Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmstorlek och modellfråga


jenki99

Rekommendera Poster

Hej på er

 

Jag ligger precis i faggorna till att köpa min första GPS och jag är så pass stenålders att jag inte ens har provat att köra med GPS i bilen någon gång.

När jag har kikat runt lite verkar det, om man vill ligga i ett melelprisläge, som att de enheter man kan välja mellan är antingen ca 3,5 eller ca 4,3 tum.

 

Vilken skärmstorlek skulle ni rekomendera? Tittar man så pass mycket på displayen under färd så det lönar sig att lägga lite extra för en större skärm?

 

De enheter jag främst har tittat på är Garmin Nüvi 250 och Route 66 Chicago 8000. Är det någon av er som har några erfarenheter av någon av dessa modeller?

 

Tacksam för lite hjälp på vägen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det inte har så stor betydelse.

Ny Teknik(?) testade GPS på 2 resor i Stockholm. Den ena resan gick lika fort som att åka taxi.

Den andra resan tog dubbelt så lång tid, 50minuter.

Att de överhuvudtaget kom fram berodde på att de började fråga människor om vägen.

 

Själv har jag åkt med en GPS utrustad bil en gång.

Vi fick tipset svänga till vänster när vi var ute på en bro med ungefär 100meter till stranden.

Innan vi kom till den den väg vi skulle svänga till vänster på 500meter längre fram passerade vi 2 avtagsvägar på vänster sida.

 

GPS är ett mycket gammalt system.

Idag störs både de militära frekvenserna runt 1,4GHz och de civila runt 1,7GHz av vanliga datorer.

Vilket givetvis begränsar användningen i tätbefolkade områden.

 

[inlägget ändrat 2007-07-20 15:35:08 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en HP Ipaq som navigator. Den kör jag TomTom i och har en lös GPS-mottagare till. Normalt lyssanar man på röstanvisningarna och kastar en snabb blick på skärmen för att verifiera bara. Dom problemen jannejanne har upplevt har jag också haft på min förra navigator som var en Navman för tre år sen....den var inget bra. Den navigerade också fel ofta.. En resa jag minns, så stängde jag av den till slut och köte en bilkarta på en mack.

Kan säga att mottagarna och programmen är mycket bättre nu. Den mottagre jag har, en Globalsat BT-338, är så känslig att den fungerar inomhus flera meter från närmaste fönster. Kompisen har sin i skuffen på bilen utan problem. Så några problem i tättbebyggda områden har då jag och mina kompisar aldrig upplevt dom senaste åren, möjligen i tunnlar då. Navigeringen har heller aldrig missat med TomTom, jag kommer rätt varenda gång.

Så förmodligen var det ett tag sen jannejanne använde navigator, eller också var det en gammal sån. Som han säger är det ett gammalt system, men det har utvecklats hela tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...