Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN server FEL 800


sallad88

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kör en windows server 2003 och jag har gjort den till fjärråtkomst server.

 

Jag har alla standard iställningar har bara kört guiden som kommer upp när man lägger till rollen.

 

Problemet är att när jag skall ansluta till servern får jag felet 800:

 

"Det gick inte att upprätta VPN-anslutningen. VPN-servern kan vara oåtkomlig eller så är inte säkerhetsparametrarna korrekt konfigurerade för denna anslutning. (Fel 800)"

 

Jag har öppnat port 1723 för servern. När jag försöker ansluta lokalt till VPN så fungerar det utmärkt, alltså när jag sitter i samma nätverk som servern.

 

Någon som skulle kunna hjälpa mig börjar få kris...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har öppnat port 1723 för servern.
Var? Även i ev. router/extern brandvägg?

Error 800 är inte så specifikt och säger egentligen bara att du inte får kontakt på rätt sätt.

 

Snabbguider för hur du gör för att sätta upp VPN (både för serversidan och klientsidan:

 

Win2k3:

http://www.onecomputerguy.com/networking/w3k_vpn_server.htm

 

XinXP:

http://www.onecomputerguy.com/networking/xp_vpn.htm

 

Och sen hur du öppnar portar i din (router om du nu har en sån emellan):

http://www.portforward.com/english/applications/port_forwarding/PPTP/PPTPindex.htm

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2007-06-18 21:24:05 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en router och där är porten 1723 öppen.

 

i alla guider läser jag något om IP protocol 47 (GRE) jag har inte en anning om det är för något?

 

Är det något jag måste göra för att det skall fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sandqvist

Ja, VPN med PPTP (som du kör) kräver att port 1723/tcp samt IP-protokoll 47 (GRE) skall vara öppet till servern. Om din router bara tillåter öppning av tcp/udp så bör du helst byta till en router som klarar lite mer, men i värsta fall får du använda routerns "dmz"-funktion för att skicka ALL trafik till routern direkt vidare till servern. Det innebär dock att du exponerar allt på din server rakt ut på Internet. Använd i så fall funktionen för filtrering som VPN-guiden erbjuder till att låsa ned allt utom just VPN-trafiken till servern. Det kräver dock att du har två nätverkskort (ett yttre och ett inre) och kan vara knepigt att få till om du inte kan sätta ett publikt IP direkt på det yttre nätverkskortet.

 

Mitt bästa tips är alltså; leta upp en router som stödjer det du vill göra direkt.

 

// Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag skaffat en som skall klara av allt, nu rä problemet när jag ansluter till VPN så får jag felet 721: Fjärrdatorn svara inte.

 

Men nu kommer uppkopplingen länger för nu hittar den servern det gjorde den inte förrut, men det den inte klara nu är när den skall kolla användarnamn det är då jag får felet.

 

Någon anning om vad felet är?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick löst det senaste... men ett annat problem uppstår nu.

 

TCP/IP CP rapporterade felet 733: det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har allt löst sig nästan.

 

Jag fick det till att fungera när jag tillät all trafik till servern, men det vill jag inte göra så jag stängde det igen.

 

Men då får jag felet 721.

 

och i routerns logg står det följande:

 

[iNFO] Tue Jun 26 17:09:18 2007 Blocked incoming GRE packet from 81.231.106.246 to 81.231.106.246

 

 

Den blockar alltså protokoll GRE, men jag har troligtvis inte gjort rätt i min router då.

 

Jag vet nog inte rikigt hur jag öppnar port47 för protokoll GRE.

 

Någon som vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det löst allting.

 

I min nya router skulle man visst öppna porten 1723 under virtuall servers istället för i port forwarding.

 

Tackar för hjälp ändå

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...