Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD+R och CD-RW, CD-R


stonnew

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har lite frågor om att kunna bränna en film-fil från datan till en skiva så att man t.ex kan sätta i skivan och kolla på den någonannastans där det fungerar.

 

Enheten på datorn som (jag tror) kan bränna filer till skiva heter CD-RW-enhet (E:) och den ska väl fungera?

 

Sen undrar jag också om man behöver "speciella" skivor för att just kunna bränna över en .avi-fil i det här fallet?

 

Jag hade köpt skivor som heter DVD+R men det verkar inte fungera , det står bara att jag måste sätta i en skiva.

 

Då undrar jag om jag måste ha en annan skiva och om det då kommer fungera?

 

Tacksam för svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna bränna till DVD-skivor så måste du ha en DVD-brännare och inte en CD-brännare som du har. DVD-skivor rymmer mycket mer än en CD-skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så även om jag bränner .avi-filen till en skiva (om det nu går) , går det att kolla på den i t.ex DVD-spelare ? (troligtvis inte men vill vara helt säker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på DVD-spelaren. Om DVD-spelaren klarar av Xvid-format så går det att bränna AVI-filer, men säkrast är att konvertera AVI-filerna till riktigt DVD-format innan man bränner dem på en DVD-skiva och det kan man göra med t ex Nero.

 

Hoppas att ovanstående är korrekt, för det är inget som jag brukar hålla på med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser helt korrekt ut :)

 

Det brukar stå rätt tydligt på utsidan av dvdspelare om den kan spela Xvid, DivX eller nåt annat skoj format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag nu skulle vilja kunna bränna till DVD-skivor så måste jag köpa en DVD-brännare ?

 

Finns det då att köpa DVD-brännare som man kan ansluta till den nuvarande datorn eller måste brännaren vara inbyggd i datorn när man köper den?

 

Vilken anslutning får DVD-brännaren ifall man kan koppla den till datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag nu skulle vilja kunna bränna till DVD-skivor så måste jag köpa en DVD-brännare ?

 

Ja!

 

Finns det då att köpa DVD-brännare som man kan ansluta till den nuvarande datorn eller måste brännaren vara inbyggd i datorn när man köper den?

 

De går alldeles utmärkt att ansluta till den dator du har. Det finns ionterna modeller som skrivas fast inne i chassit och det finns externa som ansluts med USB och/eller Firewire. De senare är dyrare men man slipper skruva i datorn om man inte vill göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om jag nu skulle vilja kunna bränna till DVD-skivor så måste jag köpa en DVD-brännare ?
Ja

 

Du kan stoppa in en DVD-brännare om det finns en ledigt plats inuti datorn, annars så kan du byta ut din nuvarande CD-brännare mot en DVD-brännare (DVD-brännare kan även bränna CD). Ser t ex ut så här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010112099

Men det finns olika typer och jag vet inte vilken som kan tänkas passa din dator.

 

Man kan också ha en extern DVD-brännare som man ansluter till en USB-port, som den här: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010108351

 

Edit, såg inte lizardKngs inlägg, men det blir väl lite komplettering med länkarna i alla fall.

[inlägget ändrat 2007-06-21 12:56:42 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NoiseKiller

Flyttar tråden till forumet för CD/DVD-bränning.

 

 

| Noisekiller |

Moderator för Hemelektronik - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...