Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Matteproblem! hjälp!


tovesandstrom123

Rekommendera Poster

tovesandstrom123

Tjena, hittade ett matteproblem som jag försökt lösa, jag har försökt och försökt men lyckas inte förstår inte hur man ska göra . Så jag behöver eran hjälp!

 

 

A och B går mot varandra längs en järnväg. Precis kl 12 kommer snälltåget ikapp A. Tågsättet passerar henne på 5 sekunder. Exakt fem minuter efter tolv kommer tåget fram till B. Hon passeras på 4 sekunder.

 

Antag att varken A,B eller Tåget förändrar sina hastigheter. Hur dags möts A och B?

 

Skulle behöva få det förklarat väldigt noga så jag fattar hur jag ska tänka

 

Tack på förhand //Tove

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ekvationen v=s/t (hastigheten = sträckan genom tiden). Den kan skrivas om så s=v*t och t=s/v.

Använd enheterna meter och sekunder.

 

Du har ett antal parametrar som du ska använda för att hitta svaret.

Tågets längd = L

Sträckan mellan A och B klockan 12 = S

A:s hastighet = Va

B:s hastighet = Vb

Tågets hastighet = Vt

 

Tåget passerar A på 5 sekunder => (t=s/v) 5 = (L+Va*5)/Vt

dvs, sträckan tåget hinner åka på 5 s är tågets längd plus sträckan A hiner gå på samma tid (eftersom de färdas åt samma håll).

 

Tåget passerar B på 4 sekunder => (t=s/v) 4 = (L-Vb*4)/Vt

dvs, sträckan tåget hinner åka på 4 s är tågets längd minus sträckan B hinner gå på samma tid (efetrsom de färdas mot varandra).

 

På fem minuter (300 s) hinner tåget åka sträckan S minus sträckan B hinner gå på samma tid:

300 = (S-Vb*300)/Vt

 

För att hitta tiden de möts beräknas t=s/v med s=S och v=Va+Vb (den resulterande hastigheten). Vi söker alltså Va+Vb utifrån de övriga ekvationerna.

 

Kombinera ekvationerna och hitta S=75L och Va+Vb = L/20 så får du

75L/(L/20) = 75*20 = 1500 sekunder (efter kl 12) = 1500/60=25 minuter.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...