Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vatten i tangentbordet.


Jens-Ola

Rekommendera Poster

Hej fick en ny bärbar dator av märket Fujitsu Siemens Amilo, med 15 tums skärm. Tyvärr råkade det komma in vatten under tangentbordet för några dagar sedan, vilket har lett till en del svårigheter. Först kunde jag ju överhuvudtaget inte logga in, men efter en dag fungerade det ordentligt så att jag kunde skriva in lösenordet och sedan avaktivera det (lösenordet) :).

 

Nu är det dock åter stora problem och ingen tangent verkar fungera ordentligt utom caps lock och sidopilarna.

 

Vad är det som kan ha hänt och är den enda möjlighet jag har att skicka in den på reparation? Har garanti från Coop/expert men täcker den sådant, i annat fall vilka kostnader kan jag få?

 

Datorn fungerar problemfritt i övrigt även om shifttangenten verkar vara konstan nedtryckt vilket skapar viss iritation när jag ska bläddra bland flikar eller ikoner.

 

Mycket pladder men hoppas ni förstår grundfrågorna.

 

 

Mvh Jens

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elektronik tål inte vatten, mjölk, coca-cola osv.

Det räcker med att vattna blommorna ovanpå TVn för att det ska vara kört.

Så ha inga blommor på TVn.

 

Ät och drick inte i närheten av dator, fjärrkontroll osv.

 

Vad du råkat ut för är en klassiker, beklagar:-(

 

Bara lämna in för reparation.

Kanske har familjen nån otursförsäkring i hemförsäkringen om sådan finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbart är det vatten kvar i datorn. Tips på åtgärd:

 

1) Kila ned ett tunt toapapper runt de tangenter som inte funkar, om det går. Försök suga upp så mycket vatten som möjligt.

 

2) Kan du pilla loss tangenterna försiktigt om du bänder med en kniv? Brukar funka på vanliga tangentbord, men på en bärbar sitter de ofta tätare så det kanske inte går. Var också beredd på att det kanske inte är helt trivialt att få tillbaka knappen.

 

3) Blås med hårtork runt de tangenter som är odugliga, gärna i kombination med 1) så du inte bara blåser vattnet vidare till nästa tangent.

 

Hjälper inte detta är det nog bara service som kan rädda dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Kan du pilla loss tangenterna försiktigt om du bänder med en kniv? Brukar funka på vanliga tangentbord, men på en bärbar sitter de ofta tätare så det kanske inte går. Var också beredd på att det kanske inte är helt trivialt att få tillbaka knappen.

 

Pilla inte loss dom på en bärbar dator, det sitter inte på samma sätt som ett vanligt tangentbord. Det är en insats som går att ta loss sitter på lite olika sätt beroende på modell och tillverkare. Men jag rekommenderar inte att du försöker själv om du INTE är SÄKER på vad du gör. Lämna in den på service istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för all hjälp, ska se om garantin kanske funkar annars är det väl bara att lämna in den ändå.

 

 

Shit happens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...