Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Betala fackavgift?


Ozkar

Rekommendera Poster

Jag har varit med i facket (kommunal) ett tag, men känner nu att jag vill gå ur. Känner att fack/a-kassa kostar alldeles för mycket. Alldeles för mycket för något jag inte får ut särskilt mycket av. Men det är flera månaders utträdestid. Under en period lät jag bara bli att betala, och fick brev om att jag skulle bli utesluten om jag inte betalade. För min del kändes det då som ett betydligt smidigare sätt att gå ur än att vänta de där 3 (?) månaderna. Men nu fick jag ännu en medlemsfaktura att betala ändå. Trots att jag var övertygad om att jag egentligen inte längre var medlem.

1. Vad betyder detta? Måste jag fortsätta betala, trots att jag i praktiken inte längre är medlem, och kan ta del av fackets "fördelar".

2. Är jag skyldig att betala obetalda avgifter för en förening jag inte längre vill vara en del av?

 

[inlägget ändrat 2007-05-30 17:31:43 av Ozkar]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Du får ju stå ut med utträdestiden för att gå ur facket. Fungerar sällan att bara strunta i att betala, för att i värsta fall hamnar det istället hos fogden. Där är det sista man vill hamna och bli prickad för 3,5 år framåt.

 

Nu skickade Kommunal uppenbarligen en faktura till, och jag skulle betalt den. Sedan acceptera utträdestiden.

 

Dumt att lämna facket egentligen. Händer det något så står du utanför all hjälp du kan få via facket. Vet att många går ur för att avgiften är för hög, men jag tycker det är dumt. Du åker snålskjuts på andra medlemmar om det händer något.

 

Löneförhandla får du själv stå för om du går ur facket. Inte lätt mot en stor arbetsgivare. Då gäller det att kunna sin sak.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörde på radion för inte så länge sedan att ett fackförbund (kommer inte ihåg vilket) skulle börja skicka inkassokrav till dem som inte betalade. Tidigare hade man bara nöjt sig med uteslutning. Så jag tror att det är bäst att du betalar.

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Dumt att lämna facket egentligen. Händer det något så står du utanför all hjälp du kan få via facket. Vet att många går ur för att avgiften är för hög, men jag tycker det är dumt. Du åker snålskjuts på andra medlemmar om det händer något.

 

Vet att det är ett gammalt ämne, men som facket agerat senaste tiden så har jag svårt att se att de verkar för individernas bästa. De har ju inget egenintresse i att finnas så de borde ju verka på lite längre sikt än en lönerörelse åt gången.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...