Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

baka bröd i micro?


Camilla.L

Rekommendera Poster

Camilla.L

Hej

 

Är det någon som vet hur långt utvecklingen av micro ugnar har kommit? Finns det något märke/model som det går att baka bröd i?

 

//Camilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tveksamt om det är praktiskt. Jag har sett recept på mjuka kakor som man gör i mikro men inte bröd. Tror inte det fungerar helt enkelt, mikrovågornas egenskaper passar inte.

 

Grunden i mikrovågsugnen är att vågorna får vattenmolekylerna att röra sig och varan i i mikron blir i praktiken kokt inifrån. Det finns visserligen bröd som kokas så kanske de kan passa i en mikro men inte annars.

 

I en vanlig ugn värms brödet upp utifrån och in vilket ger att den skyddande skorpa bildas på brödet. Denna skorpa hjälper sedan till att hålla kvar de gaser (koldioxid) som jästsvamparna producerat vilket ger att brödet reser sig.

 

 

Finns säkert bättre sätt att förklara det på men svaret på din fråga är att det är inte fungerar att baka bröd i mikron.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Monshi, i kokboken till min mikro så finns det inga recept på limpor eller liknande utan det närmaste man kommer är ett recept på en pizza med jäst i degen, men då är förutsättningen att man använder en så kallad crisp-panna som i sig värms upp av mikovågorna och sedan i sin tur kan värma brödet utifrån och in ungefär som i en vanlig ugn. Om det finns bakformar i samma material som crisppannor så skulle det kanske gå och så behövs det en grill i mikron också så att man får lite färg på brödet också.

 

Whirlpool har en crisppanna för sockerkakor, men inga för bröd, ser det ut:

http://www.whirlpool.se/app.cnt/whr/sv_SE/pageid/pgsrvaccshp002/catid/1/subcatid/535

 

Crisppanna kan också kallas crunchpanna.

 

Sedan finns det tydligen mikrovågsugnar med varmluft, där ska det tydligen gå att baka: http://www.radron.se/templates/test____5826.asp

Fast då är ju frågan om det är en mikro eller mer som en vanlig ugn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Kanske ett litet sidospår men men...

 

Vi har en ugn som även ska ha varmluft. Det följde med en s k instruktionsbok som väl i princip bara listade upp vilka funktioner som fanns. Men hur ska de användas? T ex finns det en knapp för "pizza", vad är det meningen man ska stoppa in då? Deg med fyllning på? Fryst ogräddad pizza? Knappen för grillad kyckling, ska man stoppa in en rå kyckling med grillolja på och ut kommer en färdiggrillad kyckling? Eller bättrar den bara på grillningen?

 

Kanske omöjligt att svara på, det förstår jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har också en ugn med olika funktioner på vredet men något bättre instruktionsbok.

 

Pizzaläge är för att tillaga pizza och innebär att det är undervärme och varmluft, dvs ingen övervärme, vilket gör att pizzan hinner bli genomgräddad innan den får färg på ytan.

 

Kycklingläget är lite svårare att veta vad det är, men vi har något som kallas för turbogrill, det innebär att grillelementet och varmluften är på, vilket innebär att det blir bättre varmt runt om än om man bara har grillen på. Det är utmärkt för att griljera julskinka t ex.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär väl knappast gå snabbare ändå... Den tid det tar att baka bröd brukar ju knappast ligga i gräddningsprocessen. Snarare i knådandet och jäsandet.

 

Baka i vanlig ugn istället. Ta sedan en kopp kaffe och läs en bok i soffan medan brödet gräddas. Sen äter du upp det!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ooh, det var någon månad sedan jag bakade senast ... jag längtar efter doften av nybakt bröd och smaken av något annat än det sketna fabriksbakade.

 

Fabriksbröd i all ära, det finns en del som är ganska goda, men de har samma problem som alla snabbmat; De smakar ALLTID likadant! Visst, det är bra att kavring är kavring men charmen med det hembakta är variationen och vissheten om att detta är ett nyttigt bröd utan konstiga tillsatser.

 

Det negativa med att baka själv är att enda gången man verkligen känner doften av det nybakta är när man kommer hem och någon annan har bakat. Ja, sedan tar det en liten stund...

...framförallt om man som jag helst vill utgå från en surdeg.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Men det jag undrar mest är vad för slags råvara det ska vara. ATt griljera en skinka är ju inte direkt samma sak som att grilla en rå kyckling från början.

 

Men för pizzan låter det ju som om man ska kunna lägga in deg med fyllning på och få ut en pizza.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med grill + varmluftsfläkt (om ditt läge motsvarar det, borde gå lätt att kolla) så borde det gå bra att steka/grilla en rå kyckling. Det går att steka en kyckling i ugnen med bara varmluftsfläkten, så om man lägger till grill så borde det bli som ugnstekt fast med grillyta. Men det är bara att pröva! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir alldeles varm i hela kroppen av denna tråd.

mikrovågor strålar ur datorn?

 

En viss sanning med en modern (oskärmad) processor på 2 GHz. Bli inte rädda nu. :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
mikrovågor strålar ur datorn?

En viss sanning med en modern (oskärmad) processor på 2 GHz. Bli inte rädda nu. :)

Schysst, nu behöver man inte gå till köket när man spelar spel - bara in med en Findus-rätt i chassit :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...