Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur skulle du göra?


Angus

Rekommendera Poster

Jag precis köpt en dell dimension med 3,4 gh, 250+250 gb hd, 3*512 mb ddr2 (operativ XP pro). Jag ska göra musik med en sequenser och börjar nu fundera på om jag ska ha en till hd. Logiskt sett så jag väl ha operativ och programvara separat. Sen spara projekt och dyl separat. Det skulle innebära 3 hårddiskar!

 

Vad rekommenderar ni som har större erfarenhet kring detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zilver Ztream

Hej.

 

Själv så kör jag 8st hårddiskar.

 

Dock så installerar jag programvara på systemdisken som innehar Windows XP.

Det är för att slippa programvaran måste iallafall installeras om vid ominstallation av Windows. Och eventuella settings sparas ialalfall oftast i C:\Documents and Settings\Användare\*.

 

Däremot så sparar jag projekt och media beroende på vad det är på olika hårddiskar.

 

Väldigt behändigt och eftersom jag använder diskarna mindre så får de längre hållbarhet (gör även dubbla kopior på kritiska saker så jag har dem på 2 eller fler diskar.).

 

 

Så jag rekommenderar att du införskaffar dig en disk till.

Du kommer även få en något snabbare dator när du arbetar på det sättet.

Dvs, det läses ifrån ena disken och skrivs på den andra.. det ger mer kraft än när det läses och skrives ifrån samma disk. :)

 

MVH

Dennis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtualizer

Fler diskar åt folket...

 

håller fullständigt med när som ovanstående nämns att man skall ha fler diskar för "Avancerad Användning".

 

Pysslar själv en hel del med musik och har delat upp hård-disk-strukturen som följer:

 

c: Oerativet ligger på två WD ADFD 160 GB Raid för ökad hastighet. Har märkt att detta var overkill då jag bara fyllt 20 gb rent systemmässigt än så länge. :P

 

d: är en Wd 500 gb disk som används för applikationsinstallationer. och BARA applikationsinstallationer och här ligger även musikprogrammet i fråga.

 

e: Är ytterliggare en wd 500gb applikationsdisk mer ämnad för "spel, och junk".

 

x: är tre stripade wd 500 gb diskar på 1,4 tb som används för allmänt lagringutrymme.

 

Genom att ha det uppställt såhär kan jag lätt blåsa daotnr c-disk om systemet börjar bli grötigt registermässigt. Då jag har Acronis liggandes på min server kan jag då läsa tillbaka en fungerande variant av c och operativet utan problem. Jag har även Acronis-backup på d som är systemdisken och en backup på imagen tas varje vecka utan att jag behöver röra ett finger, och dels så blir det lättare att administrera diskarna och programmen då det blir otroligt städat.

 

Nu köper jag iofs in hårdvara billigt pga av man är återförsäljare av produkterna, men rekomenderar dig definitivt att använda dig av fler diskar då enstaka diskar snabbt blir grötig såvida man inte är nogrann från början. OCH om disken skulle skita sig så kan stora delar gå förlorat. Med fler diskar blir det ökad säkerhet.

 

 

///Dec

 

 

///Det finns inget som jag inte ännu har lyckats virtualisera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...