Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart bildskärm


Battle

Rekommendera Poster

Har de senaste dagarna råkat ut för att bildskärmen, vid uppstart av dator, inte visar någon information alls. Trodde vid första tillfället att bildskärmen hade pajat helt. Men icke. Startade upp datorn i felsäkert läge och då visade det sig att den fungerade. Men vem vill sitta och arbetat i felsäkert läge?? Jag gjorde en systemåterställning och då helt plötsligt fungerar den igen, som vanligt. Så här har jag kört nu ett par gånger med systemåterställning och det börjar bli lite tråkigt nu. Hade varit mycket trevligt med en lösning på problemet. Bildskärmen är en Viewsonic VX922.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har de senaste dagarna råkat ut för att bildskärmen, vid uppstart av dator, inte visar någon information alls.

Det har alltså fungerat bra förut, eller? Då jag skaffade en Viewsonic VX2025WM betedde den sig iaf på liknande schizofrena sätt vilket visade sig bero på skärmkabeln, som var DVI-D när det i själva verket behövdes DVI-I.

 

Deras sajt upplyste om att skärmutgången är DVI-D vilket alltså var felaktigt – en inte helt oviktig detalj med tanke på att ifall grafikkortet liksom skärmen har DVI-I kommer det att fungera dåligt, eller inte alls, med DVI-D-kabel. Mer läsning här:

http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

 

Men om det faktiskt har funkat bra förut med din skärm kanske du bara behöver installera om/uppdatera grafikkortets drivrutin. Föreslår att också använda skärmens egen drivare i stället för Windows "one size fits all", om inte annat så bara för att den ska få korrekt färgschema:

http://tinyurl.com/2lz7q

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättebra tips, testar med 2:a länken och installerar den osignerade, precis som de föreslår. Återkommer med besked:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oturligt nog så kvarstår problemet och inträffar så fort datorn varit avslagen och skall startas. Kan det vara något som är galet i uppstartsprocessen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé är att nätagget kanske har börjat sjunga på sista versen. I så fall kanske datorn vilken dag som helst inte alls orkar hoppa igång utan bara står där och surrar med svart skärm.

 

"Nyckfullheten" kanske också beror på att moderkortet har börjat ge upp. Föreslår att kontrollera så att kondensatorerna kring processorn inte har börjat svälla/spricka i topparna. Här finns en sida till hjälp om det:

http://www.badcaps.net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla med det där! Men varför fungerar bildskärmen då när jag kör i felsäkert läge? Verkar som om den är kass bara när det passar den. Som upplysning i fallet kan jag meddela att bildskärmen även blev svart när jag skulle in och spela Call Of Duty 2. Riktigt surt. Kan det vara en idé att ominstallera drivrutinen till grafikkortet. Tack för din hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar och bockar för poängen. :-)

Men varför fungerar bildskärmen då när jag kör i felsäkert läge?

Kan det vara en idé att ominstallera drivrutinen till grafikkortet.

Javisst, i synnerhet som det funkar i felsäkert läge. Pröva gärna med senast tillgängliga:

http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

 

Som upplysning i fallet kan jag meddela att bildskärmen även blev svart när jag skulle in och spela Call Of Duty 2.

Kolla så att kylningen fungerar som den ska. Blås ren alla fläktar inkl nätagget på damm, plocka bort tussar, trådar etc.

 

Verkar som om den är kass bara när det passar den.

Det var något sådant jag tolkade det hela som varför jag skrev detta om nätagget och kondensatorerna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att drivrutinen till graffekortet var skadad. Så här gick jag till väga för att fixa det hela:

 

1. Startade upp datorn i felsäkert läge med koppling till nätverket.

2. Laddade ner den senaste drivrutinen via ati.com:s hemsida.

3. Avinstallerade den gamla drivrutinen.

4. Installerade den nya.

 

Vill tacka för den hjälp jag har fått utav RN!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Laddade ner den senaste drivrutinen via ati.com:s hemsida.

Lite tanklöst av mig som länkade till Nvidia utan några närmare funderingar. ;-)

 

Roligt iaf att problemet har löst sig! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...