Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp koppla ihop hemmabiosystem och digitalTV (boxer)


Alexandra_W

Rekommendera Poster

Alexandra_W

Jag är en komplett idiot när det kommer till sånt här. Det är INTE jag som kopplat ihop hemmabiosystemet från början.

 

Det har fungerat prima, förr har jag dock haft en himla knasig lösning där jag via SCART och antennsladd 'hämtat' TVsändning från den andra TV:n/boxern. Dvs jag har bara kunnat se vad som visats på den andra TV:n (förutom video då som gått bra, om jag kopplat bort en sladd, annars fick den andra TV:n också videosändningen).

 

Hursom, nu har jag en digitaltvbox från Boxer, som jag kopplat in. Den fungerar alldeles utmärkt, UTOM att jag - uppenbart - på något höger lyckats koppla bort DVD:n från hemmabiosystemet Jag får varken för TV eller DVD annat ljus än TV-ljudet.

 

SÅledes om jag kollar på DVD nu får jag bara TV:ns ljud.

 

Det är säkert något grymt simpelt och klantigt nybörjarfel någonstans, och kanske någon här med mer koll kan hjälpa mig?

 

Virrvarret av sladdar är som följer:

 

Från TV:n:

 

1 scartsladd som går till boxerns scartuttag märkt 'TV*

1 antennsladd som går till videon.

 

Från förstärkaren:

 

Från uttag märkt 'DVD in' in går en kabel (märkt digital interconnect cabel) till DVD:n uttag märkt 'digital out'

Från uttag märkt 'audio out' går en sladd till 'baslådan' (Denna kabel är INTE ändrad iom att boxern kom)

 

Från boxern:n:

Scartsladd från uttag märkt TV till TV:n scartuttag.

Från scartuttag märkt 'aux' till DVD:ns scartuttag

Antennsladd , till antennuttaget i väggen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 72
  • Skapad
  • Senaste svar

Lättas är att se det från källans perspektiv.

 

Dvs du har två källor, DVDn och BoxerBoxen (DVB härefter) (DVDn är bara en uppspelare, kan ej spela in antar jag)

 

Du har två mål, ljud och bild från DVD och DVB till TV samt ljud från DVD och DVB till förstärkare.

 

Hur kan du då koppla? Det beror på vad du har för in- resp utgångar på apparaterma.

 

Eftersom du inte skriver det så ger jag dig det optimala

1: DVB -> TV via full SCART

2: DVB -> Förstärkare genom digital koaxial eller optisk kabel

3: DVD -> TV via full SCART

4: DVD -> Förstärkare genom digital koaxial eller optisk kabel.

 

Samt - har du några analoga kanaler kvar? Då kanske du även vill koppa TVn (RCA-ut) till förstärkaren. Via vanlig RCA-kabel. Om sådan utgång finns.

 

Fast - ge mig vilka utgångar/ingångar dina apparater har om det ovan inte passar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

Tack för svar. Men.. skriv gärna så typ en femåring skulle fatta ;) Jag har ingen aning vad 'full scart' är, i min värld finns det scartsladdar, och det är det typ. Vad olika kablar (digital coaxial eller digital t ex) heter har jag noll koll på, dessvärre.

 

Men vi ska se om vi får ihop det ändå. Dessvärre så TV:n har bara ett scartuttag, så ditt förslag med scart från DVB och DVD går inte.

 

Analoga nätet nedsläckt sen ett bra tag sen här, så inga analoga kanaler att ta hänsyn till.

 

Uttag som finns är som följer:

 

TV:n:

 

1 scartuttag

1 antennuttag

 

DVB:n

2 scartuttag, ett märkt 'aux', ett märkt 'TV'

1 uttag märkt 'audio l/r digital' (litet runt)

2 'antennuttag', ett märkt 'rf out' och 1 märkt 'rf in'

 

DVD:n

1 scartuttag

1 gult, runt märkt 'video'

1 rött runt märkt 'audio'

1 vitt runt märkt 'audio'

1 märkt 'digital out'

 

Förstärkaren: En satans massa uttag *s' De som används är

 

1 märkt 'DVD in coaxial' (sladd mellan där och DVD:ns 'digital out')

1 märkt 'audio out subwoofer' (sladd mellan där och subwoofern)

 

Tillägg: DVD.n är mycket riktigt inte inspelningsbar.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 11:04:25 av Alexandra_W]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, TV bara en SCART. Då blir det problem.

 

För din förstärkare är väl inte en riktig hemmabioreciever som även kan hantera videosignaler? Om så går kan man kanske koppla via denna och välja källa för bild och ljud via därigenom.

 

 

full SCART - en fullkoppad SCART, dvs alla kontakter/sladdar som ska finnas där finns där. Krävs för RGB-signal (bästa bild)

 

Men med det vi har får vi välja

Bästa bild från DVB och då tvungen att koppla in DVDn varje gång denna ska användas (finns SCART-växlar om man ej vill rycka kablar)

 

Eller

Bästa bild från DVD och bild vi antenn från DVB

 

Dvs

a: DVB -> TV via SCART

eller

b: DVD -> TV via SVART

DVB till TV via antenn (RF)

 

Ljud - både DVB och DVD har digitalt ljud ut. Finns två typer av kontakter, en optiskt och en koaxial (dvs koppar). Se exempelvis http://en.wikipedia.org/wiki/Spdif

Så - har din förstärkare/reciever två digitala ingångar och av rätt typ är det bara att koppla in båda till den. Annars är vi åter där - byta kabel när du vill växla mellan DVB och DVD.

 

eller - ivartfall tolkar ajg

1 uttag märkt 'audio l/r digital' (litet runt)

som att det är digitalt ljud ut.

 

Vad är det för DVD, DVB och förstärkare du har? Modeller.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

Jo jag misstänkte att TV:n skulle ställa till det.. Har för mig nu när du säger det att när snäll, kunnigare, människa kopplade ihop det hela åt mig ursprungligen, så gick det inte få ut TV-ljudet på hemmabiosystemet, och det skylldes på TV:n som saknade några utgångar, kan det stämma?

 

Dock gick det som sagt utmärkt få ut DVD-ljudet dit, tills jag började ge mig på att koppla in boxern (och INTE skrev ner hur sladdarna satt)

 

Om det är en 'riktig' hemmabioreciever eller ej så inte vet jag? ;) MEN, jag är nog beredd att tycka att JO, det är en riktig. Samtidigt, så den är ju inte ny längre, så jag vet inte?

 

Men, det är en sån här jag har, en Sony STR-DE598, och du kanske kan avgöra om den är 'riktig' eller ej.

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=STR-DE598&productsku=STRDE598B.CEL&site=odw_sv_SE&pageType=TechnicalSpecs&imageType=Main&category=HCS+Home+Cinema+Receiver#tab

 

DVD:n är en Sony DVP NS32

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=DVP-NS32&productsku=DVPNS32B.EC2&site=odw_sv_SE&pageType=TechnicalSpecs&imageType=Main&category=DVD+Player#tab

 

(Dåvarande pojkvännen som kopplade ihop det hela åt mig fällde aningen syrligt kommentaren 'vilken pngaslöseri med en sån här anläggning till dig, du är ju ljudkvalitetsdöv i alla fall'..hrm...)

 

DVB:n är en Sagem, står inget mer men kanske finns någon modellbeteckning på etiketten eller något, vad ska jag söka efter?

 

Förstärkaren och DVD:n är från förr-förra julen (strax innan), DVB:n är ny, 2 månader gammal).

 

 

Om jag måste koppla om mellan DVD och TV är det inte hela världen (var är det för omkopplare du pratar om, lät ju enkelt?).

 

Bara för att komplicera det ytterligare skrev jag ett fel i ursprungsinlägget. Antennsladden som påstås gå till antennuttaget i väggen gör INTE ALLS det... *host* Det finns nämligen bara ett antennvägguttag i det här jäkla huset, så det sitter en split innan den andra TV:n, och i splitten sitter min antennsladd...

 

Supertack för att du engagerar dig och försöker hjälpa! *bugar*

 

Tillägg - glömde ju TV:n. Det är en halvantik sak, och en sk 'sovrumsTV'. En Grundig Davio. ANtagligen helt utan finesser ;) Det finns btw några ingångar på framsidan (där man kan mata in digitalkameran och se bildena på TV-skärmen t ex). De är märkta video in och audio in, små runda, en gul och en vit)

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 12:30:08 av Alexandra_W]

[inlägget ändrat 2007-07-03 12:32:25 av Alexandra_W]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevlig pojkvän du hade....Låter som om du kanske köpte lite mer än du behöver men hoppas att du är nöjd med det.

 

Och ja, det är en receiver du har om vi ska tala teknikspråk. Dvs en som kan ta emot och avkoda flerkanaligt ljud.

 

Ok, då ska vi se vad vi kan göra mer

 

SCART-växel, ett lågprisexempel är denna:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073007

finns nog betydligt bättre, finns sådana med fjärrkontroll exempelvis.

 

Ljud; från DVDn har du en koaxial ljudutgång. På receivern har du en koaxial och en optiskt digital ljudingång.

 

Har din DVB en optiskt ljudutgång (fykantig med lite lucka) är allt frid och fröjd, men tyvärr låter det inte som det. Osäker ens på om DVBn klarar av att sända flerkanaligt ljud. Det finns ett exempel på sid 125 i manualen som finns att hämta på sidan du länkade till (receivern). Satellitmottagare motsvarar din DVB(-T). PÅ bilden ser du skillanden mellan koaxial och optisk kontakt.

 

Om DVBn har koaxialt ljud ut kan du alltid välja att koppla in DVDn stereoljud till receivern enbart eller byta kabel när du vill ha flerkanaligt. Växlar för koaxialt ljud - dyra och sällsynta tror jag.

 

Kontakter på TVn - de som finns fram på TVn är inget egentligt alternativ, ger inte så bra bild och inte så kul med sladdar på framsidan.

 

Koppla bild via recievern inte heller något alternativ. OM inte din TV är s gammal och rutten att det bara är komposit-video den kan ta emot. Hur veta det? Testa vad du kan sända från DVBn elelr DVDn med bra bild. I ordning, bäst till sämst:

RGB

s-video

komposit

Alla kan sändas via SCART, TVn kan behöva ställas om för att ta emot s-video.

ojoj, mycket text.

 

Hoppas det upplyser lite.

 

Enda jag inte vet nu är egentligen vilket bildformat du kan använda och exakt vad det är för ljudutgång på TVn.

Antennen, den klarar du nog själv. Men för att kontrollera:

Du har en egen antenn, tar ned och emot denna via din DVB. Sänder ut mottagna kanalen analogt vi antennsladden, delar denna via en split till två TV-apparater. Eller delar du innan DVBn? Ja, det är inte så viktigt.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

Jag köpte ingenting, jag fick ju i julklapp. Det där är det fina med att önka sig saker av pappa ;) Man får alltid 'mer än man behöver', och av en kvalitet JAG aldrig skulle ha råd med. Jag önskade mig som sagt 'en ny stereo', jag fick det nämnda, inklusive alla sladdar och högtalare och 'sånt'. Vilket är mer än jag behöver ja, fast jag lider ju inte av det, men ffa så är det av en kvalitet och till ett pris jag *aldrig* hade haft råd (eller lust) att betala själv. (Ledtråd - TV:n har jag köpt.. *s*)

 

Expojkvännen var nog mest avundsjuk tror jag ;P

Fast han har rätt i att jag är tämligen ljudkvalitetsdöv, inte så jag inte hör att det är BRA ljud i det jag har, men jag hör inte skillnad på 'ganska bra, bra och jättebra' ljud t ex.

 

Hursom, tillbaka till ämnet!

 

Vad är skillnaden, förutom ev fjärrkontroll och så, mellan en sån Scartväxel du länkade till från Claesh Ohlson och en sån, dyrare scartväxel jag antar att jag får/bli pålurad om jag går in till TV/videohandlaren och säger 'hej jag behöver en scartväxel?'. Ger det (för mig *s*) märkbar skillnad i ljud och bild?

 

DVB:n har ingen utgång med nån liten lucka, utan bara de jag redan nämnt. SÅ den har då inte koaxialt ljud.

 

TYvärr fattade jag nada ang det där med testa vad som går att sända till TV.N (rgb, s-video etc). EN lite försvårande omständighet (kanske?) är att orginalfjärren till TV:n är long gone, och den går numera på en sån där universallfjärr man kan köpa (modell billig)

 

TV:n är om jag inte minns HELT galet från endera sent 2003 eller tidigt 2004. Iaf köpt där vintern 03/04 (kan säkert hitta kvittot om det är viktigt).

 

Men, om vi gör det enkelt för oss då, och skiter i DVB:ns ljud. Jag har ju lvet med 'vanligt TV-ljud' från den utan allvarliga men. Men jag vill gärna ha ut DVD-ljudet på hemmabiosystemet igen. Och det gick ju utmärkt tills jag 'kopplade bort' mig, och nu får jag inte ihop det igen? (Alltså har jag gjort någon stenkorkad felkoppling antagligen)

 

Antennsladden splittar innan (?) första DVB:n. I första DVB:n (inte den som är med i hemmabiodividerandet) så sitter det i 'antennuttaget' på den en splitter. Och in i splittern går antennsladden som kommer direkt från antennen, samt antennsladden som går vidare till mitt rum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Jag som ändå har hyfsad koll på sånt här tyckte att det där lät komplicerat så jag förstår om det snurrar runt i huvudet på dig nu Alexandra :D

 

Så...den här frågan går väl till Monshi då:

Är det inte enklast att koppla DVDn och DVBn till scartväxeln och få ljud och bild till TVn den vägen, dock med problemet att växla manuellt eller med fjärrkontroll. Därefter koppla DVDn till recievern med koaxial digital (som det var från början...eller?) och växeln till recievern med vanlig stereo, röd och vit som uppenbarligen finns tillgängliga. Tvivlar på att det är någon idé att ödsla tid på att få flerkanalsljud via TV-sändningarna nämligen...

 

Jag har själv kopplat både DVD (nästan lika som Alexandras) och dator till samma digitala koaxiala ingång på min förstärkare via en vanlig koaxial Y-kontakt. Det fungerar bra med det förbehållet att jag måste trycka på MUTE på datorn om jag vill ha ljud från DVDn. Det skulle ju kanske vara värt ett försök...

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

[inlägget ändrat 2007-07-03 13:52:59 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

NÅN nytta gör era idoga försök att bekämpa okunnigheten iaf.

 

Efter att ha läst igenom tråden flera ggr, och dragit (den felaktiga?) slutsatsen att där jag 'kopplade bort mig' var med scartsladdarna, så lyckades jag koppla tillbaka DVD:n. Då fick jag blodad tand, och genom diverse vilda omkomplingar av SCARTsladdarna enligt devisen 'IDG-forumsmänniskorna hjälper mig säkert om jag lyckas sabba ALLT nu' så har jag nu lyckats koppla ihop det hela så att jag INTE behöver byta någon sladd/ha någon växlare för att byta mellan DVB och DVD.

 

Om jag vill se DVD så slår jag bara AV DVB.n och voila, på TVskärmen ser jag DVD. Om jag vill se DVB så slår jag bara på den, och då 'bryter' den DVD:n om den är igång, och jag kan titta på TV.

 

Helt okej. MEN..

 

När jag kollar på DVD, så förvisso har jag lyckats få tillbaka DVD-ljudet ut på hemmabiosystemet. Men jag får 'dubbelt' ljud, jag får ljud via TV:n med. Kan inte säga säkert om det varit så förr eller ej dock, har iaf aldrig reagerat på det så är benägen att ycka att så har det INTE varit.

 

/Alexandra - fortsätter trassla till det för er stackare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Så fungerar det alltid, DVDn skickar ljudet via SCART-sladden och sladden upp till recievern så det har nog varit så innan med :)

Det är bara att sänka volymen på TVn om det är störande. Kan hända att det går att ställa in på DVDn att den inte ska skicka ljud via SCART, men det valet finns inte på min spelare i alla fall.

 

Så du kopplade in DVDn till DVBn i dess AUX-kontakt nu eller?

Antar att du i så fall bara har ljud via TVn när du kollar på TV och inte via hemmabiorecievern?

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

[inlägget ändrat 2007-07-03 14:00:06 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill se DVD så slår jag bara AV DVB.n och voila, på TVskärmen ser jag DVD. Om jag vill se DVB så slår jag bara på den, och då 'bryter' den DVD:n om den är igång, och jag kan titta på TV.

Hur har du kopplat? Bara en SCART på TVn och ingen "släpp-igenom-SCART" på DVDn?

Kanske rita ett kopplingschema...

 

När jag kollar på DVD, så förvisso har jag lyckats få tillbaka DVD-ljudet ut på hemmabiosystemet. Men jag får 'dubbelt' ljud, jag får ljud via TV:n med. Kan inte säga säkert om det varit så förr eller ej dock, har iaf aldrig reagerat på det så är benägen att ycka att så har det INTE varit.

Mute på TVn?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Hos mig ger MUTE en stor otrevlig grön blaffa till ikon uppe till vänster så det är sänka volymen som gäller. Men det funkar ju inte lika på alla apparater :S

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte enklast att koppla DVDn och DVBn till scartväxeln och få ljud och bild till TVn den vägen, dock med problemet att växla manuellt eller med fjärrkontroll. Därefter koppla DVDn till recievern med koaxial digital (som det var från början...eller?) och växeln till recievern med vanlig stereo, röd och vit som uppenbarligen finns tillgängliga. Tvivlar på att det är någon idé att ödsla tid på att få flerkanalsljud via TV-sändningarna nämligen..

Visst, det går. (scartväxlen) Ger alltid ljud på receivern.

 

Flerkanaligt ljud från DVB - varför inte. är man ett fan av allsång på Skansen så får man flera kanaler ex.v. Eller filmer på Canal Digital. Bara två exempel. Filmer på SVT har ofta flerkanaligt ljud.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

Okej, då har det säkert varit 'dubbelljud' innan. Inga problem varken sänka ner volymen till noll eller använd mute på TV:n, bara blev fundersam om det 'skulle vara' så eller omd et var min koppling. Men då är ju det i sin ordning.

 

Jag bytte egentligen bara plats på Scartsladdarna i DVB:n, tror jag?

 

Nu är det kopplat:

 

Scart mellan TV och DVB:n (ugång/ingång märkt 'aux').

Scart mellan DVB:n (utgång/ingång märkt TV) och DVD:n

 

 

Allt annat är som innan.

 

Men hur var det nu med att få ut DVB-ljudet på hemmabiosystemet (recievern)? Var/är det möjligt eller ej? För precis som antagit, så nu har jag det INTE. Utan kikar jag på DVB:n så får jag bara ljudet via TV:n.

 

Och tack än en gång för tålamodet!

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 14:09:44 av Alexandra_W]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Jag har som sagt löst det genom en Y-kontakt, det kan helt klart vara värt att testa iaf. Omaket är som sagt att jag måste trycka på mute på den ena spelaren (datorn i mitt fall) för att ljudet ska höras från den andra, men det har man ju fjärrkontroller till =)

 

Koppla både DVDn och DVBn till denna:

http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/diverse/bandridge_al415_kabel.htm

Andra änden sätter du i recievern där du har DVDn inkopplad just nu.

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 14:15:02 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scart mellan TV och DVB:n (ugång/ingång märkt 'aux').

Scart mellan DVB:n (utgång/ingång märkt TV) och DVD:n

Mmh, kan din DVB-box släppa igenom en inkommande SCART-signal? Intressant, trodde AUX-scarten vanligtvis är tänkt att kopplas till en VHS/DVD-inspelare som sedan, oftast, kan koppla vidare den till TVn.

Om det fungerar - allt väl. Ska minnas detta, är säkert inte helt ovanligt på boxer-boxas nu när jag tänker efter.

 

Quicksilver - nja, finns ingen sådan utgång på DVBn.

Snarare kanske en sådan här SCART mellan DVB och TV:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15073014

fast även här - lite bättre SCART kan vara att rekommendera. Bättre? ja bättre skärmad vilket ger lite bättre bild. Fast Clas Ohlson kan duga ska sägas, var ju ingen top-of-the-line TV direkt.

Edit:

eller/och - digitala ut. fast frågan där är om den sänder ut där även när det är stereo-ljud? Testa - flytta ljud-kabeln från DVDn till DVBn och se.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 14:49:50 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver
DVB:n

1 uttag märkt 'audio l/r digital' (litet runt)

Är inte det ett sånt?

 

Saxat från Netonet:

Fullmatad med anslutningsmöjligheter med bland annat två scart-kontakter (TV, Aux) varav en med RGB för bästa möjliga bild. För uttag av ljud till extern källa har man tillgång till koaxial digital utgång. Kan även drivas på 12V.

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 14:56:47 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVB:n

1 uttag märkt 'audio l/r digital' (litet runt)

 

Är inte det ett sånt?

Den punkt jag varit lite osäker på. Men det är INTE en stereopropp eller RCA-kontakt.

 

Och den du länkat till, ja, den sätter ihop två källor (RCA) till en.

Jag hittar att DVBn har 2xSCART samt 1x koxial digital (SPDIF) ut.

Inget RCA-ljud ut (annat än via SCART dvs), ingen stereopropp.

 

Så om man inte nyttjar digitala utgången får man ta ljudet från SCART och iochmed att båda DVD och DVB går genom denna SCART kan man testa att ta ljudet från den mellan DVB och TV.

 

Men men, det får Alexandra reda ut.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

Nja...koaxial digital/spdif och RCA är samma kablar ju. Och jag menar att hon ska ta sin koaxiala digitala UT på både DVD och DVB och koppla dessa till Y-kontakten som sedan går i koaxiala digitala IN på recievern :D

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

Såså, nu tar vi det lugn så jag hänger med här =)

 

Quicksilver - Den däringa Y-kontakten, var ska jag blanda in DEN i det hela? (jag som just fått ordning på scartsladdarna ju *s*) Ska jag blanda in ännu fler kablar, vardå??

 

Monshi - Jo det känns som jag satt sladdarna 'bakvänt' i DVB:n, men det fungerade ju, så mer grubblade jag inte ;) Enda skillnaden mot mer 'rättkopplat' var att jag nu hamnar 'sändningarna' (både DVD och DVB) på TV:sn AV1-kanal. Innan gick det på vilken kanal som helst.

 

Och testa flytta vadå för kabel vardå nånstans?

 

Ger en sån SCART du visade ljuset från DVB:n ut på hemmebiosystemet?

 

Den där Scartväxlaren, den har vi strukit nu iom min omkoppling eller? (För den hjälpte väl inte så att ljudet från DVB:n kom till hemmabiosystemet, eller?)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicksilver

If it ain't broken don't fix it! :P

Dvs pillra inte på SCART-sladdarna eftersom det funkar bra nu!

 

Det vi funderar på är hur du skulle koppla för att få flerkanalsljud även från DVBn. För det krävs ju att du kopplar den till recievern på något sätt. Just nu är det ju bara DVDn som har sladd upp till den eller?

 

Min tanke är att du köper en sladd även för DVBn och kopplar den och DVDn till Y-kontakten jag visade och sedan in med hela kalaset i recievern.

 

*funderar nästan på att ta upp Paint och rita lite...men först ska jag fika! =)

 

Edit: det blir visst inget fika...hade tydligen en tid hos vårdcentralen kl 15:30 så nu blir det till att stressa iväg!

 

-= Quiksilver =-

http://www.quiksilver.nu

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 15:14:53 av Quicksilver]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny gren, blir enklare så

Enda skillnaden mot mer 'rättkopplat' var att jag nu hamnar 'sändningarna' (både DVD och DVB) på TV:sn AV1-kanal. Innan gick det på vilken kanal som helst.

? Via antennsladden då eller? Fast av vad jag läst ska din DVB-box inte ha någon RF-modulator. Så där är jag lite konfunderad. Men det är ju inget problem så strunt i det.

Och testa flytta vadå för kabel vardå nånstans?

Den ensamma, tunna kabeln från DVDn till receivern så att den istället går mellan DVBn och receivern. Är det samma kontakt? Borde vara det, om det är det kan du få flerkanaligt ljud från DVBn.

 

men för att alltid ha ljud från DVD och DVB via din receiver så är du nog tvungen att "tjuvlyssna" på SCARTen mellan DVB och DVD, dvs använda en sådan kabel som jag länkat till. Eller finns det två RCA-kontaker (en vit och en röd (eller svart) bak på TVn?

 

Scartväxlaren är struken, det sköter din DVB-box så bra så.

 

Edit:

Bifogar en bild. Röda är förslag, svarta så som det är nu.

Koax-ljud, DVB-> Receiver, kan du testa. Det är alltså ett alternativ till DVD->Receiver.

RCA-> receiver är att rekommendera men än bättre är om det finns RCA-kontakter på TVn att nyttja dessa.

 

[bild bifogad 2007-07-03 15:29:46 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 15:30:27 av Monshi]

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 15:31:54 av Monshi]

958673_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexandra_W

Ingen aning vad det var som gjorde att det gick på 'vilken kanal som helst' innan, men du har säkert rätt i att det var antennsladden. I tidernas begynnelse (innan DVB:n härinne) så snodde jag ju bilden från andra TV:n, då hade jag både SCART och antennsladd emellan, minns inte exakt hur jag hade kopplat (men vet att det INTE gick att få det att funka utan dubbla sladdar, således fick jag införskaffa 10 m scartsladd..), men det gick via videon iaf. (Dvs videon avstängd = alex ingen bild alls övht på någonting).

 

Sen skaffade jag då en DVB till sovrummet med, och då när jag kopplade in den kopplade jag ur både DVD:n och videon (den har iaf pajat) bara för att se om jag fick det att fungera trots att jag splittat antennsladden. Det gjorde det. Så igår skulle jag kolla på DVDn, och kopplade in den såsom beskrivet i första inlägget. Och då hängde ljudet inte med, men det gick fortfarande på vilken kanal som helst.

 

Men precis, är struntsamma om det ligger på Av1 eller nån annanstans, bara jag kan se det =)

 

hmm, 'den ensamma tunna kabeln mellan DVD och recievern'. Tja, det är väl inte vad jag skulle kalla tunn direkt, det är en fet, tjock kabel (som det står 'digital interconnect cable' på (och att den är 99.98% syrefri koppar eller ngt liknande). Den har typ samma 'kontakt' som en antennkabel. Och den går INTE att stoppa in i DVB:n. Motsvarande uttag på DVB:n är dock inte kompatibelt. I DVB-uttaget är det en 'pinne' i mitten. Dessvärre är det en 'pinne i mitten' även på änden av sladden.

 

Alltså om jag tar kabeln mellan DVD:n och recievern, och så drar jag ur änden som sitter i DVD:n, så går den inte att sätta i DVB.n för det blir 'pinne möter pinne' (isf för pinne möter hål)

 

OBS Jag var och larvade i fel uttag. Det där audio bla bla satt ju bredvid, jag var och lekte med (tror jag) antannuttaget. Sak samma, för även om det där audio bla bla var ett hål så passar det iaf inte.

 

Finns inga RCA-kontakter bakpå TV.n, soms agt tror jag det var frånvaron av sådana eller liknande som det gnälldes om redan när det kopplades in (typ, kass TV, skaffa ny eller glöm få ut ljudet på hemmbiosystemet).

 

Enda som finns på TVskrället är soms agt 1 scart och 1 antenn på baksidan, och så en gul rund och en vit rund på framsidan (där man kan t ex koppla in digitalkamera eller digitalvideokamera, om man kan göra ngt mer med de där uttagen vet jag inte)

 

Nu säger du 'en sån där scartkabel' och quicksilver säger en Y-kabel, vad skiljer, och vad blir bäst/enklast. Eller är det en fråga om tyckte och smak?

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-03 15:37:40 av Alexandra_W]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...