Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kortet ryker även vid gåfylla


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Tja, kvällsblaskor ska man väl inte ta så allvarligt. Dom är likt skvallertanter som sticker ut med alla möjliga omgjorda versioner av vad som hänt.

 

Den här storyn fick mig att höja på ögonbrynen:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1065403,00.html

 

Trodde du att du bara blev av med körkortet när du kör onykter?

 

Då tror du helt fel, för att du kan faktiskt bli av med kortet om du påträffas full på gående fot några gånger av Polisen.

 

Vore det april, så vore det ett bra skämt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Tja, står det i vägverkets regler att alkoholberoende inte ska få ha körkort, så är det väl bra att de efterlever den regeln. Om polisen bedömer att en person är "opålitlig ur nykterhetssynpunkt" och det står ordagrant i reglerna att det får man inte vara, så är det väl inte konstigt att körkortet dras in?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Om polisen bedömer att en person är "opålitlig ur nykterhetssynpunkt" och det står ordagrant i reglerna att det får man inte vara, så är det väl inte konstigt att körkortet dras in?

Hur kan en polis vara kvalificerad att avgöra om en person är alkoholberoende baserat på att man är ute och raglar full? Det gör ju folk vareviga kväll på väg hem från krogen.

Jag tror som Roddden att hela sanningen inte står att finna i artikeln. Troligtvis har den här personen kommit i kontakt med både polis och sjukhus upprepade gånger, kanske t.o.m behandlats tidigare för alkoholproblem.

 

Om polisen enbart skulle gå fram till en berusad person de inte har "on record" för något och rycka kortet vore det ett klart övergrepp och det är knappast så det har gått till. Aftonbladet vinklar ju alltid sanningen för att det ska bli en "intressant story" istället för något alldagligt som det oftast är. Läs något vettigare istället ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anjuna Moon skrev:

Aftonbladet vinklar ju alltid sanningen för att det ska bli en "intressant story" istället för något alldagligt som det oftast är. Läs något vettigare istället ;)

 

Kul att då och då titta in på kvällsblaskornas sidor. :-)

 

Alltid något som får en att höja på ögonbrynen...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen
Om polisen enbart skulle gå fram till en berusad person de inte har "on record" för något och rycka kortet vore det ett klart övergrepp och det är knappast så det har gått till. Aftonbladet vinklar ju alltid sanningen för att det ska bli en "intressant story" istället för något alldagligt som det oftast är. Läs något vettigare istället ;)

 

Förhoppningsvis är det ju som det säger att det inte räcker med att vara full någon enstaka gång. Artikeln nämner nog inte hela sanningen som sagt.

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte polisen som avgör om du är alkoholberoende eller inte, dom omhändertar dig med stöd av LOB, som ett brev på posten kommer sen faktiskt ett brev på posten från dom sociala myndigheterna där du ombeds kontakta dom för en diskussion hur detta kommer påverka bla ditt körkort. Detta alltså bara för att polisen anser att du är för full för att kunna klara dig själv.

 

Nu händer det givetvis ingenting med körkortet efter en gång men enligt en polis så bör man börja oroa sig om du skulle bli omhändertagen vid ett flertal tillfällen.

 

Källhänvisning kan ju vara brukligt men det har jag ingen men tro mig det stämmer :)

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanf Keato

Jag känner flera som har haft körkort indragna, eller till och med blivit av med "lappen" för helt andra saker en vad dom gjort bakom ratten.

 

Ex. narkotika brott, upprepade "lobbar" m.m

 

Så det är inge konstigt om man följer Sveriges lag att det blir så.

Det konstiga är att det får något som helst nyhets värde.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanf Keato

lob = lagen om omhändertagande av berusade personer

 

en "lob" flera "lobbar"

 

Omhändertagande för en fylla = en lob

Omhändertagande för flera fyllor = x antal "lobbar"

[inlägget ändrat 2007-05-11 10:27:51 av Kanf Keato]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag "läser" både aftonbladets och expressens nätupplagor ett par gånger / dag. Jag tycker att de är ganska bra. Man får en bra bild av vad som har hänt. Brukar titta på dn och di också men inte lika ofta.

 

Jag tycker att expressen och aftonbladet håller en bra nivå, iaf då det gäller inrikesnyheter och nyheter om svensk politik och ekonomi. Sen att man kan läsa en massa skit om inget alls på samma sida är ju bara att hoppa över. Jag har faktiskt funderat på vem aftonbladet och expressen vänder sig till då man dagligen ser länkar om Paris Hiltons nya handväska, senaste fylla, senaste av allt.... borde finnas en tidning som heter Okej för det (om den nu finns kvar).

 

Så Stefan E, smyg inte med ditt intresse för dessa tidningar. Var stolt över dina källor!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...