Webb - allmänt

 

[inlägget ändrat 2007-08-02 10:12:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får erkänna att det var lite förhastat att hänvisa till policyn här, men det verkade som om du gjorde reklam för Yahoo. Observerade inte ditt namn. Ber om ursäkt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt till LOG-taggar, även om detta egentligen inte är log eller kod-listning, för att hålla ned längden på inlägget (för de som inte är intresserade) och öka läsbarheten generellt på forumet. Har även gjort samma sak i ditt tidigare inlägg

Hoppas det är ok.

 

/Cluster

Moderator för Webbanalys

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag du inte skall behöva. Så länge man håller sig inom Eforums regler så är ordet fritt! :)

Dock så kan det vara bra att utnyttja LOG-taggarna om man skriver långa inlägg (eller postar kod, loggar etc.). Forumet blir då mer lättläst för alla besökare och tillåter de som vill läsa hela inlägget att ändå göra det.

Se instruktioner för LOG och andra specialfunktioner på //eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del3

 

/Cluster

Moderator för Webbanalys

 

[inlägget ändrat 2007-08-02 11:40:11 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...