Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur beräkna lånekostnad med rak amortering i Excel?


nerd

Rekommendera Poster

Hej

Brottas med något som känns enkelt men jag går bet. Jag vill lägga upp en månatlig lånekostnadskalkyl på ett lån.

 

I de färdiga mallarna jag har hittat så måste man ange antal år som lånet löper på. Men jag vill använda rak amortering fram till att lånet är fullbetalat. Alltså: lånebelopp, ränta och amortering är kända. Hur gör jag smidigast en översikt över lånets totalkostnad per månad?

 

Exempelvis funktionen AMORT kräver väl löptid i år för att funka? Därför antar jag att det blir en kombination av funktioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=PERIODER(ÅrsRänta;ÅrsBetalning;UrsprungligtLån;Målbelopp;Typ)

 

Årsbetalningen eller UrsprungligtLån måste skrivas som ett negativt tal (det ena går in i din kassa, det andra ut)

 

Årsränta= 5% eller 0,05

ÅrsBetalning=betalning per år

UrsprungligtLån= (-) ja, det säger sig sjäv

Målbelopp=0 (dvs, du vill bli skuldfri)

Typ= Anger om du betalar i slutet eller början av året (0,1)

Exempel

=PERIODER(5%;-1000;10000;0;0)=14,2 år

 

Vill du köra per månad så brukar excel acceptera

Månadsränta = 5%/12 eller 0,05/12

MånadsBetalning=betalning per år/12

Föregående exempel blir:

=PERIODER(0,05/12;-1000/12;10000;0;0)

Vilket är lika med 166,7 månader elelr 13,89 år

 

Vilket kanske är rimligt. Om betalningarna sker i slutet av perioden så borde ju månadsbetalningar gå fortare eftersom du amorterar av lånet tidigare. Om du ändrar till början av perioden så går årsbetalningarna fortare än månadsbetalningarna (13,2 år respektive 13,8).

 

Du kanske kan göra ett manuellt exempel och kontrollräkna. Ovanstående kräver ju att banken/finnansbolaget räknar månadsränta på samma sätt som excelprogrameraren...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...