Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT och Win98 i ett litet LAN


Anders9

Rekommendera Poster

Hej!

Har två datorer som jag försökt konfigurera efter konstens alla regler i ett litet nät. Har följt en artikel i Nätverk&kommunikation, men går bet antagligen eftersom det saknas en del uppgifter i artikeln.

Mina frågor är nu följande: När jag specat datornamn och IP-adress(använder 192.168.1.0-nätet), gett servern adress 1.1 och den andra datorn 1.2, lagt in namn/IP i lmhost, så återstår frågan om gateway. Om jag läser artikeln rätt så skall jag ge namnet på den dator som är gateway, vilket borde vara servern, men den har ju redan en adress. Kan jag använda serverns IP både som gateway och IP-adress för arbetsstationen, eller är det nåt jag glömmer?

När jag har angivit alla uppgifter om IP, gateway och subnet, och försöker acceptera konfigurationen så säger datorn till att en adapter saknar WINS-adress.

Måste den anges?

Måste lmhost anges på bägge datorerna?

Hur anger jag var lmhost-filen ligger i Win98?

Har för avsikt att försöka mig på att dela Internet-kopplingen på NT-maskinen till den andra Win98-maskinen, men kan ju inte starta installationen förrän jag sett att IP fungerar lokalt.

Snälla nån: HJÄLP!!

Om inte annat, nån som vet var jag kan finna en utförlig beskrivning om hur jag skall konfigurera ett litet LAN med TCP/IP?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Det fungerade utmärkt. nu återstår bara att hitta en tillräckligt enkel och billig proxy-server. Har du något tips. förutom WInroute?

Helst någon freeware.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för era svar....har inte haft tid att pröva förrän nu.

Jag tog hem ett program som heter RideWay, och det fungerade alldeles utmärkt utan problem. Det är förvisso ett program som man måste registrera efter 30 dagar, men i jämförelse med de andra så krävdes minimalt med fixande innan det fungerade. Har inte provat WinGate, men av installationsanvisningen så föreföll det som om det var knepigare för en amatör som jag.

Tack ändå för era svar!

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...