Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC Probe 2, 124grader celsius :(


0.5mbit

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har några felmeddelanden som jag skulle behöva hjälp med och tyda och vad jag kan göra åt dom.

Bifogar en bild oxå.

 

 

ASUS PC Probe II

 

Alert Log Report

 

Number = 4

===================================================

 

[06-30-2007 at 01:01 pm] +3.3 Voltage Abnormal, 1.66 V

[06-30-2007 at 01:02 pm] +5.0 Voltage Abnormal, 1.60 V

[06-30-2007 at 01:02 pm] CPU Temperature Abnormal, 124 degrees centigrade

[06-30-2007 at 01:02 pm] CPU Temperature Abnormal, 124 degrees centigrade

 

[bild bifogad 2007-06-30 13:23:27 av 0.5mbit]

957728_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det där programmet fungera med ditt moderkort?

Att det skulle vara 12 grader i nätaggregatet verkar ju orimligt.

 

Om CPU-temperaturen är 124 grader så är det för varmt för den och den åldras väldigt snabbt och kan gå sönder. Hur är det med kylningen i datorn?

 

Om de rödmarkerade spänningarna visar rätt så orkar nog inte nätaggregatet orka med att driva all utrustning som finns i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som kan dra ström då?

HAr kopplat in en 32" lcd tv till datorn via vga-kabel men det kan väll inte vara det?

 

[inlägget ändrat 2007-06-30 14:47:07 av 0.5mbit]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskilt grafikkort drar mycket, men även hårddiskar, CD/DVD-enheter, instickskort. Det borde inte spela någon roll att du har teven ansluten i stället för en skärm.

 

Har du problem med datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmeproblem och felaktiga spänningar brukar inte ge upphov till seghet, utan till omstarter och krascher av olika slag.

 

Är PC Probe II gjort för ditt moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo dte ska det vara. Gick in på asus hemsida och det kom upp bland saker jag kan ladda ner till mitt moderkort.

P5AD2-E premium har jag.

Anv mig utav både vista och xp.

Xp crashar titt som tätt och beter sig lustigt men vista är stabilt inga crasher bara blivit lite segt ibland.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett ASUS P5W DH och använder PC Probe II.

De senaste fyra månaderna tror jag ASUS har publicerat fem versioner. Och inget av dem fungerar perfekt. Snacka om skräpprogram! Att dom inte fattar att det ger dåligt renommé åt företaget.

 

Men i alla fall. Jag har noterat att innan man laddar in den senaste versionen av PC ProbeII, skall man först avinstallera det gamla programmet. Det medföljer ett sådan modul.

Sedan måste man faktiskt gör en omstart av datorn också. Åtminstone på min Vista 64 bit.

Därefter kan man ladda in senaste programmet. Oftast fungerar det då något sånär.

 

Dvs jag tror felindikeringen beror på SW-fel och troligen inte HW-fel.

 

Annrs finns det andra program som gör samma sak som PC Probe. Det har jag läst på ASUS forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hijo de Gultarp skrev:

 

...och använder PC Probe II. Snacka om skräpprogram!

PC Probe II fungerar alldeles utmärkt i mina Vista Ultimate x64 med mina Asus moderkort. Har version 1.04.19 just nu, men aldrig haft något problem med tidigare versoner.

Väljer du Inaktivera krav på signering av drivrutin när du startar (nödvändigt för Vista x64)? Det gör jag genom F8 för att få Avancerade startalternativ

Du kan också få denna process automatiserad med VistaBootPRO.

 

Asus har också AiBooster, som fungerar precis lika bra i Vista x64.

PC Wizard och SpeedFan fungerar också till en viss del bra i Vista x64, men båda visar värden som inte existerar i verkligheten.

 

[bild bifogad 2007-07-01 07:33:57 av Maratonmannen]

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-07-01 07:43:52 av Maratonmannen]

957905_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, Maratonmannen.

Det bekräftar precis det jag skriver. Det är skräp av ASUS att distribuera ett program för att övervaka deras moderkort, som inte är Vista certifierat.

Du menar väl inte att vanligt folk skall gå in och ändra i Avancerat startalternativ?

 

Du, jag tror du och jag har helt olika krav på leverantörer.

Jag accepterar inte att ASUS levererar ett moderkort i januari 2007, vars installations CD innehåller filer som inte går att köra i Vista. Obs, Vista hade då varit tillgängligt i kanske ett år. Jag minns inte. F ö så finns filerna ännu idag inte tillgängliga för Vista.

 

Men du, hela företaget har en märklig inställning till kunder. Jag har till och från följt diskussionerna på deras Forum. För några månader sedan blev de sura på en holländare, för han skrev rakt på sak hur kunderna upplevde Asus. Vad hände? Jo, de stängde av honom!

Det är inte många veckor sedan deras svenska VD hotade att stämma en skribent i en av våra facktidningar. (Det är som det här gamla "skjut budbäraren")

 

Du skriver att PC Probe fungerar utmärk. Men snälla nån, ett program som distrubueras officiellt, som inte av sig själv gör en ordentlig avinstallation, kan man knappast påstå "fungerar alldeles utmärk". Såvida man inte har färgade glasögon.

 

Ledsen att höja ditt blodtryck, men det är så jag upplever ASUS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag accepterar inte att ASUS levererar ett moderkort i januari 2007, vars installations CD innehåller filer som inte går att köra i Vista.

Men då är det väl bara att välja en annan moderkortstillverkare?

 

Efter en nyinstallation av Vista får jag en varning för Other Device i Device Manager. Då lägger jag i moderkorts-CD:n och väljer Update driver. Hittas och installeras utan problem. Mina moderkort är 1 respektive drygt 2 år gamla.

 

...hela företaget har en märklig inställning till kunder. Jag har till och från följt diskussionerna på deras Forum.

Jag har aldrig ifrågasatt Asus inställning till sina kunder. Min erfarenhet av Asus är att de tillverkar bra moderkort. Har i dagsläget 3 st och kan inte tänka mig köpa något annat. Jag satsar alltid på "vinnande häst".

Jag deltar dagligen i Asus moderkortsforum...

 

Du skriver att PC Probe fungerar utmärk. Men snälla nån, ett program som distrubueras officiellt, som inte av sig själv gör en ordentlig avinstallation

Jag har PC Probe II på två av mina datorer där jag har 3 installationer av Vista Ultimate x64 och Windows Server 2008 Enterprise x64. Inget som helst problem med PC Probe II.

 

I en av Vista-installationerna hade jag version 1.04.12. Utan att avinstallera den versionen i Program och funktioner (som jag vanligtvis gör), valde jag att installera 1.04.19. Inget problem alls. Lät "installationsprogrammet" först avinstallera den gamla versionen och körde sedan setup.exe igen. Som sagt var installerades det utan något som helst problem och läser av alla värden som det ska.

 

[bild bifogad 2007-07-01 12:36:27 av Maratonmannen]

957961_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...