Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med val av RAM-minne!


Nevyn1982

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag funderar på att köpa till ett nytt RAM-minne till min dator, men jag skulle behöva lite hjälp med att veta vilken typ av RAM-minne mitt moderkort kan hantera & vad jag har mest nytta av. Har ett skaffat mig ett hyfsat humm om vad som gäller, har bara några "sista funderingar" att reda ut & skulle verkligen uppskatta lite hjälp av er som kan lite mer om saken.

 

Informationen jag har är som följer:

 

Moderkort: KT400-8235

 

På www.xicomputer.com hittade jag följande information om moderkortet:

"Memory 3 DDR sockets DDR333/266/DDR200 unbuffered ECC/none-ECC DDR SDRAM up to 3GB"

 

Det RAM-minne som sitter i datorn är: DDR 512MB PC2700 (166MHz)

 

Min första frågeställnig: Vad jag får ut av informationen jag hittade på "xiacomputer" är att jag har kan ha tre olika RAM-minnen med upp till 1G i varje slot och därmed kunna ha sammanlagt 3G i RAM-minne - Tolkar jag det rätt?

 

Min andra frågeställning: Det RAM-minnet som sitter i min dator har bara betäcknigen DDR, men i "xiacomputer" informationen står både betäckningarna ECC & SDRAM nämnda. När jag tittar på RAM-minnen hos t ex. Dustin, finns följande kombinationer: DDR, DDR ECC, SDRAM & SDRAM ECC. Kan jag ha vilket som av dessa kort? Om inte vilket/vilka kort kan jag ha? Kan jag ha två olika kort?

 

Min tredje frågeställning är: Vad spelar egentligen MHz:en för roll hos ett RAM-minne? Kommer min dator att arbeta snabbare om jag köper till ett 1G RAM-minne, eller kommer den bara att kunna hantera fler processer i den hastighet som jag har nu. Vill jag ha den att gå snabbare måste jag byta ut det 512MB (166MHz) jag har sitter i datorn, eller?

Räcker 166MHz för en bra "media" dator?

 

Jag spelar inte så mycket spel på datorn, men det händer. Annars så använder jag den mest till filmer, surfande, powerpoint och liknande. Har dock en benägenhet att ha ganska många program öppna samtidigt vilket min dator inte alls vill kännas vid. När datorn är i "normal-läge" (inga andra program än autostart körs) så tas mitt RAM-minne upp av 60-70%, vilket gör att när jag t ex. ska titta på film så kan jag inte ha några andra program igång samtidigt. Därav min önskan att uppgradera mig lite på minnes fronten.

 

Blev lite mer text än vad jag hade räknat med, men jag hoppas att någon därute orkar läsa igenom allt och även känner för att ge mig en hjälpande hand...skulle verkligen uppskatta det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu såg ja att du kan har 3 Olika RAM minnen o dom 3 olika slottsen alltså DDR2, DDR3 och SDRAM.

Så alltså ´gå in på http://www.komplett.se och sen sök efter ett antingen DDR2, DDR3, SDRAM.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-19 23:18:02 av addemane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...