Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte digitalkameran


OnkelGlenn

Rekommendera Poster

Hej.

Köpte en digitalkamera idag,en Icon 100,från Siba.

Allting gick fint med fotografering och så vidare,men när jag kom in och ville föra över bilderna tog det stopp.

Jag har installerat drivrutinerna tre gånger om och de medföljande programmen men ändå hittar datorn inte min digitalkamera.

Det står inget om detta i manualen och tydligen ska det bara vara att stoppa in sladden och installera drivrutinerna så ska allt vara klart.Och operativsystemet ska också vara helt kompatibelt med kameran.

 

Så som ni förstår är jag lite förvirrad.Någon som har förslag på hur jag kan lösa det här problemet ?

Tack på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej OnkelGlenn!

 

Det står inget om detta i manualen och tydligen ska det bara vara att stoppa in sladden och installera drivrutinerna så ska allt vara klart

 

Den erfarenheten jag har av kameror (digitala som webb) är att programvaran (som innehåller drivrutinerna) skall installeras först..

Sedan när programvaran ber en koppla in kameran skall man göra så!

 

Prova att i enhethanteraren ta bort din kamera (ibland får du visa dolda enheter) och därefter ev. avinstallera kamera programvaran

 

Starta därefter om datorn utan att kameran är ansluten

 

Installera programvaran/drivrutinen och om/när den ber dej koppla in kameran så kopplar du in kameran

 

Det brukar fungera!

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

PS! Kontrollera gärna även att tjänsten "ShellHardwareDetection" är satt till att starta manuellt eller automatiskt.. och kolla gärna i loggboken så att inte den tjänsten lämnar felmeddelanden etc. DS!

[inlägget ändrat 2007-06-13 15:05:20 av /Thomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Idiotisk fråga kanske, men du har kameran igång när du ansluter den till datorn?

 

Ibland kan man glömma sådana självklara saker. :-)

 

Har du provat någon annan USB-port?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men du har kameran igång när du ansluter den till datorn?

 

instämmer

 

numera med XP för mig

måste sladden sitta i kameran,

kameran vara startad inställd för överföring

 

innan jag stoppar in sladden i USB-porten.

 

då hittar datorn kameran

 

sStartar jag kameran först när sladden är på plats i USBporten på datorn, tji nada.

 

Ytterligare en möjlighet är att XP genom uppgraderingar ändrats så mycket att drivrutinerna inte längre fungerar.

Ladda ner senaste drivrutiner från kameratillverkarens hemsida.

 

För övrigt använder inga drivare alls i XP till min kamera.

 

Vad har du för OS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

 

Kanske lite sent att svara nu, du kanske redan löst problemet?

 

Köpte själv en såndära kamera i går och fick inte det hela att fungera trots att jag testade på flera olika operativsystem och olika datorer och blev arg och sedan gick jag och köpte en kortläsare för 149kr.

 

Sedan skulle jag testa MP3-spelaren och det funka inte det heller, inte ett ljud ur kameran. Då blev jag arg och tryckte på ren dj...skap in usb-kontakten till kameran med överkraft och då gick den in ytterligare en bit och då strömmade det ut underbar musik i lurarna....

 

När jag gjorde samma sak med den kabel som överför bilderna till datorn funkade det utmärkt.

 

Så problemet med min kamera var att USB:n var så trög att det kändes som att det var kontakt när bara halva kontakten var inne. Så tryck på ordentligt så går det nog....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...