Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vhs till datorn funkar inte


Hult

Rekommendera Poster

Hej

 

Har försökt koppla ihop videon med datorn så att jag kan digitalisera familjens vhs:er men jag får det inte att funka.

 

I videon har jag satt en scart som i andra ändan är en s-vhs/audioplugg, den har jag kopplat till en vivo-kabel som jag i sin tur kopplat till mitt grafikkort (Radeon X1950XTX 512MB). Men när jag nu ska fånga videon så får jag inte mer än en svart bild. Har testat både med Pinnacle Liquid, nero och windows movie maker, svart bild överallt.

 

Någon som vet om det är något mer som jag behöver göra för att det ska funka? Är väldigt tacksam för alla sorters tips.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det är samma lösning, den kombikabel som de rekommenderar på sidan du länkade till är den som jag har.

 

Behöver man förbereda grafikkortet på något sätt kanske? Jag har de senaste drivrutinerna men behöver man kanske ställa in något nånstans så att kortet är "beredd" på att ta emot videosignaler? Eller är det videon på något sätt. Har läst en massa guider på nätet och alla visar hur enkelt det är att bara plugga in och köra så nåt knas måste det vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

S-video-kontakten på grafikkort är normalt en utgång för att kunna skicka bild till en teve och inte en ingång (kolla i specifikationen för ditt grafikkort). För att ta emot teve-signaler så behöver du nog ett teve-kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett grafikkort används för att skicka ut bild från dator till skärm eller eventuellt Tv. För att få in bild från annan källa antenn eller video måste du ha ett Tv-kort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på det viset så är det ju inte så konstigt om det inte funkar, men vad är då grejen med vivo, video in/video out, som mitt grafikkort har?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta. Jag hade ingen koll på vad ditt kort faktiskt klarade av. När jag letar upp det ser jag att det har:

 

Videoingång

Typ Videofångstadapter

Analog videosignal S-video

 

Har du möjlighet att koppla S-video kontakten till en Tv för att se så att du verkligen får ut bild så det inte är något fel på kablaget.

 

[inlägget ändrat 2007-07-30 14:00:43 av Erki]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte tänkt på så det ska jag ta och prova. Och det ska funka om allt är som det ska med en sån kabel som jag har, en scart/s-video, direkt mellan datorn och tv:n?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att du skulle koppla

 

Video > Scart > S-video > TV. Får du då ljud och bild i Tv:n från videon vet vi att

 

1. Videon ger rätt signaler på den anslutningen

2. Kablarna fungerar

 

HAr du sedan gjort inställningarna rätt i datorn (Grafik/videofångstkort och programvara) borde det fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...