Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista hittar sata som scsi


VargTass

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Jag har haft samma problem förut fast med betan utav Vista och nu har jag köpt nya grejer, men har samma problem:

 

Jag har:

moderkort: MSI K9N Neo med nyflashad BIOS nforce 550

Processor: AMD 4200+

Oprativ: Vista Ultimate 32 bit OEM

Minnen: Kingston DDR2 1024MB PC4200

Hårddisk: Western Digital SATA 2 250 GB, Western Digital SATA 2 250 GB

 

När jag startar upp bios så sitter dom på SATA platserna men i startuppen så står det att dom är IDE fast i BIOS är dom SATA.

Har testat att ladda drivrutinerna i början av Vista installationen, men Vista hittar dom iallafall som IDE. Har testat att uppdatera drivrutinerna i Vista men den hittar inga nya drivrutiner som är bättre än dom den hittar.

Har testat drivrutiner ifrån både moderkortstillverkaren och nvidia men med samma resultat.

 

Varför har jag detta problem och får jag prestanda förslust om dom står som SCSI istället för SATA?

 

MVH

Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser jag om jag höger klickar på en hårddisk och väljer properties och väljer hardware. Men jag ser det även när jag går till enhetshanteraren och väljer hårddiskar så visar datorn dom som SCSI.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser jag om jag höger klickar på en hårddisk och väljer properties och väljer hardware.

Kan du ta en print screen?

Se bifogad bild hur det ser ut hos mig. Inget om SCSI för mina SATA diskar.

 

[bild bifogad 2007-06-09 10:43:44 av Maratonmannen]

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-09 10:44:11 av Maratonmannen]

951991_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar upp bios så sitter dom på SATA platserna men i startuppen så står det att dom är IDE fast i BIOS är dom SATA.

 

SATA är IDE precis som PATA/ATA.

 

 

Att Vista ser dina diskar som SCSI beror antagligen bara på hur kontrollerkortet identifierar sig självt. Ser ingen anledning till oro och det är antagligen precis som det ska vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjoff skrev:

 

Ser ingen anledning till oro och det är antagligen precis som det ska vara.

Håller med.

Vill VargTass se vad diskarna presterar och hur de hittas, finns HD Tach som gör ett syntetiskt test.

 

http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach

 

Som exempel se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2007-06-09 13:10:44 av Maratonmannen]

952019_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

här är en länk till ett screenshot på mina hårddiskar ifrån enhetshanteraren

Är diskarna kopplade till ett PCI kontrollerkort eller direkt till moderkortets SATA-portar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört HD Tach för att se vilket SATA gränssnitt Windows Vista ser dem som?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt upp testresultatet:

Det visar att diskarna körs som SATA II (generation 2 maximalt 300 MB/s).

 

En SATA disk med generation 1 av SATA-gränssnittet, som maximalt uppnår 150 MB/s, ger bara i mitt fall 122 MB/s.

 

[bild bifogad 2007-06-10 08:27:54 av Maratonmannen]

952165_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt upp testresultatet:

Två SATA (generation 1) i en RAID 0 konfiguration, ger betydligt högre Burst Speed. Se bifogad bild.

 

[bild bifogad 2007-06-10 08:32:27 av Maratonmannen]

[bild bifogad 2007-06-10 08:52:50 av Maratonmannen]

952166_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo sant men då förlorar jag allt jag har på hårddiskarna om jag ska köra dom i raid. Men finns det inget sätt att få den att köra min sata som sata istället för scsi?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det inget sätt att få den att köra min sata som sata istället för scsi?

Diskarna körs som SATA II.

Det måste vara ditt system (moderkort/chipset/SATA-kontroller) som säger att Windows ska se dem som SCSI?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...