Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2,5 tums hårddiskar i en stationär PC


pajjen

Rekommendera Poster

Ännu en tråd ifrån mig i jakten på en strömsnål dator ...

 

Någon som vet vad som krävs för att använda en 2,5 tums hårdsdisk istället för en 3,5 tums i en vanlig stationär PC?

 

Såvitt jag förstår har de samma drivspänning m.m. Men både anslutningen för signal- och kraftkabel torde väl vara olika mellan 2,5 tums och 3,5 tums diskar? I så fall kanske det räcker med en adapter för att få det att funka.

 

Jag är mycket tacksam för alla sorters svar, och länkar till sidor som reder ut begreppen (gärna på svenska). Jag har letat och letat ...

 

Och: ATA eller SATA, någon som är att föredra i just detta sammanhang?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen jannejanne för hjälp!

 

Jo, jag hittade själv en adapter tidigare idag. Men att jag inte hittar någon för SATA-diskar gör mig nyfiken - kanske är deras anslutningar tillräckligt små för att vara av samma sort på 3,5 och 2,5 tums-diskar? Om det är så, så lutar det nog åt en SATA-2,5:a. ("Ju enklare desto bättre", tycker jag.)

 

Förövrigt vill jag tacka* dig extra för ditt tidigare tips om Vias moderkort i min första Strömsnål dator-tråd". Det blir helt klart ett Via-kort som blir stommen i datorn - det är rena rama energisparar-klippet! (Jag hade inte hört talas om Via-kort innan du tipsade mig!)

 

* Jag kunde tyvärr inte ge dig mer än en poäng för Via-tipset - men det är väl så poängsystemet funkar.

 

[inlägget ändrat 2007-04-14 17:46:39 av pajjen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Tråden flyttad till Hårddiskar & Lagringsmedia

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Datorbygge/montering|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant!

 

Jag har kollat lite på bägge länkarna och några ställen till, och så vitt jag förstår krävs det att man har XP installerat (på en hårddisk ...) för att kunna skapa sin "XP-pinne".

 

Dessutom tycks det krävas att man har en bootbar USB flash-drive, för att man ska kunna ha det på en minnespinne istf på en CD/DVD. Och jag vet inte ens vad en bootbar flash-drive är.

 

Så, nja, en "XP-pinne" känns inte aktuellt nu. Men jag ska kika närmare på det senare, en XP-pinne tycks vara en höjdare om ordinarie system packat ihop och man behöver komma in i datorn för att åtgärda problem.

 

Det lutar fortfarande åt att det blir en 2,5 tums disk. Jag har just kikat på en med inbyggt flash-minne från Samsung: http://www.samsung.com/Products/HardDiskDrive/HybridHDD_Flashon/index.asp

Men redan en vanlig 2,5:a känns tillräckligt energisnål.

 

EDIT:

Jag såg just att ditt svar (och därmed också mitt svar nu) hamnat i fel tråd; det borde ha varit i tråden "Boota från USB-drive - möjligt?". Men inte vet jag om det går att flytta, eller om ens någon bryr sig.

 

[inlägget ändrat 2007-04-15 16:09:00 av pajjen]

[inlägget ändrat 2007-04-15 16:12:20 av pajjen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...