Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skatter


Starre

Rekommendera Poster

Snabb fråga:

 

Om jag som enskild näringsidkare gör en vinst på 10000 kronor i februari månad hur mycket ska jag betala i egenavgift och f-skatt den 12:e mars?

 

Poäng för bra svar!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Frågan är fel ställd. Det är din beräknade årsomsättning som styr vad du ska betala, inte en enskild månads vinst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du ska ALLTID betala det som står på din preliminärskattsedel.

 

Sedan justeras detta året efter då du deklarerar och senast året efter ska du ha betalat in det du är skyldig.

 

Så, skatten för 2007 ska vara betald senast 12 mars 2009.

 

Men, om du kommer ha denna vinsten flera månader gör du klokt i att ändra din preliminärskatt. Det kan du göra hur många gånger som helst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för svar.

 

Två följdfrågor:

1. Hur ändrar man sin preliminärskatt?

2. Hur ofta ska momsen betalas?

 

Poäng utlovas! :thumbsup:

 

 

Du ska ALLTID betala det som står på din preliminärskattsedel.

 

Sedan justeras detta året efter då du deklarerar och senast året efter ska du ha betalat in det du är skyldig.

 

Så, skatten för 2007 ska vara betald senast 12 mars 2009.

 

Men, om du kommer ha denna vinsten flera månader gör du klokt i att ändra din preliminärskatt. Det kan du göra hur många gånger som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det anger du i samband med moms-registreringen, men det normala är varje månad.

 

Okej. Men om jag ska redovisa momsen i inkomstdeklarationen en gång per år ska den då också betalas en gång per år eller måste inbetalning ändå ske månatligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om du ska redovisa momsen en gång per år , ska den också betalas en gång per år. MEN!!! Ett stort MEN!

 

VILL du betala moms och skatt före du måste (det är inte helt fel, då slipper du göra av med pengarna på annat...), så MÅSTE du anmäla till skattekontoret att du gör det, annars kommer dom att betala tillbaka det som överskjuter din prel.dekl. Jag tror det heter nåt i stil med att låsa ett konto eller låsa det för återbetalning etc

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...