Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera operativsystem, bootmeny?


walle_rules

Rekommendera Poster

walle_rules

Har en dator med ett par hårddiskar i... 2GHz Intel, 2GB RAM.

 

Jag tänkte installera flera operativ i datorn, Windows XP, Windows Server 2003, två distar av Linux.

 

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga eller vet någon bra guide? Tänkte mig något program som laddas när jag startar datorn, där jag får välja vilket operativ som bootas. Och hur ska jag lägga upp de olika partionerna för att alla operativ ska trivas? Räcker det med att partionera ut för varje operativ på samma och/eller olika hårddiskar och kan något bootprogram, starta rätt operativ?

 

Någon kunnig?

 

/D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att detta kan ge dig lite vägledning...

Du kan ju även kolla in t ex. www.redhat.com och kolla in deras manualer och FAQ.

 

Jag rekomenderar att du installerar Windows först eftersom Linux sedan känner av att du har windows installerat och anpassar sig efter det!

 

Angående program som ger dig en lista när du startar upp datorn så får du alltid en lista om du har flera operativ i datorn. Antingen från Windows, eller från Linux.

När jag har dualbootat windows med linux har jag valt LILO (ingår ju i Linux) som bootprogram för att jag uppfattar det som snabbt (och för att jag krånglade till det med GRUB den gången jag provade att använda det).

Linux sam-existerar bättre med Windows än tvärt om. Det valet gör du under själva Linuxinstallationen.

 

Det fungerar säkert med windows startprogram också, i så fall använder du filen boot.ini, men jag skulle tro att det är en fördel om du kan med att editera den för hand för det är inte helt hundra att det blir rätt...

 

Jag tror det blir bäst att ha windows systemen på en disk och linux distarna på den andra.

 

Det jag har testat, och som jag vet fungerar, är:

XP/Linux på varsin partition på samma disk. Installerat XP först.

Server 2003/XP på separata diskar.

 

Det jag inte vet är hur två Linux distar fungerar tillsammans, det har jag aldrig provat.

 

Lycka till!

 

 

 

Bättre att vara på hal is och ha det glatt än gå i leran och sörja...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar att du installerar Windows först eftersom Linux sedan känner av att du har windows installerat och anpassar sig efter det!

Och XP före 2003, eftersom äldre Windows ska installeras innan nyare.

 

Det jag inte vet är hur två Linux distar fungerar tillsammans, det har jag aldrig provat.

Det ska gå bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle boota upp med en Linux cd först och göra lagom stora partitioner för samtidiga os som ska installeras. Det ska inte vara några problem att ha alla os på samma disk. Sedan installerar du XP och windows server och sist linux system de flesta GNU/Linux distar ska klara av hitta alla befintliga os på datorn och lägga de i en trevlig meny som visas vid boot.

 

Jag skulle också vilja tipsa om virtualisering "istället" en teknik som gör att du kan ha flera datorer i en dator vilket i praktiken gör att du kan köra alla os samtidigt på burken slipper du boota om hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja tipsa om virtualisering "istället" en teknik som gör att du kan ha flera datorer i en dator vilket i praktiken gör att du kan köra alla os samtidigt på burken slipper du boota om hela tiden.

 

Är en bra idé, men man kan tänka på att det är ganska hårdvarukrävande eftersom alla OS skall dela på hårdvaran (när de är igång).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle också vilja tipsa om virtualisering "istället" en teknik som gör att du kan ha flera datorer i en dator vilket i praktiken gör att du kan köra alla os samtidigt på burken slipper du boota om hela tiden.

 

Virtualisering: Ett utmärkt sätt att bygga om din 3.6 GHz P4:a till något som har samma prestanda som en 8 MHz 80286-AT.

Men du kan iofs köra flera 8 MHz-burkar på en gång, så har du bara uppgifter som går att splitta upp i 1024 processer så går det nog bra.

Inte.

 

/Mathei

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett utmärkt sätt att bygga om din 3.6 GHz P4:a till något som har samma prestanda som en 8 MHz 80286-AT.

Vad baserar du det på? Jag virtualiserar Win2K3 på en VMWare-maskin och jag är rätt imponerad av hur snabbt det faktiskt flyter på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...