Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Navigator till mobilen?


.sun

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa GPS-navigator till mobilen (en SE K610i), och har spanat in Wayfinder Navigator 6. Bra pris verkar finnas på Netonnet, men jag fattar inte riktigt vad man får för pengarna.

 

Vad är det för skillnad på

 

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=76240

 

och

 

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=76350

 

Det står lite mer text på den dyrare varianten, men nog är det väl samma innehåll?

 

GPS-mottagare

laddare (vanlig + bil)

Skandinavienkartor

mobilhållare till bilen

manual

livstidslicens på kartorna

 

Så vad är den konkreta skillnaden som ska få mig att hosta upp nästan 900 pix ytterligare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tjena

 

jo alltså jag har Wayfinder själv, bet. ca. 900kr då.. ett år sedan ungefär!

 

hade redan en GPS-mottagare sedan tidigare, därför köpte jag endast den "enkla" versionen av wayfinder..

 

en gps-mottagare kan man ju tex. hitta på ex. clas ohlson för ca. 300kr!

 

/najksorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder följande gratisprogram:

http://www.nav4all.com/

Fungerar bra.

Men du måste skaffa en GPS antenn/mottagare.

 

Se bara till att den har kretsen SiRF III. Och Bluetoth förstås.

Finns att köpa på många ställen i många fabrikat. Kostar väl 1000 kr +- 300 beroende på modell och säljare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh? Var på Clas Ohlson hittar du så billiga mottagare? Det billigaste jag hittar är den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=6983319 och det är ju dubbelt så dyrt som du säger, plus att den inte funkar för mig.

 

Observera att det ska vara en mottagare för mobiler, alltså bluetooth (inte USB). Då hamnar prislappen på runt tusenlappen som Hirjo säger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har letat som en tok efter en lista på kompatibla mottagare till Nav4all - var hittade du att det måste vara SiRF III? Finns det en lista någonstans?

 

Har funderat på Nav4all, men då jag inte har mottagare är det lite svårt att testa. Wayfinder ska enl de själva funka lika bra handburen, på cykeln som i bilen, genom att den (automatiskt?) ställer om hur långt i förväg den förvarnar om svängar etc.

 

Gäller det Nav4all också, eller är den bara anpassad för bilar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var väl lite otydlig.

Nav4All, men även andra som Telia navigator och Wayfinder, kräver bara att interfacet över Bluetooth ska vara NMEA 0183. Men det uppfyller nog alla GPS-mottagare som säljs idag.

 

Att jag skriver att du bör välja SiRF STARIII, beror på att den kretsen är mycket känsligare än äldre kretsar. Det KAN ju finnas någon som försöker pracka på dig något gammalt.

 

Jag har en Bluei (icke STARIII) som jag köpte hos Telia för snart två år sedan, och den är KLART sämre (okänsligare) än den Nokia LD-3W (STARIII) jag köpte för ett år sedan.

 

När det gäller funktionen i Nav4All så är de i stort sett de samma som för Telia Navigator och Wayfinder.

En skillnad dock. Nav4All visar INTE kartan när man navigerar. Det går att ställa in i de båda andra som jag provat, alltså man vill ha karta eller bara vägbeskrivning med pilar.

 

När jag kör landsväg har det visat sig att jag inte använder kartan. Dels för att det inte är till någon nytta, dels mest störande. Däremot i stadstrafik är det bra att ha karta. Men det är klart, det kostar mer att ladda ner karta hela tiden än att bara ladda ner körinstruktiner.

Detta gäller alltså de ovan nämnda programmen, som är serverbaserade. Det finns fler varianter på navigeringsprogram.

 

Hur långt innan man vill ha varning före en avfatrt, kan man själv ställa in. Men de förinställda fungerar bra.

Om du sedan promenerar, cyklar eller bilar, har ingen betydelse. Men inne i programmet kan ställa in man går, cyklar, kör motorväg, etc, etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha koll på läget!

 

Finns det fler navigeringsprogram till mobilen än Nav4All, Telia Navigator och Wayfinder? Jag har inte hittat några fler.

 

Går det inte att få upp kartor alls i Nav4All?

 

Har du nån uppfattning om vilket program som visar mest korrekta vägbeskrivningar?

 

Kan Nav4All beräkna om rutten automatiskt om man kör fel/väljer en annan väg, eller måste man manuellt begära en ny rutt utifrån ens nya position?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har inte helkoll på läget. Det finns alldeles för många program för det. Jag har bara provat de tre jag nämner.

Alla tre är vad vi kan säga serverbaserade, dvs kartorna ligger på en server på internet. Till mobilen laddas bara ner den vägsträcka man navigerar till. Karta eller endast vägbeskrivning.

 

Sedan finns det hel räcka program som TomTom, Route66 m fl där kartan ligger på ett minneskort man stoppar in i mobilen. Dessa har jag inte provat, eftersom de kostar 1000-lappar att köpa in. Beroende på hur stor del av Europa man behöver.

 

Nu har jag på mobilforum.se läst att det finns ett program Nokia lanserar nu, smart2go, som är något mittemellan. Man laddar ner till mobilen den del av Europa man behöver just då. Är visst gratis fn om man köper viss model av Nokia.

 

Jodå, det går att ta ner kartor i Nav4All. Men det är bara en liten del i taget. Och programmet frågar dig varje gång, eftersom det är kartnedladdning som genererar de högsta GPRS-kostnaderna.

Jag brukar ha karta när promenerar i en stad, t ex. Då visar GPS var man befinner sig.

 

Beträffande korrekt vägbeskrivning, är det två delar.

- Av de navigeringsprogram jag läst om, så använder de antingen Navteq eller Tele Atlas kartdatabas. Och någon större skillnad mellan dem har jag inte sett. Men det finns kanske.

 

- Om det är "korrekt vägbeskrivning". Nja, det beror på navigeringsprogrammet, men också hur man själv har ställt in det, men framför allt, tror jag, beror det på vad DU tycker är korrekt. Jag har testat i Stockholm och i mitt närområde, och det är väl inte alltid, "det är bästa vägen", enligt mitt tycke. Jag har också testat en långresa Stockholm-Sevilla, och då finns det MÅNGA alternativa vägar. Vilket är "bäst"? Vem vet.

 

För långresorna har jag upptäckt att jag föredrar sitta framför datorn med ett program från Microsoft som heter Autoroute, där jag kan prova mig fram på olika vägar. Sedan tar jag ut en del referens punkter från den och matar in i mitt navigatorprogram.

Det finns också en hel del liknande program på internet man får använda gratis. Michelin är en av dem jag gillar. Wayfinders är inte heller dum. Men som sagt det finns många. Man kan alltså skriva ut kartor och/eller vägbeskrivning på dem.

 

Jodå, alla programmen räknar om rutten automatiskt om man kör fel. Eller som vi hade på E4 vid Markaryd. Det tog både Navteq och Tele Atlas ca ett år innan de fått in den nya motorvägen i sina kartdatabaser. Under tiden blev det många omkalkylering när man körde förbi Markaryd. Navigeringsprogrammet trodde ju att jag var ute i skogen. Du ska veta att positionringen är normalt ganska noggrann. Kanske fel på 2-10 meter.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poäng för ditt utfylliga svar!

 

Jag har idag slagit till på Telia Navigator för 995:-, eftersom jag då får både mottagare (med SiRFstarIII), mobilhållare till bilen (stor o ful förvisso, tänker nog skaffa nåt annat), kablar o billaddare.

 

Samt tre månaders abonnemang. När den tiden gått ut byter jag nog till Nav4All, för Telia vill ju ha sviniga 100:-/mån för sin tjänst, och jag har kanske rejäl användning för den en-två ggr i månaden, max.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis så jag gjorde för snart två år sedan. Men för ett halvår sedan, när jag körde till Spanien, återupptog jag Telia Navigator (Wisepilot) för två månader.

I praktiken använde jag Wisepilot och Nav4All ungefär 50/50. Med övervikt för Wisepilot vid stadskörning pga att där går det att ta ner karta automatiskt. I NAv4All är det manuell nedladdning.

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...